ІЄРАРХІЧНА СИСТЕМА ЗБАЛАНСОВАНИХ ПОКАЗНИКІВ ЯК ІНСТРУМЕНТ СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУВАННЯ

  • Світлана Довбня Український державний університет науки і технологій https://orcid.org/0000-0002-0669-1522
  • Руслан Пономаренко Український державний університет науки і технологій
Ключові слова: стратегічне планування, цілі, стратегії, збалансована система показників, декомпозиція, стратегічна карта

Анотація

Запропоновано удосконалений підхід до структури системи збалансованих показників, який передбачає її ієрархічну побудову. На першому рівні виділяється блок «Основні результати діяльності підприємства», який відповідає інтересам власників бізнесу та головних стейкхолдерів. Досягнення цих результатів забезпечується діяльністю всього підприємства. На наступних рівнях розташовані блоки, що відповідають окремим функціональним стратегіям підприємства. Обгрунтовано доцільність виділення таких блоків: «Маркетингова діяльність», «Виробнича діяльність», «Фінансова діяльність» «Управління персоналом». Розроблено формат стратегічної карти, що відповідає ієрархічній структурі системи. Запропоновано по кожному блоку набір можливих стратегічних цілей та показників, що відповідають специфіці промислового підприємства. Методичні доробки, викладені в статті, сприятимуть підвищенню обґрунтованості та якості стратегічного планування, забезпечать підвищення зрозумілості стратегічних цілей та відповідальності за їх виконання, дозволять розробити систему цілеорієнтованої мотивації та моніторингу досягнення стратегічних установок і, відповідно, сприятимуть підвищенню рівня виконання стратегічних планів.

Посилання

Гарнага В.В. Стратегічне планування як основа сталого розвитку підприємства. Ефективна економіка. 2016. № 11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_11_67

Костецька І.Н. Стратегічне планування діяльності підприємств: теоретичні аспекти . Інноваційна економіка. 2020. № 7-8. С. 65-71. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_7-8_10.

Куліш Д. Сучасні реалії стратегічного планування діяльності підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: економічні науки. 2022. № 6. Том 2. С. 142-150.

Мараховська К.А. Особливості використання зарубіжного досвіду стратегічного планування на українських підприємствах. Вісник соціально-економічних досліджень. 2013. № 4. С. 93-97.

Сталінська О.В. Стратегічне планування діяльності промислового підприємства . Вісник економічної науки України. 2015. № 1 (28). С. 127–133.

Юдіна С.В. Теоретичні та методичні підходи до стратегічного планування на підприємстві . Науковий вісник Ужгородського національного університету.2019.№ 27,частина2. С. 123-127.

Амонс С.Е. Роль стратегічного планування як фактору формування конкурентоспроможності аграрного підприємства COLLOQUIUM-JOURNAL. Economic Sciences 2020. № 34 (86) С. 12-18.

Бергер А.Д. Стратегічне планування діяльності підприємства м’ясопереробної галузі в умовах євроінтеграції. Науковий вісник Херсонського державного університету. Економічні науки. 2018. № 4. С. 71-74.

Каличева Н.Є. Вплив стратегічного планування на забезпечення конкурентоспроможності підприємств залізничного транспорту . Інтелект XXI. 2019. № 1. С. 33-36.

Бурденюк Т.Г. SPACE-аналіз як метод формування стратегічних альтернатив підприємства . Економічний аналіз: збірник наукових праць. Тернопіль. Економічна думка. 2011. С.44-50.

Довбня С.Б., Чабанець Т.М. Інноваційне стратегічне планування: монографія, Дніпро: Ліра, 2020. 204 с.

Запухляк І.Б. Steeple-аналіз макросередовища вітчизняних газотранспортних підприємств . Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. 2016. № 1. С. 69-74. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/piprp_2016_1_13

Томчук О.Ф. Використання методів стратегічного управлінського аналізу під час прийняття управлінських рішень. Інфраструктура ринку : електрон. наук.-практ. жур. Одеса, 2020. № 41. С. 307-312.

Robert S., Kaplan, David P., Norton. The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business Review Press, 1996. 322 р.

Niven P. R. Balanced Skoreard Step-by-step for Governmend and Non Profit Agencies. 2nd Edition.Wiley, New York. 2008. 384 p.

Осадча Г.Г., Ополонець І.П. Збалансована система показників як ефективний інструмент управління підприємством на прикладі ПАТ «Яготинський масложирзавод». Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. № 18 (2). С. 120- 124.

Довбня С.Б., Найдовська А.О. Сучасний підхід до BSC: функціональна структура та комплексне врахування інтересів стейкхолдерів. ACADEMY REVIEW. 2025. № 2 (63). С. 204-218. DOI: https://doi.org/10.32342/3041-2137-2025-2-63-13

Harnaha V. V. (2016) Stratehichne planuvannya yak osnova staloho rozvytku pidpryyemstva [Strategic planning as the basis for sustainable enterprise development] Efektyvna ekonomika, no 11. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_11_67 (in Ukrainian)

Kostetsʹka I.N. (2020) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti pidpryyemstv: teoretychni aspekty [Strategic planning of enterprise activities: theoretical aspects]. Innovatsiyna ekonomika, no 7-8 pp. 65-71. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_7-8_10. (in Ukrainian)

Kulish D. (2022) Suchasni realiyi stratehichnoho planuvannya diyalʹnosti pidpryyemstv [The current realities of strategic planning for business operations] Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, no 6 pp. 142-150. (in Ukrainian)

Marakhovsʹka K.A. (2013) Osoblyvosti vykorystannya zarubizhnoho dosvidu stratehichnoho planuvannya na ukrayinsʹkykh pidpryyemstvakh [Features of using foreign experience in strategic planning at Ukrainian enterprises]. Visnyk sotsialʹno-ekonomichnykh doslidzhenʹ, no 4 pp. 93-97. (in Ukrainian)

Stalinsʹka O. V. (2015) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti promyslovoho pidpryyemstva [Strategic planning of industrial enterprise activities]. Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny, no 1 (28)pp. 127-133. (in Ukrainian)

Yudina S.V. (2019) Teoretychni ta metodychni pidkhody do stratehichnoho planuvannya na pidpryyemstvi [Theoretical and methodological approaches to strategic planning in an enterprise]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, no 27 (2) pp. 123-127. (in Ukrainian)

Amons S.E. (2020) Rolʹ stratehichnoho planuvannya yak faktoru formuvannya kon-kurentospromozhnosti ahrarnoho pidpryyemstva [The role of strategic planning as a factor in shaping the competitiveness of agricultural enterprises]. COLLOQUIUM-JOURNAL Economic Sciences, no 34 (86) pp. 12-18. (in Ukrainian)

Berher A.D. (2018) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti pidpryyemstva mʺyasopererobnoyi haluzi v umovakh yevrointehratsiyi [Strategic planning of meat processing enterprises in the context of European integration]. Naukovyy visnyk Khersonsʹkoho derzhavnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no 4 pp. 71-74. (in Ukrainian)

Kalycheva N.YE. (2019) Vplyv stratehichnoho planuvannya na zabezpechennya konkurentospromozhnosti pidpryyemstv zaliznychnoho transportu [The impact of strategic planning on ensuring the competitiveness of railway transport companies]. Intelekt XXI, no 1 pp. 33-36. (in Ukrainian)

Burdenyuk T.H. (2011) SPACE-analiz yak metod formuvannya stratehichnykh alʹternatyv pidpryyemstva [SPACE analysis as a method for developing strategic alternatives for a company]. Ekonomichnyy analiz: zbirnyk naukovykh pratsʹ. Ternopilʹ. Ekonomichna dumka. pp. 44-50. (in Ukrainian)

Dovbnya S.B., Chabanetsʹ T.M. (2020) Innovatsiyne stratehichne planuvannya: monohrafiya [Innovative strategic planning: monograph]. Dnipro: Lira 204р. (in Ukrainian)

Zapukhlyak I.B. (2016) Steeple-analiz makroseredovyshcha vitchyznyanykh hazotransportnykh pidpryyemstv [Steeple analysis of the macroenvironment of domestic gas transportation companies]. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryyemnytstva, no 1 pp. 69-74. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/piprp_2016_1_13. (in Ukrainian)

Tomchuk O.F. (2020) Vykorystannya metodiv stratehichnoho upravlinsʹkoho analizu pid chas pryynyattya upravlinsʹkykh rishenʹ [Using strategic management analysis methods in management decision-making]. Infrastruktura rynku : elektron. nauk.-prakt. zhur. Odesa, no 47 pp. 307-312. (in Ukrainian)

Robert S., Kaplan, David P., (1996)Norton. The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business Review Press, 322 р.

Niven P.R. (2008) Balanced Skoreard Step-by-step for Governmend and Non Profit Agencies. 2nd Edition.Wiley, New York. 384 p.

Osadcha H.H., Opolonetsʹ I.P. (2018) Zbalansovana systema pokaznykiv yak efektyvnyy instrument upravlinnya pidpryyemstvom na prykladi PAT «Yahotynsʹkyy maslozhyrzavod» [A balanced scorecard as an effective enterprise management tool: the case of PJSC Yagotinsky Oil and Fat Plant]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, no 18 (2) pp. 120-124. (in Ukrainian)

Dovbnya S.B., Naidovska A.O/ (2025) Suchasnyy pidkhid do BSC: funktsionalʹna struktura ta kompleksne vrakhuvannya interesiv steykkholderiv [A modern approach to BSC: functional structure and comprehensive consideration of stakeholder interests]. ACADEMY REVIEW, no 2 (63) pp. 204-218. DOI: https://doi.org/10.32342/3041-2137-2025-2-63-13

Переглядів статті: 18
Завантажень PDF: 18
Опубліковано
2025-11-10
Як цитувати
Довбня, С., & Пономаренко, Р. (2025). ІЄРАРХІЧНА СИСТЕМА ЗБАЛАНСОВАНИХ ПОКАЗНИКІВ ЯК ІНСТРУМЕНТ СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУВАННЯ. Сталий розвиток економіки, (5 (56), 476-482. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-56-65