HIERARCHICAL BALANCED SCORECARD SYSTEM AS A TOOL FOR STRATEGIC PLANNING
Abstract
An improved approach to the structure of the balanced scorecard is proposed, which involves its hierarchical construction and corresponds to the modern understanding of a system of strategic goals and the strategic set of an enterprise. At the first level, the block “Main business performance results” is highlighted, representing the key interests of business owners and primary stakeholders. These include added value, return on equity, business value, enhanced production environmental sustainability, and growth of the enterprise’s market share, among others. Achieving these results depends on the performance of the entire enterprise. They can be considered as the key performance indicators (KPIs) for the company’s top management. At subsequent levels, blocks corresponding to specific functional strategies of the enterprise are identified. The feasibility of distinguishing the following blocks is substantiated: “Marketing Activties”, “Production Activities”, “Financial Activities”, and “Human Resource Management”. A strategic map format has been developed that reflects the hierarchical structure of the system and demonstrates interrelations among objectives of different levels, as well as the links between corporate, business, and functional strategies and individual blocks. For each block, a set of possible strategic objectives and key performance indicators is proposed to reflect the specific features of an industrial enterprise. Further decomposition of objectives at subsequent hierarchical levels for a particular production or functional unit is proposed to be carried out using a goal tree, which ensures clear visualization of the relationships between the enterprise-wide objectives (indicators) and those of individual units. The methodological developments presented in the article contribute to enhancing the validity and quality of strategic planning, ensuring a clearer understanding of strategic goals and establishing well-defined responsibility for their implementation. They also allow for the development of a motivation system aligned with achieving objectives and performance indicators within designated areas of responsibility, as well as for monitoring progress toward strategic targets. Consequently, they promote improved implementation of strategic plans.
References
Гарнага В.В. Стратегічне планування як основа сталого розвитку підприємства. Ефективна економіка. 2016. № 11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_11_67
Костецька І.Н. Стратегічне планування діяльності підприємств: теоретичні аспекти . Інноваційна економіка. 2020. № 7-8. С. 65-71. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_7-8_10.
Куліш Д. Сучасні реалії стратегічного планування діяльності підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: економічні науки. 2022. № 6. Том 2. С. 142-150.
Мараховська К.А. Особливості використання зарубіжного досвіду стратегічного планування на українських підприємствах. Вісник соціально-економічних досліджень. 2013. № 4. С. 93-97.
Сталінська О.В. Стратегічне планування діяльності промислового підприємства . Вісник економічної науки України. 2015. № 1 (28). С. 127–133.
Юдіна С.В. Теоретичні та методичні підходи до стратегічного планування на підприємстві . Науковий вісник Ужгородського національного університету.2019.№ 27,частина2. С. 123-127.
Амонс С.Е. Роль стратегічного планування як фактору формування конкурентоспроможності аграрного підприємства COLLOQUIUM-JOURNAL. Economic Sciences 2020. № 34 (86) С. 12-18.
Бергер А.Д. Стратегічне планування діяльності підприємства м’ясопереробної галузі в умовах євроінтеграції. Науковий вісник Херсонського державного університету. Економічні науки. 2018. № 4. С. 71-74.
Каличева Н.Є. Вплив стратегічного планування на забезпечення конкурентоспроможності підприємств залізничного транспорту . Інтелект XXI. 2019. № 1. С. 33-36.
Бурденюк Т.Г. SPACE-аналіз як метод формування стратегічних альтернатив підприємства . Економічний аналіз: збірник наукових праць. Тернопіль. Економічна думка. 2011. С.44-50.
Довбня С.Б., Чабанець Т.М. Інноваційне стратегічне планування: монографія, Дніпро: Ліра, 2020. 204 с.
Запухляк І.Б. Steeple-аналіз макросередовища вітчизняних газотранспортних підприємств . Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. 2016. № 1. С. 69-74. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/piprp_2016_1_13
Томчук О.Ф. Використання методів стратегічного управлінського аналізу під час прийняття управлінських рішень. Інфраструктура ринку : електрон. наук.-практ. жур. Одеса, 2020. № 41. С. 307-312.
Robert S., Kaplan, David P., Norton. The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business Review Press, 1996. 322 р.
Niven P. R. Balanced Skoreard Step-by-step for Governmend and Non Profit Agencies. 2nd Edition.Wiley, New York. 2008. 384 p.
Осадча Г.Г., Ополонець І.П. Збалансована система показників як ефективний інструмент управління підприємством на прикладі ПАТ «Яготинський масложирзавод». Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. № 18 (2). С. 120- 124.
Довбня С.Б., Найдовська А.О. Сучасний підхід до BSC: функціональна структура та комплексне врахування інтересів стейкхолдерів. ACADEMY REVIEW. 2025. № 2 (63). С. 204-218. DOI: https://doi.org/10.32342/3041-2137-2025-2-63-13
Harnaha V. V. (2016) Stratehichne planuvannya yak osnova staloho rozvytku pidpryyemstva [Strategic planning as the basis for sustainable enterprise development] Efektyvna ekonomika, no 11. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2016_11_67 (in Ukrainian)
Kostetsʹka I.N. (2020) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti pidpryyemstv: teoretychni aspekty [Strategic planning of enterprise activities: theoretical aspects]. Innovatsiyna ekonomika, no 7-8 pp. 65-71. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inek_2020_7-8_10. (in Ukrainian)
Kulish D. (2022) Suchasni realiyi stratehichnoho planuvannya diyalʹnosti pidpryyemstv [The current realities of strategic planning for business operations] Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, no 6 pp. 142-150. (in Ukrainian)
Marakhovsʹka K.A. (2013) Osoblyvosti vykorystannya zarubizhnoho dosvidu stratehichnoho planuvannya na ukrayinsʹkykh pidpryyemstvakh [Features of using foreign experience in strategic planning at Ukrainian enterprises]. Visnyk sotsialʹno-ekonomichnykh doslidzhenʹ, no 4 pp. 93-97. (in Ukrainian)
Stalinsʹka O. V. (2015) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti promyslovoho pidpryyemstva [Strategic planning of industrial enterprise activities]. Visnyk ekonomichnoyi nauky Ukrayiny, no 1 (28)pp. 127-133. (in Ukrainian)
Yudina S.V. (2019) Teoretychni ta metodychni pidkhody do stratehichnoho planuvannya na pidpryyemstvi [Theoretical and methodological approaches to strategic planning in an enterprise]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, no 27 (2) pp. 123-127. (in Ukrainian)
Amons S.E. (2020) Rolʹ stratehichnoho planuvannya yak faktoru formuvannya kon-kurentospromozhnosti ahrarnoho pidpryyemstva [The role of strategic planning as a factor in shaping the competitiveness of agricultural enterprises]. COLLOQUIUM-JOURNAL Economic Sciences, no 34 (86) pp. 12-18. (in Ukrainian)
Berher A.D. (2018) Stratehichne planuvannya diyalʹnosti pidpryyemstva mʺyasopererobnoyi haluzi v umovakh yevrointehratsiyi [Strategic planning of meat processing enterprises in the context of European integration]. Naukovyy visnyk Khersonsʹkoho derzhavnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no 4 pp. 71-74. (in Ukrainian)
Kalycheva N.YE. (2019) Vplyv stratehichnoho planuvannya na zabezpechennya konkurentospromozhnosti pidpryyemstv zaliznychnoho transportu [The impact of strategic planning on ensuring the competitiveness of railway transport companies]. Intelekt XXI, no 1 pp. 33-36. (in Ukrainian)
Burdenyuk T.H. (2011) SPACE-analiz yak metod formuvannya stratehichnykh alʹternatyv pidpryyemstva [SPACE analysis as a method for developing strategic alternatives for a company]. Ekonomichnyy analiz: zbirnyk naukovykh pratsʹ. Ternopilʹ. Ekonomichna dumka. pp. 44-50. (in Ukrainian)
Dovbnya S.B., Chabanetsʹ T.M. (2020) Innovatsiyne stratehichne planuvannya: monohrafiya [Innovative strategic planning: monograph]. Dnipro: Lira 204р. (in Ukrainian)
Zapukhlyak I.B. (2016) Steeple-analiz makroseredovyshcha vitchyznyanykh hazotransportnykh pidpryyemstv [Steeple analysis of the macroenvironment of domestic gas transportation companies]. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryyemnytstva, no 1 pp. 69-74. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/piprp_2016_1_13. (in Ukrainian)
Tomchuk O.F. (2020) Vykorystannya metodiv stratehichnoho upravlinsʹkoho analizu pid chas pryynyattya upravlinsʹkykh rishenʹ [Using strategic management analysis methods in management decision-making]. Infrastruktura rynku : elektron. nauk.-prakt. zhur. Odesa, no 47 pp. 307-312. (in Ukrainian)
Robert S., Kaplan, David P., (1996)Norton. The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business Review Press, 322 р.
Niven P.R. (2008) Balanced Skoreard Step-by-step for Governmend and Non Profit Agencies. 2nd Edition.Wiley, New York. 384 p.
Osadcha H.H., Opolonetsʹ I.P. (2018) Zbalansovana systema pokaznykiv yak efektyvnyy instrument upravlinnya pidpryyemstvom na prykladi PAT «Yahotynsʹkyy maslozhyrzavod» [A balanced scorecard as an effective enterprise management tool: the case of PJSC Yagotinsky Oil and Fat Plant]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu, no 18 (2) pp. 120-124. (in Ukrainian)
Dovbnya S.B., Naidovska A.O/ (2025) Suchasnyy pidkhid do BSC: funktsionalʹna struktura ta kompleksne vrakhuvannya interesiv steykkholderiv [A modern approach to BSC: functional structure and comprehensive consideration of stakeholder interests]. ACADEMY REVIEW, no 2 (63) pp. 204-218. DOI: https://doi.org/10.32342/3041-2137-2025-2-63-13

