THEORETICAL ASPECTS OF THE FORMATION AND IMPLEMENTATION OF MARKETING STRATEGIES OF DEVELOPMENT COMPANIES
Abstract
The importance of forming a marketing strategy for development companies in modern conditions is well-founded. It has been established that in modern conditions, the marketing strategy is one of the key guidelines in the company's activities, an integral component of the business strategy as a whole. The purpose of the study is to highlight the key theoretical aspects and build on this basis the sequence of formation and implementation of marketing strategies of development companies. The article uses a monographic method of studying the latest research and publications on the main theoretical aspects of effective marketing activities, choosing a marketing strategy, building a marketing-mix, etc. The method of logical generalization was applied when systematizing the views of scientists and developing the sequence of formation and implementation of the marketing strategy in development. The analysis of scientific works devoted to the theoretical aspects of marketing activity, the choice of marketing strategies, and the application of various concepts of the marketing-mix was carried out. The peculiarities of the elements of the marketing-mix in the context of their application in relation to the development company are considered. It has been proven that the four elements according to the traditional concept of the marketing-mix (product, price, place/distribution, promotion) should be considered basic, but the elements proposed by extended concepts can also be used as supporting elements. The sequence of formation and implementation of the marketing strategy of the development company is built. It has been established that the process of forming and implementing a marketing strategy in development activity is complex, multi-stage and has its own characteristics, mainly related to the specific content of elements of the marketing-mix. The established sequence of formation and implementation of the marketing strategy of the development company allows not only to choose a marketing strategy and determine measures that correspond to it, but also to manage marketing activities during its implementation with the subsequent evaluation of effectiveness their implementation.
References
Кобець Д.Л., Слободян Н.Я., Дербеньова Я.В., Зеліч В.В. Теоретико‐методологічні засади розробки маркетингової стратегії підприємства (український досвід). Академічні візії. 2023. Випуск 15. URL: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/108/100 (дата звернення: 31.08.2024).
Богданов В.В. Етапи формування маркетингової стратегії IT-підприємств. Економіка та суспільство. 2023. № 58. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-56 (дата звернення: 31.08.2024).
Шевченко Т.М., Шевченко О.А. Маркетингова стратегія підприємства: формування та розвиток в умовах ринкових відносин національної економіки. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8414 (дата звернення: 31.08.2024).
Парсяк В.Н. Маркетинг-мікс: зміни у поглядах щодо інгредієнтів. Науковий погляд: економіка та управління. 2022. № 3 (79). С. 77–82. DOI: https://doi.org/10.32782/2521-666X/2022-79-11 (дата звернення: 31.08.2024).
Мазур О.Є. Розвиток елементів marketing-mix на підприємствах Інтернет-торгівлі в Україні. Економіка: реалії часу. Науковий журнал. 2018. № 5 (39). С. 68–76. URL: https://economics.opu.ua/files/archive/2018/Nо5/68.pdf (дата звернення: 31.08.2024).
Красовська О.Ю. Теоретичні засади концепції «маркетинг-мікс». Науково-виробничий журнал «Бізнес-навігатор». 2018. Вип. 3-2 (46). С. 12–15. URL: http://business-navigator.ks.ua/journals/2018/46_2_2018/03.pdf (дата звернення: 31.08.2024).
Гребньов Г.М. Формування напрямків підвищення ефективності маркетингового механізму управління конкурентоспроможністю будівельних підприємств. Економічний вісник НТУУ "КПІ". 2014. № 11. URL: http://economy.kpi.ua/uk/node/763 (дата звернення: 31.08.2024).
Селезньова О.О. Діагностика маркетингового мікросередовища будівельних підприємств України. Вісник соціально-економічних досліджень Одеського національного економічного університету. 2015. Вип. 3. № 58. С. 206–213.
Ключник А.В. Відмінні риси управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. Науковий вісник УЖНУ. 2017. Вип. 14. С. 137–141. URL: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/14_1_2017ua/29.pdf (дата звернення: 31.08.2024).
Гордіченко К.Д., Попова Г.Ю. Удосконалення планування маркетингу будівельних підприємств у процесі відтворення економіки Донбасу. Збірник наукових праць ДонНАБА. 2017. № 4. Т. 1. С. 23–27. URL: https://donnaba.edu.ua/journal/images/2017-9/8.pdf (дата звернення: 31.08.2024).
Селезньова О., Рудінська О. Концепція холістично-орієнтованого управління маркетинговою діяльністю будівельних підприємств. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Вип. 7. Ч. 3. С. 174–177. URL: https://bit.ly/3jWFl2v (дата звернення: 31.08.2024).
Гронська M.В. Особливості маркетингової діяльності будівельного підприємства. Економіка та держава. 2014. № 9. С. 28–30.
Білецький І.В. Маркетингова стратегія суб’єктів будівництва житлової нерухомості на споживчому ринку. Проблеми економіки. 2022. № 4 (54). С. 133–139. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2022-4_0-pages-133_139.pdf (дата звернення: 31.08.2024).
Овсієнко Н.В. Особливості маркетингової діяльності підприємств будівельної галузі. Економіка та суспільство. 2021. № 26. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-26 (дата звернення: 31.08.2024).
Марущева О. Недоліки маркетингових стратегій у будівельній галузі в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 15. С. 107–112. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.15.107 (дата звернення: 31.08.2024).
Васильченко А.О. Моделювання структурних характеристик процесу формування маркетингової стратегії будівельного підприємства. Ефективна економіка. 2012. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1020 (дата звернення: 31.08.2024).
Kobets D. L., Slobodian N. Ya., Derbenova Ya. V., Zelich V. V. (2023) Teoretyko‐metodolohichni zasady rozrobky marketynhovoi stratehii pidpryiemstva (ukrainskyi dosvid) [Theoretical and methodological principles of development of the marketing strategy of the enterprise (Ukrainian experience)]. Akademichni vizii - Academic visions, vol. 15. Available at: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/108/100 (in Ukrainian)
Bohdanov V. V. (2023) Etapy formuvannia marketynhovoi stratehii IT-pidpryiemstv [Stages of formation of marketing strategy of IT-enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo - Economy and society, vol. 58. Available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-56 (in Ukrainian)
Shevchenko T. M., Shevchenko O. A. (2020) Marketynhova stratehiia pidpryiemstva: formuvannia ta rozvytok v umovakh rynkovykh vidnosyn natsionalnoi ekonomiky [Marketing strategy of the enterprise: formation and development in the conditions of market relations of the national economy]. Efektyvna ekonomika - Efficient economy, vol. 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8414 (in Ukrainian)
Parsiak V. N. (2022) Marketynh-miks: zminy u pohliadakh shchodo inhrediientiv [Marketing mix: changes in attitudes regarding ingredients]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia – Scientific view: economics and management, vol. 3 (79), pp. 77–82. DOI: https://doi.org/10.32782/2521-666X/2022-79-11 (in Ukrainian)
Mazur O. Ye. (2018) Rozvytok elementiv marketing-mix na pidpryiemstvakh Internet-torhivli v Ukraini [Development of marketing-mix elements at Internet trade enterprises in Ukraine]. Ekonomika: realii chasu. Naukovyi zhurnal - Economy: realities of time. Scientific journal, vol. 5 (39), pp. 68–76. Available at: https://economics.opu.ua/files/archive/2018/Nо5/68.pdf (in Ukrainian)
Krasovska O. Yu. (2018) Teoretychni zasady kontseptsii «marketynh-miks» [Theoretical foundations of the "marketing mix" concept]. Naukovo-vyrobnychyi zhurnal «Biznes-navihator» - Scientific and industrial magazine "Business-navigator", vol. 3-2 (46), pp. 12–15. Available at: http://business-navigator.ks.ua/journals/2018/46_2_2018/03.pdf (in Ukrainian)
Hrebnov H. M. (2014) Formuvannia napriamkiv pidvyshchennia efektyvnosti marketynhovoho mekhanizmu upravlinnia konkurentospromozhnistiu budivelnykh pidpryiemstv [Formation of directions for increasing the effectiveness of the marketing mechanism of managing the competitiveness of construction enterprises]. Ekonomichnyi visnyk NTUU "KPI" - Economic bulletin of NTUU "KPI", vol. 11. Available at: http://economy.kpi.ua/uk/node/763 (in Ukrainian)
Seleznova O. O. (2015) Diahnostyka marketynhovoho mikroseredovyshcha budivelnykh pidpryiemstv Ukrainy [Diagnostics of the marketing microenvironment of construction enterprises of Ukraine]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu - Bulletin of socio-economic research of Odessa National University of Economics, vol. 3, no. 58, pp. 206–213. (in Ukrainian)
Kliuchnyk A. V. (2017) Vidminni rysy upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu budivelnykh pidpryiemstv [Distinguishing features of management of marketing activities of construction enterprises]. Naukovyi visnyk UZhNU - Scientific Bulletin of UZHNU, vol. 14, pp. 137–141. Available at: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/14_1_2017ua/29.pdf (in Ukrainian)
Hordichenko K. D., Popova H. Yu. (2017) Udoskonalennia planuvannia marketynhu budivelnykh pidpryiemstv u protsesi vidtvorennia ekonomiky Donbasu [Improvement of marketing planning of construction enterprises in the process of reproduction of the economy of Donbas]. Zbirnyk naukovykh prats DonNABA - Collection of scientific works of DonNABA, vol. 4, no. 1, pp. 23–27. Available at: https://donnaba.edu.ua/journal/images/2017-9/8.pdf (in Ukrainian)
Seleznova O., Rudinska O. (2014) Kontseptsiia kholistychno-oriientovanoho upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu budivelnykh pidpryiemstv [The concept of holistically oriented management of marketing activities of construction enterprises]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu - Scientific Bulletin of Kherson State University, vol. 7, part 3, pp. 174–177. Available at: https://bit.ly/3jWFl2v (in Ukrainian)
Gronska M. V. (2014) Osoblyvosti marketynhovoi diialnosti budivelnoho pidpryiemstva [Features of the marketing work in the building enterprise]. Ekonomika ta derzhava - Economy and the state, vol. 9, pp. 28–30. (in Ukrainian)
Biletskyi I. V. (2022) Marketynhova stratehiia subiektiv budivnytstva zhytlovoi nerukhomosti na spozhyvchomu rynku [Marketing strategy of residential real estate construction entities on the consumer market]. Problemy ekonomiky – Problems of the economy, vol. 4 (34), pp. 133–139. Available at: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2022-4_0-pages-133_139.pdf (in Ukrainian)
Ovsiienko N. V. (2021) Osoblyvosti marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv budivelnoi haluzi [Peculiarities of marketing activity of enterprises in the construction industry]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 26. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-26 (in Ukrainian)
Marushcheva O. (2019) Nedoliky marketynhovykh stratehii u budivelnii haluzi v Ukraini [Weaknesses of marketing strategies in construction indastry in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid - Investments: practice and experience, vol. 15, pp. 107–112. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2019.15.107 (in Ukrainian)
Vasylchenko A.O. (2012) Modeliuvannia strukturnykh kharakterystyk protsesu formuvannia marketynhovoi stratehii budivelnoho pidpryiemstva [Modeling of the structural characteristics of the process of forming a marketing strategy of a construction enterprise]. Efektyvna ekonomika - Efficient economy, vol. 3. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1020 (in Ukrainian)