CONCEPTUAL ASPECTS OF BUSINESS DEVELOPMENT IN THE TOURISM INDUSTRY
Abstract
Purpose. The purpose of the article is to outline the conceptual aspects of business in the domestic tourist industry in the economic transformation of Ukraine, given that the tourism sector has diversified nature and close communication factor with almost all spheres of life and is a heavy instrument of socio-economic development. Methodology of research. General scientific and special methods are used during the study: monographic, economic and statistical analysis, logical, strategic analysis for research of modern conditions for business, that dictate the need for a systematic development of various sectors of the tourism industry, creating special conditions for the development of domestic tourism space, able to integrate into the international tourism market growth based on entrepreneurial innovation activity and competitiveness. Findings. By carrying out an analysis of theoretical approaches to entrepreneurship domestic and foreign scientists was a discovered basic component of business activity. The peculiarities of doing of entrepreneurial activity in the tourism business are highlighted. Analyzed the international and domestic experience in using the innovative technologies in tourism has proved that tourism is a sphere of activity which are successful use almost all the leading science and technology. After analyzing the current realities of doing business travel revealed conceptual aspects of business development in the domestic tourism industry, in particular in the range: the development of innovation infrastructure; implementation of innovative tourism products, creating a favorable business environment. Originality. It is scientifically proved that tourism is the system with aggregation members selectively engaged in business activities in the tourism sector, whose interactions focused on customer satisfaction and based on contractual relationships, which provide mutually participate in business processes. The conceptual foundations of business tourism within systematic and synergetic interaction of business processes are proposed. Practical value. System synergistic approach to the domestic tourism industry considering conceptual foundations of business will reduce the risks of uncertainty operations provide minimizing transaction costs and correspondingly increase the competitiveness of tourist destinations in the market.
References
Нездоймінов С.Г. Підприємницький вектор розвитку регіонального туризму : монографія / С.Г. Нездоймінов. – Одеса: Пальміра, 2011. – 344 с.
Яковенко Н.В. Малое предпринимательство как фактор развития турист ской дестинации в депрессивном регионе (Ивановская область) / Н.В. Яковенко // Современные проблемы сервиса и туризма. – 2016. – Том 10. – № 1. – С. 120-127.
Рожкова Д.Ю. Управленческий учет и анализ предпринимательской активности в международном туризме [Електронний ресурс] / Д.Ю. Рожкова. − Режим доступу: https://guu.ru/files/dissertations/2016/10/rozhkova_d_yu/dissertation.pdf
Новиков В.С. Инновации в туризме: учеб. пособие / В.С. Новиков. – М. : ИЦ "Академия", 2007. – 208 с.
Силаева А.А. Маркетинг как инструмент управления конкурентоспособностью на туристическом рынке / Силаева А.А., Чхиквадзе Н.А. // Проблемы практического менеджмента и маркетинга в сфере сервиса: материалы Всероссийской научно- практической конференции. – М., 2010. – С. 277–284.
Колодійчук А.В. Туристичне підприємництво в аграрній сфері як перспективний напрямок диверсифікації сільської економіки України / А.В. Колодійчук // Науковий вісник НЛТУ України. – 2016. – Вип. 26.6. – С. 212-217.
Мельниченко С. Франчайзингові мережі туристичних підприємств / С. Мельниченко // Вісник КНТЕУ. – 2015. – № 4. – С. 30-42.
Маркіна І.А. Загрози і небезпеки в діяльності підприємств туристичної сфери / І.А. Маркіна, В.М. Маховка // Проблеми економіки. – 2015. – № 3. – С. 135-142.
Горіна Г.О. Сутність та особливості типології туристичних підприємств як суб‟єктів управління [Електронний ресурс] / Г.О. Горіна // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. − Режим доступу: http://www.vestnik-econom.mgu.od.ua/journal/2016/20-2016/12.pdf
Бобрицька Н.Д. Маркетингове антикризове управління туристичними підприємствами в сучасних умовах / Н.Д. Бобрицька, О.В. Кирилова // ЕКОНОМІКА: реалії часу. – 2014. – № 5(15). – С. 41-46.
Большой Киев [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bigkiev.com.ua
Томас Бангерт. Внутренний мир: оптимистичная статистика ТripАdvisor об Украине [Електронний ресурс] / Журнал Forbes, №4, aпрель 2016. – Режим доступу: http://forbes.net.ua/
Nezdoimіnov, S.H. (2011), Pidpryiemnytskyi vektor rozvytku rehionalnoho turyzmu [Entrepreneurial vector of development of regional tourism”, monograph, Palmira, Odesa, Ukraine, 344 p.
Yakovenko, N.V. (2016), “Small business as a factor in the development of tourist destination in the depressed region”, Modern problems of service and tourism, Vol. 10, no. 1, pp. 120-127.
Rozhkova, D.Yu. (2016), “Managerial accounting and analysis of entrepreneurial activity in international tourism”, available at: https://guu.ru/files/dissertations/2016/10/rozhkova_d_yu/dissertation.pdf. (access date February 02, 2017).
Novikov, V.S. (2007), Innovatsii v turizme [Innovations in tourism], tutorial, ITS "Akademiya", Moscow, Russia, 208 p.
Silaeva, A.A. (2010), “Marketing as a tool for managing competitiveness in the tourism market”, Problemy prakticheskogo menedzhmenta i marketinga v sfere servisa: materialy Vserossiyskoy nauchno- prakticheskoy konferentsii [Problems of practical management and marketing in the service sector: materials of the All-Russian Scientific and Practical Conference], Moscow, Russia, pp. 277-284.
Kolodiichuk, A.V. (2016), “Tourism businesses in the agricultural sector as a promising area of diversification of the rural economy Ukraine”, Scientific Herald NLTU Ukraine, issue 26.6, pp. 212-217.
Melnychenko, S. (2015), “Franchise network of tourism enterprises”, Visnyk KNTEU, no. 4, pp.30- 42.
Markina, I.A. (2015) “Threats and dangers in the work of tourism companies”, Problems of Economics, no. 3, pp. 135-142.
Horina, H.O. (2016), “The essence and features of typology of tourism enterprises as a business management”, Scientific Journal of International Humanitarian University, available at: http://www.vestnik- econom.mgu.od.ua/journal/2016/20-2016/12.pdf (access date February 02, 2017).
Bobrytska, N.D. and Kyrylova, O.V. (2014) “Marketing tourism enterprises crisis management in modern conditions”, Economy: Realities time, no. 5 (15), pp. 41-46.
Great Kiev, available at: http://bigkiev.com.ua (access date February 02, 2017).
Thomas Bangert (2016), “The inner world: optimistic statistics TripAdvisor about Ukraine”, FORBES JOURNAL, no. 4, available at: http://forbes.net.ua/ (access date February 02, 2017).