ОПТИМІЗАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ РЕГУЛЮВАННЯ ТА ПІДТРИМКИ ІНСТИТУТУ МИТНИХ БРОКЕРІВ
Анотація
Мета. Розробка теоретичної бази ефективної системи регулювання та розвитку митної брокерської діяльності шляхом використання інструментів державного регулювання та підтримки інституту митних брокерів з боку держави. Методика дослідження. Теоретичними та методичними засадами дослідження стали: сучасна теорія економіки, національна економіка, наукові роботи вітчизняних та зарубіжних вчених щодо функціонування інституту митних брокерів, нормативно-правові акти України. Дослідження виконувалися на основі використання: методів економіко-статистичного аналізу – для визначення економічних проблем митної брокерської діяльності; аксіоматичного методу – для визначення сутності, завдань та принципів митної брокерської діяльності; абстрактно-логічного методу – для вивчення літературних джерел, узагальнення теоретичних аспектів та формування кінцевих висновків; системного аналізу - для встановлення структурних зв’язків між елементами досліджуваної системи. Результати. Обґрунтовано доцільність імплементації положень Міжнародної конвенції про спрощення та гармонізацію митних процедур щодо надання митним брокерам статусу уповноваженого економічного оператора. Удосконалено поняття «митний брокер» як суб’єкт підприємницької діяльності, що надає представницькі послуги з виконання митних формальностей на законних підставах в інтересах або від імені іншої особи при переміщенні товарів та транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України. Наукова новизна. Обґрунтовано та розроблено теоретико-методичні положення та практичні рекомендацій щодо організаційно-економічних основ регулювання митної брокерської діяльності в Україні. Доведено, що взаємне визнання митного брокера в якості уповноваженого економічного оператора в кінцевому підсумку може призвести до глобалізації безпеки ланцюжка поставок і стандартів дотримання вимог, має велике значення для зменшення перешкод на шляху вільного просування товарів. Запропоновано внесення змін до діючого Митного кодексу України, у частині 3, ст. 414, та викладення її у такій редакції: «Митний брокер може отримувати статус уповноваженого економічного оператора за умови відповідності його вимогам, встановленим у ст. 14 митного кодексу України». Практична значущість. Отримані результати створюють теоретичну та методологічну базу вдосконалення організаційних умов регулювання митної брокерської діяльності, яка спрямована на розвиток національної економіки України.
Посилання
Світлак І.І. Організаційно-правові засади провадження посередницької діяльності митного брокера та митного перевізника в Україні: дис. канд. юрид. наук: 12.00.07 / Національна академія держ. податкової служби України. – Ірпінь, 2005. – 193 с.
Приймаченко Д. В. Щодо діяльності митних посередників у процесі реалізації митних формальностей [Електронний ресурс] / Д.В. Приймаченко // Форум права. – 2011. – № 1. – С. 802–807. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/FP/2011-1/11pdvrmf.pdf.
Бондаренко І.О. Організаційно-правові засоби регулювання підприємницької діяльності з наданням послуг у галузі митної справи / І.О. Бондаренко // Митна справа. – 2005. – № 5. – С. 22-28.
Гвардзиньска Е. Таможенные посреднические услуги в таможенных процедурах (на примере таможенных агентств и налоговых консультантов) / Е. Гвардзиньска // Вісник Академії митної служби України. Сер.: Право. – 2010. – № 2. – С. 170-179.
Про діяльність митних брокерів: Наказ Міністерства фінансів України від 04.08.2015 № 693 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/693-2014-%D0%BF.
Данелюк В.І. Адміністративно-правові засади контролю за посередницькою діяльністю в галузі митної справи: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.07 / В. І. Данелюк; Дніпропетр. держ. ун-т внутр. справ. – Д., 2011. – 20 с.
Ермилов И.С. Повышение качества таможенных услуг: автореферат дис кандидата экономических наук : 08.00.05 / Ермилов Игорь Сергеевич. – Саратов, 2011. – 23 с.
Митний кодекс України від 13 березня 2012 р. № 4495-VI [Електронний ресурс] // Відомості Верховної Ради України. – 2012. – № 44-45, № 46-47, № 48. – ст.552. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua /laws/show/4495-17.
Polner М. Compendium of Authorized Economic Operator (AEO) Programmes / Polner М. // WCO Research Paper. – July, 2010. – № 8. – P. 2 (44 p.).
Міжнародна конвенція про спрощення i гармонізацію митних процедур (Кіотська конвенція) від 18.05.1973 [Електронний ресурс] / Офіційний сайт Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_643.
Рамкові стандарти безпеки і спрощення світової торгівлі Всесвітньої митної організації [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.customs.gov.ua/dmsu/control/uk/doccatalog/list?currDir=302900
Регламент ЄС № 450/2008 про встановлення Митного кодексу Співтовариства (Модернізованого Митного кодексу) від 23 квітня 2008 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://kompmp.rada.gov.ua/kompmp/ control/uk/doccatalog/list?currDir=47253
Svitlak, І.I. (2005), “Organizational and legal bases of intermediary activity realization of customs brokers and customs transportation officials in Ukraine”, The thesis for the scientific degree of candidate of law, specialty 12.00.07, National Academy of State Tax Service of Ukraine, Irpin, Ukraine, 193 p.
Pryimachenko, D.V. (2011), “About activity of customs mediators in the process of realization of custom formalities”, Forum prava, no. 1, pp. 802–807, available at: http://www.nbuv.gov.ua/e- journals/FP/2011-1/11pdvrmf.pdf. (access date February 25, 2017).
Bondarenko, I.А (2005), “Organizational and legal means of regulating entrepreneurial activities with provision of services in the branch of customs affair”, Mytna sprava, no. 5, pp. 22-28.
Gvardzinska, E. (2010), “Customs intermediary services in the process of customs procedures (by the example of customs agencies and tax consultants)”, Visnyk Akademii mytnoi sluzhby Ukrainy, seriia Pravo, no. 2, pp. 170-179.
The Ministry of Finance of Ukraine (2014), The order of the Ministry of Finance of Ukraine of August 4, 2015 No. 693 "About activities of customs brokers", available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/693- 2014-%D0%BF. (access date February 25, 2017).
Daneliuk, V.І. (2011), “Administrative and legal bases of control after mediator activity in area of customs business”, Thesis abstract of Cand. Sc. (Law), 12.00.07, Dnipropetr. derzh. un-t vnutr. sprav, Dnipropetrovsk, Ukraine, 20 p.
Yermilov, I.S. (2011), “Improving the quality of customs services”, Thesis abstract of Cand. Sc. (Econ.), 08.00.05, Saratov, Russia, 23 p.
The Verkhovna Rada of Ukraine (2012), “Customs Code of Ukraine” from 13 March, 2012, no. 4495-VI, Information of Supreme Council of Ukraine, no. 44-45, no. 46-47, no. 48, p. 552, available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/4495-17. (access date February 25, 2017).
Polner, М. (2010), “Compendium of Authorized Economic Operator (AEO) Programmes”, WCO Research Paper, no. 8, P. 2 (44 p.).
The Verkhovna Rada of Ukraine (2011), “International Convention on the Simplification and Harmonization of Customs Procedures” (Kyoto Convention) from 18.05.1973, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_643. (access date February 25, 2017).
“The SAFE Framework of Standards to Secure and simplification global trade World Customs Organization”, available at: http://www.customs.gov.ua/dmsu/control/uk/doccatalog/list?currDir=302900 (access date March 10, 2017).
Regulation (EC) No 450/2008 of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 laying down the Community Customs Code (Modernized Customs Code), available at: http://kompmp.rada.gov.ua/kompmp/control/uk/doccatalog/list?currDir=47253 (access date March 10, 2017).