СТРАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ В МАРКЕТИНГОВОМУ МЕНЕДЖМЕНТІ

  • О.В. Ткач ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
  • І.Ф. Баланюк ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
  • С.І. Баланюк ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”
Ключові слова: стратегічне планування, менеджмент, маркетингова програма, маркетингова стратегія

Анотація

Мета – дослідження ролі стратегічного планування в управлінні підприємством в умовах конкурентного середовища. Відповідно до мети дослідження окреслені завдання – дослідити літературні джерела на предмет визначення поняття стратегічного планування; розкрити переваги, завдання, принципи, моделі стратегічного планування; розглянути різновиди маркетингових стратегій; навести етапи розробки та структуру маркетингової програми підприємства. Методика дослідження. Методологічною основою наукового дослідження є фундаментальні положення сучасної економічної теорії, наукові праці вітчизняних та зарубіжних учених з питань стратегічного планування в управлінні підприємствами. В процесі дослідження використовувались загальнонаукові методи, зокрема: абстрактно-логічний – для виявлення сутності понять стратегічне планування, маркетингова стратегія, маркетингова програма; прогнозування – при визначенні перспектив розвитку підприємства; діалектичного пізнання, для з’ясування стану розвитку підприємства в конкурентних умовах; монографічний – у вивченні основних принципів стратегічного планування; порівняння – з метою вибору маркетингових стратегій. Результати. Відзначено, що після вступу України до Світової Організації Торгівлі та підписання економічної частини Угоди про асоціацію України з Європейським Союзом підприємства повинні зорієнтувати свою діяльність на виробництво товарів, які відповідають міжнародним стандартам. Доведено, що задовольнити потреби споживачів підприємства можуть, зокрема, застосовуючи комплекс засобів маркетингу в результаті стратегічного управління. Обґрунтовано завдання, принципи, переваги, моделі процесу стратегічного планування в маркетинговому менеджменті. Наголошено, що стратегічне планування здійснюється на рівнях: підприємства, господарського підрозділу, товару. Охарактеризовано поширені моделі стратегічного планування за методикою “згори вниз”, а також загального плану підприємства. Деталізовано різновиди маркетингових стратегій. Розкрито найбільш відомі маркетингові стратегії, які мають в основі “ціну – кількість”, а також “стратегію переваг”. Виокремлено засоби маркетингу, які використовуються в процесі розробки маркетингових програм, зокрема: продукт, розподіл, ціну та просування. Наведено етапи розробки програми маркетингу: обґрунтування мети та стратегій маркетингу, аналіз ринкового середовища, визначення компонентів структури, формування комплексу маркетингу. Конкретизовано структуру маркетингової програми. Наукова новизна полягає у визначенні необхідності застосування стратегічного планування діяльності підприємств в умовах змішаної економіки. Обґрунтовано, що в умовах конкурентного середовища, за відсутності необхідного досвіду діяльності, неповного ресурсного забезпечення – прибуткової діяльності підприємств можна домогтися, зокрема, за рахунок застосування комплексу маркетингових засобів. Практична значущість. Отримані результати наукового дослідження можуть бути використані для: виявлення передумов переходу підприємств до стратегічного планування; вибору моделі стратегічного планування підприємств; визначення концепції маркетингової діяльності; розробки маркетингових програм; врахування менеджерами об’єктивних та суб’єктивних факторів впливу на перспективний розвиток підприємства.

Посилання

Про Україну. Світова організація торгівлі. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mfa.gov.ua/ua/about-ukraine/international-organizations/wto.

Армстронг Г. Маркетинг. Загальний курс / Г. Армстронг, Ф. Котлер. – М. : Вільямс, 2001. – 608 с.

Маркетинговий менеджмент. Маркетингове стратегічне планування та розробка маркетингових програм. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elib.lutsk- ntu.com.ua/book/fb/mm/2011/11-80/Lection/Ch_1.htm.

Котлер Ф. Основы маркетинга / Ф. Котлер // Под. ред. Е. М. Пеньковой. – М. : Прогресс, 1990. – 736 с.

Гаркавенко С. С. Маркетинг / С. С. Гаркавенко. – К. : Лібра, 2007. – 720 с.

Дем’яненко С. І. Менеджмент аграрних підприємств / С. І. Дем’яненко. – К. : КНЕУ, 2005. – 347 с.

Маркетинг для магістрів / За ред. С. М. Іляшенка. – Суми : Університетська книга, 2007. – 928 с.

Баланюк І. Ф. Маркетингове забезпечення товарної політики / І. Ф. Баланюк // Інноваційна економіка. – 2015. – № 1 [56]. – С. 143–149.

Завадський Й. С. Менеджмент. У 3 т. – Т. 1. / Й. С. Завадський. – К. : Вид-во Європ. ун-ту. – 2001. – 542 с.

About Ukraine (2015), “World trade organization”, available at: http://mfa.gov.ua/ua/about- ukraine/international-organizations/wto (access date May 23, 2016).

Armstrong, G. and Kotler, F. (2001), Marketyng [Marketing], Wiliams, Moscow, Russia, 608 p.

Marketing management (2011), “Marketing strategic planning and development of marketing programs”, available at: http://elib.lutskntu.com.ua/book/fb/mm/2011/11-80/Lection/Ch_1.htm (access date May 23, 2016).

Kotler, F. (1990), Osnovy marketinga [Bases of Marketing], Translated by E. M Penkova, Progress, Moscow, Russia, 736 p.

Harkavenko, S.S. (2015), Marketing [Marketing], textbook, Libra, Kyiv, Ukraine, 720 p.

Demianenko, S.I. (2005), Menedzment agrarnykh pidpryiemstv [Management of agrarian enterprises], KNEU, Kyiv, Ukraine, 347 p.

Iliashevych, S.M. (2007), Marketynh dlia mahistriv [Marketing for masters], textbook, University book, Sumy, Ukraine, 928 p.

Balaniuk, I.F. (2015), “Marketing ensuring of goods policy”, Innovative economy, no. 1 [56], pp. 143-149. 542 p.

Переглядів статті: 24
Завантажень PDF: 4
Опубліковано
2016-12-20
Як цитувати
Ткач, О., Баланюк, І., & Баланюк, С. (2016). СТРАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ В МАРКЕТИНГОВОМУ МЕНЕДЖМЕНТІ. Сталий розвиток економіки, (2(31), 220-225. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/424
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ, МАРКЕТИНГ, ПІДПРИЄМНИЦТВО