STRATEGIC MANAGEMENT OF MODERNIZATION OF ENTERPRISES IN THE CONTEXT OF DEEPENING INTEGRATION OF UKRAINE TO THE EU
Abstract
Purpose. The aim of the article is the development and practical implementation of models of innovation and technological upgrading of production facilities in order to release food complex enterprises to foreign markets. Methodology of research. The following methods are used in writing the article, such as: economic and statistical analysis – to identify the dynamics of exports of agricultural products and the situation of the enterprise integration to the EU internal market; comparative analysis – when assessing the suitability of fixed assets for work; analytical method – when substantiating strategies for modernizing their production potential; theoretical generalization – in development potential partial matrix modelling and management modernization process to achieve this goal. Findings. The situation with the integration of the enterprises of the food complex into the domestic market of the EU countries has been analyzed; the expediency of expanding the range of exporters of agricultural products to the foreign markets has been substantiated. The typology of enterprises according to the indicator of the suitability of the basic means for work is developed and on the basis of it a hierarchy of strategic and tactical goals is formed, the key objective of which is the issue of food products that conforms to the European normative parameters and will be implemented without barriers in the food markets of the EU and other countries of the world. The hierarchy of models of innovation and technological modernization of the production potential of enterprises, as well as strategies for managing modernization processes based on attracting interested investors and using the necessary resources, has been formed. The matrix of combinations of attraction of partial potentials according to the strategy of management of processes and modernization models with the purpose of achieving selected strategic and current tactical goals is substantiated. Originality. A hierarchy of models of innovation and technological modernization of production potential and its coordination with strategic management scenarios for modernization processes has been developed. Practical value. The developed and substantiated matrix of attraction of partial potentials in the implementation of modernization strategies can be used by enterprises of the food complex, which aimed at integrating into the EU internal market.
References
Ансофф А. Новая корпоративная стратегия; пер. с англ. Санкт-Петербург: «Питер», 1999. 432 с.
Портер М. Международная конкуренция; пер. с англ. Москва: «Международные отношения», 1993. 896 с.
Довгань Л.Є., Мохонько Г.А. Стратегічна стійкість у системі стратегічного управління підприємством. Актуальні проблеми економіки. 2010. № 11. С. 115-122.
Кіндрацька Г.І., Кулиняк Ю.І., Загородній А.Г. Аналітичне забезпечення формування конкурентної стратегії організації. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Проблеми економіки та управління. 2013. № 754. С. 106-114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPP_2013_754_17 (дата звернення: 22.02.2019).
Рульєв В.А., Гуткевич С.О. Менеджмент: навч. посібник. Київ: Центр учбової літератури, 2011. 312 с.
Тюха І.В., Денисюк І.О. Стратегія розвитку у системі розвитку підприємства. Економіка харчової промисловості. 2013. № 3(19). С. 33-37.
Хацер М.В. Стратегія розвитку підприємства в умовах нестабільності економіки держави. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). 2014. № 3(27). С. 109-112.
Талавиря О.М. Аспекти розробки економічної стратегії розвитку підприємств. Вісник Ужгородського університету. Серія: Економіка. 2016. Вип. 1(47). Т. 2. С. 335-339.
Бужимська К.О. Деякі складові теоретико-методологічної бази інноваційно-технологічної модернізації. Вісник ЖДТУ. 2009. № 4. С. 201-209.
Валінкевич Н.В. Організаційно-економічна модернізація підприємств харчової промисловості в умовах інноваційної економіки: проблеми теорії та практики. Житомир: ЖДТУ, 2014. 439 с.
Modernization of Traditional Food Processes and Products (2016). Eds.: McElhatton, Anna, El Idrissi, Mustapha Missbah. 197 р. URL: https://www.springer.com/la/book/9781489976697 (дата звернення: 24.02.2019).
Геєць В.М. Ліберально-демократичні засади: курс на модернізацію України. Економіка України. 2010. № 3. С. 3-12.
Кіндзерський Ю.В. Промисловість України: стратегія і політика структурно-технологічної модернізації: монографія / НАН України, ДУ «Ін-т екон. та прогнозув. НАН України». Київ, 2013. 536 с.
Крисанов Д.Ф., Водянка Л.Д. Стратегії нарощування інноваційного потенціалу підприємствами харчової промисловості. Економіка і прогнозування. 2015. № 1. С. 89-104.
Петрович Й.М., Лущак Н.С. Сутнісна характеристика поняття модернізації підприємства в системі економічних категорій. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2012. № 748. С. 201-205.
Тарасюк Г.М. Потенціал підприємств харчової промисловості Житомирської області: основні тенденції та планування розвитку: монографія. Житомир: ЖДТУ, 2008. 277 с.
У 2018 році суттєво розширено ринки збуту для української продукції – Володимир Лапа. URL: www.consumer.gov.ua (дата звернення: 22.02.2019).
Статистичні дані Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 12.02.2019).
Крисанов Д.Ф. Інноваційно-технологічне забезпечення розвитку переробно-харчових галузей. Ресурсні можливості розвитку аграрного сектора економіки України: кол. моногр. / Шубравська О.В., Молдаван Л.В., Пасхавер Б.Й. та ін.; за ред. д-ра екон. наук О.В. Шубравської; НАН України, Ін-т екон. та прогнозув. Київ, 2017. С. 271-352.
Про інноваційну діяльність: Закон України вiд 04.07.2002 № 40-IV. URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=40-15 (дата звернення: 26.02.2019).
Косцик Р.С. Інноваційна продукція промислових підприємств: сутність та ознаки ідентифікування. Інноваційна економіка. 2012. № 3. С. 212-219.
Ansoff, A. (1999), Novaia korporativnaia strategiia [New corporate strategy], «Piter», Saint- Peterburg, Russia, 432 p.
Porter M. (1993), Mezhdunarodnaia konkurentsiia [International Competition], «Mezhdunarodnye otnosheniia», Moscow, Russia, 896 p.
Dovhan, L.Ye. and Mohonko, H.A. (2010), “Strategic stability in the system of strategic enterprise management”, Aktualni problemy ekonomiky, no. 11, pp. 115-122.
Kindratska, H.I., Kulyniak Yu.I. and Zahorodnii A.H. (2013), “Analytical support for the formation of a competitive strategy of the organization”, Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika".
Problemy ekonomiky ta upravlinnia, no. 754, pp. 106-114, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPP_2013_754_17 (access date February 22, 2019).
Ruliev, V.A. and Hutkevych, S.O. (2011), Menedzhment [Management], tutorial, Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine, 312 p.
Tiukha, I.V. and Denysiuk, I.O. (2013), “Development strategy in the enterprise development system”, Ekonomika kharchovoi promyslovosti, no. 3(19), pp. 33-37.
Khatser, M.V. (2014), “Strategy of development of the enterprise in conditions of instability of the state economy”, Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu (ekonomichni nauky), no. 3(27), pp. 109-112.
Talavyria, O.M. (2016), “Aspects of development of economic strategy of enterprise development”, Visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Ekonomika. Iss. 1(47), Vol. 2, pp. 335-339.
Buzhymska, K.O. (2009), “Some components of the theoretical and methodological base of innovation and technological modernization”, Visnyk ZhDTU, no. 4, pp. 201-209.
Valinkevych, N.V. (2014), Orhanizatsiino-ekonomichna modernizatsiia pidpryiemstv harchovoi promyslovosti v umovakh innovatsiinoi ekonomiky: problemy teorii ta praktyky [Organizational and economic
modernization of food industry enterprises in the conditions of innovation economy: problems of theory and practice], ZhDTU, Zhytomyr, Ukraine, 439 p.
McElhatton, Anna, El Idrissi, Mustapha Missbah (Eds.) (2016), Modernization of Traditional Food Processes and Products, 197 p. URL: https://www.springer.com/la/book/9781489976697 (access date February 24, 2019).
Heiets, V.M. (2010), “Liberal-democratic sustain: course for modern Ukraine”, Ekonomika Ukrainy, no. 3, pp. 3-12.
Kindzerskyi, Yu.V. (2013), Promyslovist Ukrainy: stratehiia i polityka strukturno-tekhnolohichnoi modernizatsii [Ukrainian industry: strategy and policy of structural and technological modernization], monograph, DU «In-t ekon. ta prohnozuv. NAN Ukrainy», NAN Ukrainy, Kyiv, Ukraine, 536 p.
Krysanov D.F. and Vodianka, L.D. (2015), “Strategies of raising of the innovative potential of food industry enterprises”, Ekonomika i prohnozuvannia, no. 1, pp. 89-104.
Petrovych, Y.M. and Lushchak, N.S. (2012), “The summary characteristic of the concept of modernization of the enterprise in the system of economic categories”, Visnyk Natsionalnoho universytetu
«Lvivska politekhnika», no. 748, pp. 201-205.
Tarasiuk, H.M. (2008), Potentsial pidpryiemstv harchovoi promyslovosti Zhytomyrskoi oblasti: osnovni tendentsii ta planuvannia rozvytku [Potential of enterprises of the food industry of Zhytomyr region: main tendencies and development planning], monograph, ZhDTU, Zhytomyr, Ukraine, 277 p.
U 2018 rotsi suttievo rozshyreno rynky zbutu dlia ukrainskoi produktsii ‒ Volodymyr Lapa [In 2018, there are rumpled rickshaws for the Ukrainian products], available at: www.consumer.gov.ua (access date February 22, 2019).
Statystychni dani Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Statistical data of the State Statistics Service of Ukraine], available at: http://www.ukrstat.gov.ua (access date February 12, 2019).
Krysanov, D.F. (2017), “Innovative technological support for the development of processing and food industries”, In: Shubravska, O.V., Moldavan, L.V., Paskhaver, B.Y. et al. (2017), Resursni mozhlyvosti
rozvytku ahrarnoho sektora ekonomiky Ukrainy [Resource opportunities for the agrarian sector of Ukraine's economy], coll. monograph, In-t ekon. ta prognozuv., NAN Ukrainy, Kyiv, Ukraine, pp. 271-352.
Verkhovna Rada Ukrainy (2002), Рro innovatsiinu diialnist [About innovation activity], Zakon Ukrainy dated 04.07.2002 no. 40-IV, available at: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=40-15 (access date February 26, 2019).
Kostsyk, R.S. (2012), “Innovative products of industrial enterprises: the essence and signs of identification”, Innovatsiina ekonomika, no. 3, pp. 212-219.