RESEARCH AREAS OF FACTORS OF MICROENVIRONMENT IN FORMING OF DEVELOPMENT STRATEGY OF THE MODERN CITY

  • I.M. Budnikevych Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
  • L.T. Shevchuk Ternopil Institute of Social and Information Technologies
  • I.A. Krupenna Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
Keywords: marketing environment of the city, microenvironment, environmental factors, areas of research, strategy development

Abstract

Purpose – to refine composition factors micro modern city and identify areas of research of their influence in the formation of territorial development strategies. Methodology of research. In the study used as a general scientific and specific methods: critical analysis, comparison and monographic (in identifying approaches to the structure of the environment, for its factors); analysis and synthesis (when considering individual components microenvironment); matrix (the positioning of cities according to the criteria of population growth); induction and deduction (in the compilation of results and forming conclusions). Findings. The essence and structure factors specified micro modern city. It is noted that these factors directly related to a specific city and its opportunities, they not only affect the development of the city, but also to some extent fall under his influence that determines the importance and relevance of correct and balanced assessment of their impact, and develop measures leveling threats and use opportunities. In this regard, certain areas of research considered micro factors (competitors, customers, partners) in the formation of the modern city development strategies. It is noted that the success of the strategic development of the city on the basis of marketing depends on the consolidation and partnership of local and regional administrations. The rivalry between the branches of power between the legislative and executive branches, between the municipality and state agencies, between government and different groups of users, clients and stakeholders is an obstacle to any development plans and projects areas. It is proved that the city and the strategic directions of its development should take into account and effectively reflect the changes in the environment, consciously change, adapt and use the opportunities that it creates, at the same time take into account the processes that emerging and developing countries occur in the inner city environment. Originality. The results of the team of experts that the method of "brainstorming" has chosen the opportunities and threats that most significantly influence the formation in Chernivtsi model "Comfortable city", defined as a priority development strategy for 2012-2016. Practical value of the study results is that they are used in the implementation of the Strategy Development Chernivtsi, and can be recommended to follow the organization of interaction between government and different groups of users, clients and stakeholders in other cities.

References

Буднікевич І.М. Дослідження соціально-демографічних чинників макросередовища міста /

І.М. Буднікевич, Н.В. Філіпчук // Сталий розвиток економіки : [всеукр. наук.-виробн. журнал]. – 2012. - № 3. – С. 123-127.

Буднікевич І.М. Конкретизація елементів внутрішнього середовища міста та підходи до їх оцінки з погляду територіального маркетингу / І.М. Буднікевич // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. Метрополійні функції обласних центрів Західного регіону : [зб. наук. пр.] ; НАН України. Ін-т регіональних досліджень. - Львів, 2013. - Вип. 2 (100). - С. 72-80.

Буднікевич І. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика : [монографія] / Ірина Буднікевич. – Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2012. – 645 с.

Буднікевич І.M. Формування конкурентних переваг міста на основі новітніх чинників: маркетинговий підхід / І.М. Буднікевич // Науковий вісник Буковинського державного фінансово- економічного університету. Економічні науки : [збірник наукових праць]. – Чернівці : Технодрук, 2014. - Вип. 27. – С. 351-361.

Гапоненко А.Л. Стратегия социально-экономического развития: страна, регион, город / А.Л. Гапоненко. – М. : РАГС, 2001. – 224 c.

Долішній М.І. Основи регіоналізації: Концептуальний підхід / М.І. Долішній, С.М. Злупко // Регіональна економіка. – 2003. – № 3. – С. 7-17.

Карий О.І. Стратегічне планування розвитку міста / О.І. Карий. – [Вид. 2-ге, переробл. і доп.]. – Львів : ЗУКЦ, 2007. – 318 с.

Ковальська Л.Л. Оцінка конкурентноспроможності регіону та механізми її підвищення : [монографія] / Л.Л. Ковальська. – Луцьк : Надстир’я, 2007. – 419 с.

Мельник А.Ф. Управління розвитком муніципальних утворень: теорія, методологія, практика : [монографія] / А.Ф. Мельник, Г.Л. Монастирський. – Тернопіль : Економічна думка, 2007. – 476 с.

Нємцева І.А. Організаційна культура в системі стратегічного управління вищими навчальними закладами України : дис. на здобуття наук. ступеня кандидата екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами» / І.А. Нємцева. - Ужгород, 2011. – 300 с.

Панкрухин А.П. Маркетинг территорий / А.П. Панкрухин. – [2-е изд.] – СПб. : Питер, 2006. – 416 с.

Панкрухин А. Маркетинг территорий: зачем, кому и какой нужен маркетинг территорий / А. Панкрухин [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.koism.rags.ru

Регіони України у післякризовий період: ризики та перспективи розвитку : [аналіт. доп.] / [Біла C.О., Шевченко О.В., Жук В.І. та ін. ; за ред. С.О. Білої]. – К. : НІСД, 2011. – 104 с.

Рекомендации проекта «Тасис» по проведению SWOT-анализа городской экономики [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.urbaneconomics.ru

Российские и мировые тенденции и тренды в сфере развития городов, агломераций и регионов [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://glava.perm.ru/upload/pages/1005/Rossijskije_i_mirovyje_tendencii_i_trendy_v_sfere_razvitija_gor.pdf

Сачук Т.В. Территориальный маркетинг / Т.В. Сачук. – СПб. : Питер, 2009. – 368 с.

Фатеев В.С. Актуальные проблемы и тенденции развития городов мира // Комплексный прогноз развития города Минска на период до 2020 года (ориентировочный вариант). – Т.2 / [под ред. В.А. Бобкова, П.Г. Никитенко, А.В. Рубанова и др.]. – Минск : МНИИСЭПП, 2002. – С. 15.

Філонич В.С. Чинники та передумови формування конкурентноспроможності регіонів / В.С. Філонич, Т.О. Правенко. – К. : Наука, 2007. – 348 с.

Фляйшнер К. Стратегический и конкурентный анализ. Методы и средства конкурентного анализа в бизнесе / К. Фляйшнер, Б. Бенсуссан. – М. : БИНОМ. Лаборатория знаний, 2005. – 541 с.

Чернівці в цифрах, 2011 : [статистичний збірник]. – Чернівці : Головне управління статистики у Чернівецькій області, 2012. – 154 с.

Центр стратегических разработок - web-сайт Фонду «ЦСР «Северо-Запад» [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.csr-nw.ru/

Iryna Budnikevych Trends of taking into account of international factors in marketing adaptational strategies of regional centres / Iryna Budnikevych, Tetyana Tatarchuk // ECOFORUM. – 2014. –№ 1. - Vol. 3.– Р. 28-32. [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://ecoforumjournal.ro/index.php/ eco/article/download/53/53

Budnikevych, I.M. and Filipchuk, N.V. (2012), “Research sociodemographic factors macro city”, Stalyi rozvytok ekonomiky : [vseukr. nauk.-vurobn. zhurnal], no.3, pp. 123-127.

Budnikevych, I.M. (2013), “Specification of elements of the internal environment of the city and approaches to their evaluation in terms of territorial marketing”, Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy. Metropoliini funktsii oblasnykh ysentriv Zakhidnoho rehionu [Socio-economic problems of the modern period Ukraine. Metropoliyni functions of the regional centers of the Western region], zb. nauk. prats [coll. scien. papers], Issue 2 (100), pp. 72-80.

Budnikevych, I. (2012), Munitsypalnyi marketynh: teoriia, metodolohiia, praktyka [Municipal marketing: theory, methodology, practice], monograph, Chernivetskyi nats. Un-t, Chernivtsi, Ukraine, 645 p.

Budnikevych, I.M. (2014), “Formation of competitive advantages of the city on the basis of new factors: marketing approach”, Naukovyi visnyk Bukovynskoho derzhavnoho finansovo-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky : [zbirnyk naukovykh prats], Tekhnodruk, Chernivtsi, Ukraine, Iss. 27, pp. 351-361.

Gaponenko, A.L. (2001), Strategiia sotsialno-ekonomicheskogo razvitiia: strana, region, gorod [Strategy for Socio-Economic Development: country, region, city], RAGS, Moscow, Russia, 224 p.

Dolishnii, M.I. and Zlupko, S.M. (2003), “Basics regionalization: Conceptual Approach”, Rehionalna ekonomika, no. 3, pp. 7-17.

Karyi, O.I. (2007), Stratehichne planuvannia rozvytku mista [Strategic planning of cities], ZUKTs, Lviv, Ukraine, 318 p.

Kovalska, L.L. (2007), Otsinka konkurentnospromozhnosti rehionu ta mekhanizmy yii pidvyshchennia [Evaluation of competitiveness of the region and mechanisms to improve it], monograph, Nadstyria, Lutsk, Ukraine, 419 p.

Melnyk, A.F. and Monastyrskyi, H.L. (2007), Upravlinnia rozvytkom munitsypalnykh utvoren: teoriia, metodolohiia, praktyka [Managing the development of municipalities: theory, methodology, practice], monograph, Ekonomichna dumka, Ternopil, Ukraine, 476 p.

Niemtseva, I.A. (2011), “Organizational culture in system of strategic management of universities Ukraine”, Thesis of Cand. Sc. (Econ.), 08.00.04, Uzhhorod, Ukraine, 300 p.

Pankrukhin, A.P. (2006), Marketing territoriy [Marketing of territories], Piter, Saint-Peterburg, Russia, 416 p.

Pankrukhin, A. “Marketing of territories: what, to whom and what areas need marketing”, available at: http://www.koism.rags.ru (access date September 18, 2015).

Bila, S.O., Shevchenko, O.V., Zhuk, V.I. et al. (2011), Rehiony Ukrainy u pisliakryzovyi period: ryzyky ta perspektyvy rozvytku [Regions of Ukraine in the post-crisis period: risks and prospects of development], analit. dop. [analytical report], NISD, Kyiv, Ukraine, 104 p.

Rekomendatsii proekta «Tasis» po provedeniiu SWOT-analiza gorodskoy ekonomiki [Recommendations of the project "TACIS" to conduct the SWOT-analysis of the urban economy], available at: www.urbaneconomics.ru (access date September 18, 2015).

Rossiyskie i mirovye tendentsii i trendy v sfere razvitiia gorodov, aglomeratsiy i regionov [The Russian and world tendencies and trends in the development of cities, agglomerations and regions], available at:

http://glava.perm.ru/upload/pages/1005/Rossijskije_i_mirovyje_tendencii_i_trendy_v_sfere_razvitija_gor.pdf (access date September 19, 2015).

Sachuk, T.V. (2009), Territorialnyy marketing [Regional marketing], Piter, Saint-Peterburg, Russia, 368 p.

Fateev, V.S. (2002), “Current problems and trends of development of cities of the world”, Kompleksnyy prognoz razvitiia goroda Minska na period do 2020 goda (orientirovochnyy variant) [A comprehensive forecast of the city of Minsk for the period until 2020 (tentative version)], MNIISEPP, Minsk, Belarus, pp. 15.

Filonych, V.S. and Pravenko, T.O. (2007), Chynnyky ta peredumovy formuvannia konkurentnospromozhnosti rehioniv [Factors and prerequisites for the formation competitiveness regions], Nauka, Kyiv, Ukraine, 348 p.

Fliaishner, K. and Bensussan, B. (2005), Strategicheskiy i konkurentnyy analiz. Metody i sredstva konkurentnogo analiza v biznese [Strategic and Competitive Analysis. Methods and tools for competitive analysis business], BINOM. Laboratoriia znaniy, Moscow, Russia, 541 p.

Chernivtsi v tsyfrakh, 2011 [Chernivtsi in figures, 2011], statystychnyi zbirnyk [statistical yearbook], Holovne upravlinnia statystyky u Chernivetskii oblasti, Chernivtsi, Ukraine, 154 p.

Tsentr strategicheskikh razrabotok [The Center for Strategic Research], available at: http://www.csr-nw.ru/ (access date September 19, 2015).

Budnikevych, Iryna and Tatarchuk, Tetyana (2014), “Trends of taking into account of international factors in marketing adaptational strategies of regional centres”, ECOFORUM, no. 1, Vol. 3, рp. 28-32, available at: http://ecoforumjournal.ro/index.php/eco/article/download/53/53 (access date September 20, 2015).

Article views: 4
PDF Downloads: 0
Published
2015-09-22
How to Cite
Budnikevych, I., Shevchuk, L., & Krupenna, I. (2015). RESEARCH AREAS OF FACTORS OF MICROENVIRONMENT IN FORMING OF DEVELOPMENT STRATEGY OF THE MODERN CITY. Sustainable Development of Economy, (3(28), 128-138. Retrieved from https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/587
Section
РЕГІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА, ДЕМОГРАФІЯ ТА СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА