НАПРЯМКИ ДОСЛІДЖЕННЯ ЧИННИКІВ МІКРОСЕРЕДОВИЩА ПРИ ФОРМУВАННІ СТРАТЕГІЙ РОЗВИТКУ СУЧАСНОГО МІСТА
Анотація
Мета - уточнення складу чинників мікросередовища сучасного міста та визначення напрямків дослідження їх впливу при формуванні територіальних стратегій розвитку. Методика дослідження. При дослідженні використовувалися як загальнонаукові, так і специфічні методи: критичного аналізу, порівняння та монографічний (при виявленні підходів до структури зовнішнього середовища, оцінки його чинників); аналізу та синтезу (при розгляді окремих складових мікросередовища); матричні (при позиціонуванні міст за критеріями приросту населення); індукції та дедукції (при узагальненні результатів та формуванні висновків). Результати. Досліджено суть та уточнено склад чинників мікросередовища сучасного міста. Розглянуто окремі напрямки дослідження чинників мікросередовища (конкуренти, споживачі, партнери) при формуванні стратегій розвитку сучасного міста. Визначено, що успіх стратегічного розвитку міста на засадах маркетингу залежить від рівня консолідації та партнерства міської та обласної адміністрацій. Виявлено, що суперництво між гілками влади, між законодавчою та виконавчою владою, між муніципалітетом та державними органами, між органами влади та різними групами споживачів, клієнтів та стейкхолдерів є перепоною для будь-яких проектів та планів розвитку територій. Доведено, що місто та стратегічні напрямки його розвитку повинні враховувати та ефективно відображати зміни зовнішнього середовища, усвідомлено змінюватися, пристосовуватися та використовувати можливості, які воно формують, і водночас врахувати процеси, які зароджуються, протікають та розвиваються у внутрішньому міському середовищі. Наукова новизна. Представлено результати роботи команди експертів, яка методом «мозкового штурму» обрала можливості та загрози, які найбільш суттєво впливають на формування у місті Чернівці моделі «Комфортне місто», визначеної як пріоритетною Стратегією розвитку на 2012-2016 рр. Практична значущість. Отримані результати дослідження використовуються при реалізації Стратегії розвитку м. Чернівці, а також можуть бути рекомендовані до наслідування при організації взаємодії між органами влади та різними групами споживачів, клієнтів та стейкхолдерів в інших містах країни.
Посилання
Буднікевич І.М. Дослідження соціально-демографічних чинників макросередовища міста /
І.М. Буднікевич, Н.В. Філіпчук // Сталий розвиток економіки : [всеукр. наук.-виробн. журнал]. – 2012. - № 3. – С. 123-127.
Буднікевич І.М. Конкретизація елементів внутрішнього середовища міста та підходи до їх оцінки з погляду територіального маркетингу / І.М. Буднікевич // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. Метрополійні функції обласних центрів Західного регіону : [зб. наук. пр.] ; НАН України. Ін-т регіональних досліджень. - Львів, 2013. - Вип. 2 (100). - С. 72-80.
Буднікевич І. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика : [монографія] / Ірина Буднікевич. – Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2012. – 645 с.
Буднікевич І.M. Формування конкурентних переваг міста на основі новітніх чинників: маркетинговий підхід / І.М. Буднікевич // Науковий вісник Буковинського державного фінансово- економічного університету. Економічні науки : [збірник наукових праць]. – Чернівці : Технодрук, 2014. - Вип. 27. – С. 351-361.
Гапоненко А.Л. Стратегия социально-экономического развития: страна, регион, город / А.Л. Гапоненко. – М. : РАГС, 2001. – 224 c.
Долішній М.І. Основи регіоналізації: Концептуальний підхід / М.І. Долішній, С.М. Злупко // Регіональна економіка. – 2003. – № 3. – С. 7-17.
Карий О.І. Стратегічне планування розвитку міста / О.І. Карий. – [Вид. 2-ге, переробл. і доп.]. – Львів : ЗУКЦ, 2007. – 318 с.
Ковальська Л.Л. Оцінка конкурентноспроможності регіону та механізми її підвищення : [монографія] / Л.Л. Ковальська. – Луцьк : Надстир’я, 2007. – 419 с.
Мельник А.Ф. Управління розвитком муніципальних утворень: теорія, методологія, практика : [монографія] / А.Ф. Мельник, Г.Л. Монастирський. – Тернопіль : Економічна думка, 2007. – 476 с.
Нємцева І.А. Організаційна культура в системі стратегічного управління вищими навчальними закладами України : дис. на здобуття наук. ступеня кандидата екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами» / І.А. Нємцева. - Ужгород, 2011. – 300 с.
Панкрухин А.П. Маркетинг территорий / А.П. Панкрухин. – [2-е изд.] – СПб. : Питер, 2006. – 416 с.
Панкрухин А. Маркетинг территорий: зачем, кому и какой нужен маркетинг территорий / А. Панкрухин [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.koism.rags.ru
Регіони України у післякризовий період: ризики та перспективи розвитку : [аналіт. доп.] / [Біла C.О., Шевченко О.В., Жук В.І. та ін. ; за ред. С.О. Білої]. – К. : НІСД, 2011. – 104 с.
Рекомендации проекта «Тасис» по проведению SWOT-анализа городской экономики [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.urbaneconomics.ru
Российские и мировые тенденции и тренды в сфере развития городов, агломераций и регионов [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://glava.perm.ru/upload/pages/1005/Rossijskije_i_mirovyje_tendencii_i_trendy_v_sfere_razvitija_gor.pdf
Сачук Т.В. Территориальный маркетинг / Т.В. Сачук. – СПб. : Питер, 2009. – 368 с.
Фатеев В.С. Актуальные проблемы и тенденции развития городов мира // Комплексный прогноз развития города Минска на период до 2020 года (ориентировочный вариант). – Т.2 / [под ред. В.А. Бобкова, П.Г. Никитенко, А.В. Рубанова и др.]. – Минск : МНИИСЭПП, 2002. – С. 15.
Філонич В.С. Чинники та передумови формування конкурентноспроможності регіонів / В.С. Філонич, Т.О. Правенко. – К. : Наука, 2007. – 348 с.
Фляйшнер К. Стратегический и конкурентный анализ. Методы и средства конкурентного анализа в бизнесе / К. Фляйшнер, Б. Бенсуссан. – М. : БИНОМ. Лаборатория знаний, 2005. – 541 с.
Чернівці в цифрах, 2011 : [статистичний збірник]. – Чернівці : Головне управління статистики у Чернівецькій області, 2012. – 154 с.
Центр стратегических разработок - web-сайт Фонду «ЦСР «Северо-Запад» [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.csr-nw.ru/
Iryna Budnikevych Trends of taking into account of international factors in marketing adaptational strategies of regional centres / Iryna Budnikevych, Tetyana Tatarchuk // ECOFORUM. – 2014. –№ 1. - Vol. 3.– Р. 28-32. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://ecoforumjournal.ro/index.php/ eco/article/download/53/53
Budnikevych, I.M. and Filipchuk, N.V. (2012), “Research sociodemographic factors macro city”, Stalyi rozvytok ekonomiky : [vseukr. nauk.-vurobn. zhurnal], no.3, pp. 123-127.
Budnikevych, I.M. (2013), “Specification of elements of the internal environment of the city and approaches to their evaluation in terms of territorial marketing”, Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy. Metropoliini funktsii oblasnykh ysentriv Zakhidnoho rehionu [Socio-economic problems of the modern period Ukraine. Metropoliyni functions of the regional centers of the Western region], zb. nauk. prats [coll. scien. papers], Issue 2 (100), pp. 72-80.
Budnikevych, I. (2012), Munitsypalnyi marketynh: teoriia, metodolohiia, praktyka [Municipal marketing: theory, methodology, practice], monograph, Chernivetskyi nats. Un-t, Chernivtsi, Ukraine, 645 p.
Budnikevych, I.M. (2014), “Formation of competitive advantages of the city on the basis of new factors: marketing approach”, Naukovyi visnyk Bukovynskoho derzhavnoho finansovo-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky : [zbirnyk naukovykh prats], Tekhnodruk, Chernivtsi, Ukraine, Iss. 27, pp. 351-361.
Gaponenko, A.L. (2001), Strategiia sotsialno-ekonomicheskogo razvitiia: strana, region, gorod [Strategy for Socio-Economic Development: country, region, city], RAGS, Moscow, Russia, 224 p.
Dolishnii, M.I. and Zlupko, S.M. (2003), “Basics regionalization: Conceptual Approach”, Rehionalna ekonomika, no. 3, pp. 7-17.
Karyi, O.I. (2007), Stratehichne planuvannia rozvytku mista [Strategic planning of cities], ZUKTs, Lviv, Ukraine, 318 p.
Kovalska, L.L. (2007), Otsinka konkurentnospromozhnosti rehionu ta mekhanizmy yii pidvyshchennia [Evaluation of competitiveness of the region and mechanisms to improve it], monograph, Nadstyria, Lutsk, Ukraine, 419 p.
Melnyk, A.F. and Monastyrskyi, H.L. (2007), Upravlinnia rozvytkom munitsypalnykh utvoren: teoriia, metodolohiia, praktyka [Managing the development of municipalities: theory, methodology, practice], monograph, Ekonomichna dumka, Ternopil, Ukraine, 476 p.
Niemtseva, I.A. (2011), “Organizational culture in system of strategic management of universities Ukraine”, Thesis of Cand. Sc. (Econ.), 08.00.04, Uzhhorod, Ukraine, 300 p.
Pankrukhin, A.P. (2006), Marketing territoriy [Marketing of territories], Piter, Saint-Peterburg, Russia, 416 p.
Pankrukhin, A. “Marketing of territories: what, to whom and what areas need marketing”, available at: http://www.koism.rags.ru (access date September 18, 2015).
Bila, S.O., Shevchenko, O.V., Zhuk, V.I. et al. (2011), Rehiony Ukrainy u pisliakryzovyi period: ryzyky ta perspektyvy rozvytku [Regions of Ukraine in the post-crisis period: risks and prospects of development], analit. dop. [analytical report], NISD, Kyiv, Ukraine, 104 p.
Rekomendatsii proekta «Tasis» po provedeniiu SWOT-analiza gorodskoy ekonomiki [Recommendations of the project "TACIS" to conduct the SWOT-analysis of the urban economy], available at: www.urbaneconomics.ru (access date September 18, 2015).
Rossiyskie i mirovye tendentsii i trendy v sfere razvitiia gorodov, aglomeratsiy i regionov [The Russian and world tendencies and trends in the development of cities, agglomerations and regions], available at:
http://glava.perm.ru/upload/pages/1005/Rossijskije_i_mirovyje_tendencii_i_trendy_v_sfere_razvitija_gor.pdf (access date September 19, 2015).
Sachuk, T.V. (2009), Territorialnyy marketing [Regional marketing], Piter, Saint-Peterburg, Russia, 368 p.
Fateev, V.S. (2002), “Current problems and trends of development of cities of the world”, Kompleksnyy prognoz razvitiia goroda Minska na period do 2020 goda (orientirovochnyy variant) [A comprehensive forecast of the city of Minsk for the period until 2020 (tentative version)], MNIISEPP, Minsk, Belarus, pp. 15.
Filonych, V.S. and Pravenko, T.O. (2007), Chynnyky ta peredumovy formuvannia konkurentnospromozhnosti rehioniv [Factors and prerequisites for the formation competitiveness regions], Nauka, Kyiv, Ukraine, 348 p.
Fliaishner, K. and Bensussan, B. (2005), Strategicheskiy i konkurentnyy analiz. Metody i sredstva konkurentnogo analiza v biznese [Strategic and Competitive Analysis. Methods and tools for competitive analysis business], BINOM. Laboratoriia znaniy, Moscow, Russia, 541 p.
Chernivtsi v tsyfrakh, 2011 [Chernivtsi in figures, 2011], statystychnyi zbirnyk [statistical yearbook], Holovne upravlinnia statystyky u Chernivetskii oblasti, Chernivtsi, Ukraine, 154 p.
Tsentr strategicheskikh razrabotok [The Center for Strategic Research], available at: http://www.csr-nw.ru/ (access date September 19, 2015).
Budnikevych, Iryna and Tatarchuk, Tetyana (2014), “Trends of taking into account of international factors in marketing adaptational strategies of regional centres”, ECOFORUM, no. 1, Vol. 3, рp. 28-32, available at: http://ecoforumjournal.ro/index.php/eco/article/download/53/53 (access date September 20, 2015).