СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ МОДЕРНІЗАЦІЄЮ ПІДПРИЄМСТВ У КОНТЕКСТІ ПОГЛИБЛЕННЯ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ ДО ЄС
Анотація
Мета. Розроблення та практична реалізація моделей інноваційно-технологічної модернізації виробничих потужностей з метою забезпечення виходу підприємств продовольчого комплексу на зовнішні ринки. Методика дослідження. При написанні статті використано такі методи, як: економіко-статистичний аналіз – для виявлення динаміки експорту продукції АПК та ситуації із інтеграцією підприємств до внутрішнього ринку ЄС; порівняльний аналіз – при оцінюванні придатності основних засобів до роботи; аналітичний метод – при обґрунтуванні стратегій модернізації їх виробничого потенціалу; теоретичного узагальнення – при розробленні матриці часткових потенціалів й моделюванні управління модернізаційними процесами для досягнення поставленої мети. Результати. Проаналізовано ситуацію із інтеграцією підприємств продовольчого комплексу до внутрішнього ринку країн ЄС, обґрунтовано доцільність розширення кола експортерів продукції АПК на зовнішні ринки. Розроблено типологію підприємств за показником придатності основних засобів до роботи і на її основі сформовано ієрархію стратегічних і тактичних цілей, ключовою метою яких є випуск харчової продукції, що відповідає європейським нормативним параметрам і без перешкод реалізуватиметься на продовольчих ринках ЄС та інших країн світу. Сформовано ієрархію моделей інноваційно-технологічної модернізації виробничого потенціалу підприємств, а також стратегій управління процесами модернізації на основі залучення зацікавлених інвесторів і використання необхідних ресурсів. Обґрунтовано матрицю комбінацій залучення часткових потенціалів відповідно із стратегією управління процесами та моделями модернізації з метою досягнення обраних стратегічних і поточних тактичних цілей. Наукова новизна. Розроблено ієрархію моделей інноваційно-технологічної модернізації виробничого потенціалу та її узгодження із сценаріями стратегічного управління процесами модернізації. Практична значущість. Розроблена та обґрунтована матриця залучення часткових потенціалів при реалізації стратегій модернізації може використовуватися підприємствами продовольчого комплексу, що поставили за мету інтегруватися до внутрішнього ринку ЄС.
Посилання
Ансофф А. Новая корпоративная стратегия; пер. с англ. Санкт-Петербург: «Питер», 1999. 432 с.
Портер М. Международная конкуренция; пер. с англ. Москва: «Международные отношения», 1993. 896 с.
Довгань Л.Є., Мохонько Г.А. Стратегічна стійкість у системі стратегічного управління підприємством. Актуальні проблеми економіки. 2010. № 11. С. 115-122.
Кіндрацька Г.І., Кулиняк Ю.І., Загородній А.Г. Аналітичне забезпечення формування конкурентної стратегії організації. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Проблеми економіки та управління. 2013. № 754. С. 106-114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPP_2013_754_17 (дата звернення: 22.02.2019).
Рульєв В.А., Гуткевич С.О. Менеджмент: навч. посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2011. 312 с.
Тюха І.В., Денисюк І.О. Стратегія розвитку у системі розвитку підприємства. Економіка харчової промисловості. 2013. № 3(19). С. 33-37.
Хацер М.В. Стратегія розвитку підприємства в умовах нестабільності економіки держави. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). 2014. № 3(27). С. 109-112.
Талавиря О.М. Аспекти розробки економічної стратегії розвитку підприємств. Вісник Ужгородського університету. Серія: Економіка. 2016. Вип. 1(47). Т. 2. С. 335-339.
Бужимська К.О. Деякі складові теоретико-методологічної бази інноваційно-технологічної модернізації. Вісник ЖДТУ. 2009. № 4. С. 201-209.
Валінкевич Н.В. Організаційно-економічна модернізація підприємств харчової промисловості в умовах інноваційної економіки: проблеми теорії та практики. Житомир: ЖДТУ, 2014. 439 с.
Modernization of Traditional Food Processes and Products (2016). Eds.: McElhatton, Anna, El Idrissi, Mustapha Missbah. 197 р. URL: https://www.springer.com/la/book/9781489976697 (дата звернення: 24.02.2019).
Геєць В.М. Ліберально-демократичні засади: курс на модернізацію України. Економіка України. 2010. № 3. С. 3-12.
Кіндзерський Ю.В. Промисловість України: стратегія і політика структурно-технологічної модернізації: монографія / НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». Київ, 2013. 536 с.
Крисанов Д.Ф., Водянка Л.Д. Стратегії нарощування інноваційного потенціалу підприємствами харчової промисловості. Економіка і прогнозування. 2015. № 1. С. 89-104.
Петрович Й.М., Лущак Н.С. Сутнісна характеристика поняття модернізації підприємства в системі економічних категорій. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2012. № 748. С. 201-205.
Тарасюк Г.М. Потенціал підприємств харчової промисловості Житомирської області: основні тенденції та планування розвитку: монографія. Житомир: ЖДТУ, 2008. 277 с.
У 2018 році суттєво розширено ринки збуту для української продукції – Володимир Лапа. URL: www.consumer.gov.ua (дата звернення: 22.02.2019).
Статистичні дані Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 12.02.2019).
Крисанов Д.Ф. Інноваційно-технологічне забезпечення розвитку переробно-харчових галузей. Ресурсні можливості розвитку аграрного сектора економіки України: кол. моногр. / Шубравська О.В., Молдаван Л.В., Пасхавер Б.Й. та ін.; за ред. д-ра екон. наук О.В. Шубравської; НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2017. С. 271-352.
Про інноваційну діяльність: Закон України вiд 04.07.2002 № 40-IV. URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=40-15 (дата звернення: 26.02.2019).
Косцик Р.С. Інноваційна продукція промислових підприємств: сутність та ознаки ідентифікування. Інноваційна економіка. 2012. № 3. С. 212-219.
Ansoff, A. (1999), Novaia korporativnaia strategiia [New corporate strategy], «Piter», Saint- Peterburg, Russia, 432 p.
Porter M. (1993), Mezhdunarodnaia konkurentsiia [International Competition], «Mezhdunarodnye otnosheniia», Moscow, Russia, 896 p.
Dovhan, L.Ye. and Mohonko, H.A. (2010), “Strategic stability in the system of strategic enterprise management”, Aktualni problemy ekonomiky, no. 11, pp. 115-122.
Kindratska, H.I., Kulyniak Yu.I. and Zahorodnii A.H. (2013), “Analytical support for the formation of a competitive strategy of the organization”, Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika".
Problemy ekonomiky ta upravlinnia, no. 754, pp. 106-114, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPP_2013_754_17 (access date February 22, 2019).
Ruliev, V.A. and Hutkevych, S.O. (2011), Menedzhment [Management], tutorial, Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine, 312 p.
Tiukha, I.V. and Denysiuk, I.O. (2013), “Development strategy in the enterprise development system”, Ekonomika kharchovoi promyslovosti, no. 3(19), pp. 33-37.
Khatser, M.V. (2014), “Strategy of development of the enterprise in conditions of instability of the state economy”, Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu (ekonomichni nauky), no. 3(27), pp. 109-112.
Talavyria, O.M. (2016), “Aspects of development of economic strategy of enterprise development”, Visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Ekonomika. Iss. 1(47), Vol. 2, pp. 335-339.
Buzhymska, K.O. (2009), “Some components of the theoretical and methodological base of innovation and technological modernization”, Visnyk ZhDTU, no. 4, pp. 201-209.
Valinkevych, N.V. (2014), Orhanizatsiino-ekonomichna modernizatsiia pidpryiemstv harchovoi promyslovosti v umovakh innovatsiinoi ekonomiky: problemy teorii ta praktyky [Organizational and economic
modernization of food industry enterprises in the conditions of innovation economy: problems of theory and practice], ZhDTU, Zhytomyr, Ukraine, 439 p.
McElhatton, Anna, El Idrissi, Mustapha Missbah (Eds.) (2016), Modernization of Traditional Food Processes and Products, 197 p. URL: https://www.springer.com/la/book/9781489976697 (access date February 24, 2019).
Heiets, V.M. (2010), “Liberal-democratic sustain: course for modern Ukraine”, Ekonomika Ukrainy, no. 3, pp. 3-12.
Kindzerskyi, Yu.V. (2013), Promyslovist Ukrainy: stratehiia i polityka strukturno-tekhnolohichnoi modernizatsii [Ukrainian industry: strategy and policy of structural and technological modernization], monograph, DU «In-t ekon. ta prohnozuv. NAN Ukrainy», NAN Ukrainy, Kyiv, Ukraine, 536 p.
Krysanov D.F. and Vodianka, L.D. (2015), “Strategies of raising of the innovative potential of food industry enterprises”, Ekonomika i prohnozuvannia, no. 1, pp. 89-104.
Petrovych, Y.M. and Lushchak, N.S. (2012), “The summary characteristic of the concept of modernization of the enterprise in the system of economic categories”, Visnyk Natsionalnoho universytetu
«Lvivska politekhnika», no. 748, pp. 201-205.
Tarasiuk, H.M. (2008), Potentsial pidpryiemstv harchovoi promyslovosti Zhytomyrskoi oblasti: osnovni tendentsii ta planuvannia rozvytku [Potential of enterprises of the food industry of Zhytomyr region: main tendencies and development planning], monograph, ZhDTU, Zhytomyr, Ukraine, 277 p.
U 2018 rotsi suttievo rozshyreno rynky zbutu dlia ukrainskoi produktsii ‒ Volodymyr Lapa [In 2018, there are rumpled rickshaws for the Ukrainian products], available at: www.consumer.gov.ua (access date February 22, 2019).
Statystychni dani Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Statistical data of the State Statistics Service of Ukraine], available at: http://www.ukrstat.gov.ua (access date February 12, 2019).
Krysanov, D.F. (2017), “Innovative technological support for the development of processing and food industries”, In: Shubravska, O.V., Moldavan, L.V., Paskhaver, B.Y. et al. (2017), Resursni mozhlyvosti
rozvytku ahrarnoho sektora ekonomiky Ukrainy [Resource opportunities for the agrarian sector of Ukraine's economy], coll. monograph, In-t ekon. ta prognozuv., NAN Ukrainy, Kyiv, Ukraine, pp. 271-352.
Verkhovna Rada Ukrainy (2002), Рro innovatsiinu diialnist [About innovation activity], Zakon Ukrainy dated 04.07.2002 no. 40-IV, available at: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=40-15 (access date February 26, 2019).
Kostsyk, R.S. (2012), “Innovative products of industrial enterprises: the essence and signs of identification”, Innovatsiina ekonomika, no. 3, pp. 212-219.