ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ТРАКТУВАННЯ КАТЕГОРІЇ «КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА»
Анотація
Мета. Розробка теоретичних, методологічних положень щодо трактування «конкурентоспроможність підприємства». Методика дослідження. У процесі дослідження були використані методи аналізу та синтезу, зокрема для узагальнення наукових підходів до розуміння сутності понять «конкуренція», «конкурентоспроможність», методик оцінки конкурентоспроможності підприємств. Всі методи поєднує системний підхід до вивчення економічних явищ і процесів. Результати. На підставі проведеного аналізу встановлено, що конкурентоспроможність як категорія: багатовимірна і неоднозначна; відносна (прив’язана до конкретного ринку); зменшується з часом, якщо її не удосконалювати; тісно пов’язана з якістю продукції та потребами ринку; конкурентоспроможність товару і конкурентоспроможність продукції співвідносяться як частина і ціле; є результатом реалізації конкурентних переваг; відображає можливості підприємства адаптуватися до мінливих умов зовнішнього і внутрішнього середовища; виступає однією із основних умов ефективного функціонування підприємства. Наукова новизна. Удосконалено існуючу класифікацію конкурентних переваг наступними ознаками: споживчими, які включають як споживчу платоспроможність, так і рівень задоволення продукцією; постачальницькими, до яких належить забезпечення запчастинами, добривами, насіннєвим матеріалом, племінним молодняком тощо; територіальними, які характеризуються віддаленістю підприємства від ринку; регіональними; спеціалізованими; ринковими; управлінськими; ресурсними та перевагами продукції. Така класифікація є аргументованою з погляду системного підходу, оскільки сільськогосподарське підприємство належить до складних соціально-економічних систем. Практична значущість. Запропоновані теоретичні підходи до трактування поняття «конкурентоспроможність підприємства» можуть бути використані при розробці заходів щодо підвищення конкурентоспроможності суб’єктів господарювання як на внутрішньому, так і зовнішніх ринках. Також методичні підходи до оцінки конкурентних переваг товарів можуть бути використані при розробці бізнес-планів виробничо-господарської діяльності підприємств.
Посилання
Рикардо Д. Начала политической экономии и налогового обложения. Классика экономической мысли. Соч. Москва: ЭКСМО-Пресс, 2000. С. 399-473.
Гранатуров В.М., Осипов В.М. Удосконалення системи визначень у сфері конкурентоспроможності. URL: http://www.econindustry.org/arhiv/mag/ 2005/vip_03_29/st_29_20.pdf (дата звернення: 15.10.2019).
Портер М. Конкуренция / пер. с англ. Москва: Вильямс, 2010. 592 с.
Ковальчук В.М., Лазарович М.В. Історія економіки та економічної думки. Київ: Знання, 2008. 647 с.
Юхименко П.І., Леоненко П.М. Історія економічних учень: навчальний посібник. Київ: Знання-Прес, 2005. 583 c.
Паймук А.Д. Проблемы определения сущности конкурентоспособности. Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2009. № 3(27). С. 261-264.
Иванова Е.А. Оценка конкурентоспособности предприятия. Москва: Феникс, 2008. 304 с.
Олійник В.В. Особливості визначення конкурентоспроможності продукції. Економіка АПК. 2009. № 5. С. 128-132.
Черевко Д.Г. Конкурентоспроможність підприємства як характеристика його економічного стану. Економіка АПК. 2009. № 6. С. 114-121.
Cладкевич В.П. Стратегічний менеджмент організації: підруч. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Видавничий дім Персонал, 2008. 496 с.
Трухан О.Л. Формування та стратегічний розвиток конкурентних переваг агропромислових підприємств. Формування ринкових відносин в Україні. 2009. № 7(98). С. 118-121.
Хвесик Ю.М. Методологічні засади дослідження взаємозв’язку конкурентних переваг і конкурентоспроможності підприємств АПК. Економіка та держава. 2009. № 4. С. 31-33.
Конкурентоспроможність економіки України в умовах глобалізації / Я.А. Жаліло, Я.Б. Базилюк, Я.В. Белінська та ін.; за ред. Я.А. Жаліла. Київ: НІСД, 2005. 388 с.
Липчук В.В., Дудяк Р.П., Бугіль С.Я. Маркетинг: основи теорії та практики: навчальний посібник / за заг. ред. В.В. Липчука. 3-тє вид., випр. і доп. Львів: Магнолія 2006, 2007. 288 с.
Городня Т.А., Мойсеєнко І.П. Економічна та фінансова діагностика: навчальний посібник. Львів: Магнолія 2006, 2008. 282 с.
Ламбен Жан-Жак Стратегический маркетинг. Европейская перспектива. Санкт-Петербург: Наука, 1996. 589 с.
Безугла В.О., Постіл І.І. Конкурентоспроможність та аналіз існуючих методик її оцінки. Економіка та держава. 2007. № 11. С. 33-35.
Кіндрацька Г.І. Стратегічний менеджмент: навч. посіб. 2-ге вид., переробл. і доповн. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. 406 с.
Тарнавська Н., Напора О. Стратегічний менеджмент: практикум: навчальний посібник. Тернопіль: Карт-бланш; Київ: Кондор, 2008. 287 с.
Сладкевич В.П., Чернявський А.Д. Сучасний менеджмент організації: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: МАУП, 2007. 488 с.
Бєлявцев М.І., Іваненко Л.М. Маркетинг: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2005. 328 с.
Rikardo, D. (2000), Nachala politicheskoy ekonomii i nalogovogo oblozheniia. Klassika ekonomicheskoy mysli. Sochineniia [The beginnings of political economy and taxation. Classics of economic thought. Compositions], EKSMO-Press, Moscow, Russia, pp. 399-473.
Hranaturov, V.M. and Osypov, V.M. “Improvement of the system of definitions in the field of competitiveness”, available at: http://www.econindustry.org/arhiv/mag/2005/vip_03_29/st_29_20.pdf (access date October 15, 2019).
Porter, M. (2010), Konkurentsiia [Competition], Viliams, Moscow, Russia, 592 p.
Kovalchuk, V.M. and Lazarovych, M.V. (2008), Istoriia ekonomiky ta ekonomichnoi dumky [History of economics and economic thought], Znannia, Kyiv, Ukraine, 647 p.
Yukhymenko, P.I. and Leonenko, P.M. (2005), Istoriia ekonomichnykh uchen [The history of economic studies], tutorial, Znannia-Pres, Kyiv, Ukraine, 583 p.
Paymuk, A.D. (2009), “Problems of determining the essence of competitiveness”, Vestnik Saratovskogo gosudarstvennogo sotsialno-ekonomicheskogo universiteta, no. 3(27), pp. 261-264.
Ivanova, E.A. (2008), Otsenka konkurentosposobnosti predpriiatiia [Enterprise competitiveness assessment], Feniks, Moscow, Russia, 304 p.
Oliinyk, V.V. (2009), “Features of determination of competitiveness of production”, Ekonomika APK, no. 5, pp. 128-132.
Cherevko, D.H. (2009), “Competitiveness of the enterprise as a characteristic of its economic condition”, Ekonomika APK, no. 6, pp. 114-121.
Sladkevych, V.P. (2008), Stratehichnyi menedzhment orhanizatsii [Strategic management of the organization], high-school textbook, Vydavnychyi dim Personal, Kyiv, Ukraine, 496 p.
Trukhan, O.L. (2009), “Formation and strategic development of competitive advantages of agroindustrial enterprises”, Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, no. 7(98), pp. 118-121.
Khvesyk, Yu.M. (2009), “Methodological principles for the study of the relationship between the competitive advantages and competitiveness of agricultural enterprises”, Ekonomika ta derzhava, no. 4, pp. 31-33.
Zhalilo, Ya.A. (Ed.), Bazyliuk, Ya.B., Belinska, Ya.V. et al. (2005), Konkurentospromozhnist ekonomiky Ukrainy v umovakh hlobalizatsii [Competitiveness of the Ukrainian economy in the conditions of globalization], NISD, Kyiv, Ukraine, 388 p.
Lypchuk, V.V. (Ed.), Dudiak, R.P. and Buhil, S.Ya. (2007), Marketynh: osnovy teorii ta praktyky [Marketing: basics of theory and practice], tutorial, 3rd ed., Mahnoliia 2006, Lviv, Ukraine, 288 p.
Horodnia, T.A. and Moiseienko, I.P. (2008), Ekonomichna ta finansova diahnostyka [Economic and financial diagnostics], tutorial, Mahnoliia 2006, Lviv, Ukraine, 282 p.
Lamben, Zhan-Zhak (1996), Strategicheskiy marketing. Yevropeyskaia perspektiva [Strategic marketing. European perspective], Nauka, Saint-Peterburg, Russia, 589 p.
Bezuhla, V.O. and Postil, I.I. (2007), “Competitiveness and analysis of existing methods of its assessment”, Ekonomika ta derzhava, no. 11, pp. 33-35.
Kindratska, H.I. (2010), Stratehichnyi menedzhment [Strategic management], tutorial, 2nd ed., Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, Lviv, Ukraine, 406 p.
Tarnabska, N. and Napora, O. (2008), Stratehichnyi menedzhment: praktykum [Strategic management: practicum], tutorial, Kart-blansh, Ternopil, Kondor, Kyiv, Ukraine, 287 p.
Sladkevych, V.P. and Cherniavskyi, A.D. (2007), Suchasnyi menedzhment orhanizatsii [Modern management of the organization], high-school textbook, MAUP, Kyiv, Ukraine, 488 p.
Bieliavtsev, M.I. and Ivanenko, L.M. (2005), Marketynh [Marketing], tutorial, Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine, 328 p.