THEORETICAL APPROACHES TO THE INTERPRETATION OF THE CATEGORY OF THE «ENTERPRISE COMPETITIVENESS»
Abstract
Purpose. The aim of the article is the development of theoretical and methodological provisions regarding the interpretation of “enterprise competitiveness”. Methodology of research. In the course of the research, the methods of analysis and synthesis are used, in particular, to summarize scientific approaches to understanding the essence of the concepts of «competition», «competitiveness» and methods of assessing the competitiveness of enterprises. All methods combine a systematic approach to the study of economic phenomena and processes. Findings. Based on the analysis, it was found that competitiveness as a category is: multidimensional and ambiguous; relative (market-specific) decreases with time, if not improved; closely related to product quality and market needs; product competitiveness and product competitiveness are correlated as part and whole; is the result of competitive advantage; reflects the ability of the company to adapt to the changing environment of the external and internal environment; acts as one of the basic conditions for the effective functioning of the enterprise. Originality. The existing classification of competitive advantages has been improved with the following features: consumer, which includes both consumer solvency and level of satisfaction with products; supply, which includes the provision of spare parts, fertilizers, seed, breeding stock, etc.; territorial, characterized by the remoteness of the enterprise from the market; regional; specialized; market; managerial; resource and product benefits. Such classification is justified in terms of the systematic approach, since the agricultural enterprise belongs to complex social and economic systems. Practical value. The proposed theoretical approaches to the interpretation of the concept of “enterprise competitiveness” can be used in the development of measures to improve the competitiveness of business entities in both domestic and foreign markets. Also, methodological approaches to assessing the competitive advantages of goods can be used in the development of business plans for production and economic activity of enterprises.
References
Рикардо Д. Начала политической экономии и налогового обложения. Классика экономической мысли. Соч. Москва: ЭКСМО-Пресс, 2000. С. 399-473.
Гранатуров В.М., Осипов В.М. Удосконалення системи визначень у сфері конкурентоспроможності. URL: http://www.econindustry.org/arhiv/mag/ 2005/vip_03_29/st_29_20.pdf (дата звернення: 15.10.2019).
Портер М. Конкуренция / пер. с англ. Москва: Вильямс, 2010. 592 с.
Ковальчук В.М., Лазарович М.В. Історія економіки та економічної думки. Київ: Знання, 2008. 647 с.
Юхименко П.І., Леоненко П.М. Історія економічних учень: навчальний посібник. Київ: Знання-Прес, 2005. 583 c.
Паймук А.Д. Проблемы определения сущности конкурентоспособности. Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2009. № 3(27). С. 261-264.
Иванова Е.А. Оценка конкурентоспособности предприятия. Москва: Феникс, 2008. 304 с.
Олійник В.В. Особливості визначення конкурентоспроможності продукції. Економіка АПК. 2009. № 5. С. 128-132.
Черевко Д.Г. Конкурентоспроможність підприємства як характеристика його економічного стану. Економіка АПК. 2009. № 6. С. 114-121.
Cладкевич В.П. Стратегічний менеджмент організації: підруч. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Видавничий дім Персонал, 2008. 496 с.
Трухан О.Л. Формування та стратегічний розвиток конкурентних переваг агропромислових підприємств. Формування ринкових відносин в Україні. 2009. № 7(98). С. 118-121.
Хвесик Ю.М. Методологічні засади дослідження взаємозв’язку конкурентних переваг і конкурентоспроможності підприємств АПК. Економіка та держава. 2009. № 4. С. 31-33.
Конкурентоспроможність економіки України в умовах глобалізації / Я.А. Жаліло, Я.Б. Базилюк, Я.В. Белінська та ін.; за ред. Я.А. Жаліла. Київ: НІСД, 2005. 388 с.
Липчук В.В., Дудяк Р.П., Бугіль С.Я. Маркетинг: основи теорії та практики: навчальний посібник / за заг. ред. В.В. Липчука. 3-тє вид., випр. і доп. Львів: Магнолія 2006, 2007. 288 с.
Городня Т.А., Мойсеєнко І.П. Економічна та фінансова діагностика: навчальний посібник. Львів: Магнолія 2006, 2008. 282 с.
Ламбен Жан-Жак Стратегический маркетинг. Европейская перспектива. Санкт-Петербург: Наука, 1996. 589 с.
Безугла В.О., Постіл І.І. Конкурентоспроможність та аналіз існуючих методик її оцінки. Економіка та держава. 2007. № 11. С. 33-35.
Кіндрацька Г.І. Стратегічний менеджмент: навч. посіб. 2-ге вид., переробл. і доповн. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. 406 с.
Тарнавська Н., Напора О. Стратегічний менеджмент: практикум: навчальний посібник. Тернопіль: Карт-бланш; Київ: Кондор, 2008. 287 с.
Сладкевич В.П., Чернявський А.Д. Сучасний менеджмент організації: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: МАУП, 2007. 488 с.
Бєлявцев М.І., Іваненко Л.М. Маркетинг: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури, 2005. 328 с.
Rikardo, D. (2000), Nachala politicheskoy ekonomii i nalogovogo oblozheniia. Klassika ekonomicheskoy mysli. Sochineniia [The beginnings of political economy and taxation. Classics of economic thought. Compositions], EKSMO-Press, Moscow, Russia, pp. 399-473.
Hranaturov, V.M. and Osypov, V.M. “Improvement of the system of definitions in the field of competitiveness”, available at: http://www.econindustry.org/arhiv/mag/2005/vip_03_29/st_29_20.pdf (access date October 15, 2019).
Porter, M. (2010), Konkurentsiia [Competition], Viliams, Moscow, Russia, 592 p.
Kovalchuk, V.M. and Lazarovych, M.V. (2008), Istoriia ekonomiky ta ekonomichnoi dumky [History of economics and economic thought], Znannia, Kyiv, Ukraine, 647 p.
Yukhymenko, P.I. and Leonenko, P.M. (2005), Istoriia ekonomichnykh uchen [The history of economic studies], tutorial, Znannia-Pres, Kyiv, Ukraine, 583 p.
Paymuk, A.D. (2009), “Problems of determining the essence of competitiveness”, Vestnik Saratovskogo gosudarstvennogo sotsialno-ekonomicheskogo universiteta, no. 3(27), pp. 261-264.
Ivanova, E.A. (2008), Otsenka konkurentosposobnosti predpriiatiia [Enterprise competitiveness assessment], Feniks, Moscow, Russia, 304 p.
Oliinyk, V.V. (2009), “Features of determination of competitiveness of production”, Ekonomika APK, no. 5, pp. 128-132.
Cherevko, D.H. (2009), “Competitiveness of the enterprise as a characteristic of its economic condition”, Ekonomika APK, no. 6, pp. 114-121.
Sladkevych, V.P. (2008), Stratehichnyi menedzhment orhanizatsii [Strategic management of the organization], high-school textbook, Vydavnychyi dim Personal, Kyiv, Ukraine, 496 p.
Trukhan, O.L. (2009), “Formation and strategic development of competitive advantages of agroindustrial enterprises”, Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, no. 7(98), pp. 118-121.
Khvesyk, Yu.M. (2009), “Methodological principles for the study of the relationship between the competitive advantages and competitiveness of agricultural enterprises”, Ekonomika ta derzhava, no. 4, pp. 31-33.
Zhalilo, Ya.A. (Ed.), Bazyliuk, Ya.B., Belinska, Ya.V. et al. (2005), Konkurentospromozhnist ekonomiky Ukrainy v umovakh hlobalizatsii [Competitiveness of the Ukrainian economy in the conditions of globalization], NISD, Kyiv, Ukraine, 388 p.
Lypchuk, V.V. (Ed.), Dudiak, R.P. and Buhil, S.Ya. (2007), Marketynh: osnovy teorii ta praktyky [Marketing: basics of theory and practice], tutorial, 3rd ed., Mahnoliia 2006, Lviv, Ukraine, 288 p.
Horodnia, T.A. and Moiseienko, I.P. (2008), Ekonomichna ta finansova diahnostyka [Economic and financial diagnostics], tutorial, Mahnoliia 2006, Lviv, Ukraine, 282 p.
Lamben, Zhan-Zhak (1996), Strategicheskiy marketing. Yevropeyskaia perspektiva [Strategic marketing. European perspective], Nauka, Saint-Peterburg, Russia, 589 p.
Bezuhla, V.O. and Postil, I.I. (2007), “Competitiveness and analysis of existing methods of its assessment”, Ekonomika ta derzhava, no. 11, pp. 33-35.
Kindratska, H.I. (2010), Stratehichnyi menedzhment [Strategic management], tutorial, 2nd ed., Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, Lviv, Ukraine, 406 p.
Tarnabska, N. and Napora, O. (2008), Stratehichnyi menedzhment: praktykum [Strategic management: practicum], tutorial, Kart-blansh, Ternopil, Kondor, Kyiv, Ukraine, 287 p.
Sladkevych, V.P. and Cherniavskyi, A.D. (2007), Suchasnyi menedzhment orhanizatsii [Modern management of the organization], high-school textbook, MAUP, Kyiv, Ukraine, 488 p.
Bieliavtsev, M.I. and Ivanenko, L.M. (2005), Marketynh [Marketing], tutorial, Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine, 328 p.