МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ОЦІНЮВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
Анотація
Мета. Теоретичне дослідження методів, об’єктів та показників оцінки соціальної відповідальності підприємства та надання методичних рекомендацій щодо їх удосконалення. Методика дослідження. Теоретичною основою дослідження є фундаментальні положення формування системи соціальної відповідальності підприємництва; сучасна економічна теорія, що передбачає врахування цілей сталого розвитку та вимог міжнародних стандартів; наукові праці вітчизняних та зарубіжних вчених з питань соціальної відповідальності. Методологічну основу дослідження складають загальнонаукові та специфічні методи наукового пізнання. У процесі дослідження використовувались такі методи економічних досліджень: абстрактно- логічний (формування теоретичних узагальнень і висновків); монографічний (вивчення наукових праць з проблем оцінки соціальної відповідальності підприємства); прямого аналізу та синтезу (систематизація методик аналізу соціальної відповідальності). Результати. Сформульовано методологічні основи оцінювання внутрішнього та зовнішнього середовища соціальної відповідальності підприємства на основі визначення цілей та критеріїв оцінки. Запропоновано експрес- методику оцінювання соціальних інвестицій підприємства. Наукова новизна. Модифіковано методичні основи оцінювання соціальної відповідальності підприємства наступним чином: доповнено критерії ефективності оцінки соціальної відповідальності на мікрорівні, уточнено перелік та методику розрахунку параметрів на мікрорівні за витратним методом. Представлена експрес-методика дозволяє проаналізувати динаміку змін внутрішнього та зовнішнього середовища функціонування підприємства та вплив соціальних інвестицій на результати діяльності. Практична значущість. Розроблена експрес-методика оцінки соціальної відповідальності підприємства дозволяє вирішити завдання методичного забезпечення прийняття управлінських рішень щодо сталого розвитку підприємства. Основні положення та висновки, сформульовані в роботі, можуть бути використані при підготовці підручників, навчальних посібників, методичних матеріалів, розробці лекцій та практичних занять з питань соціальної відповідальності підприємства.
Посилання
Березіна О.Ю. Кількісна оцінка соціальної відповідальності корпорацій. Вісник Української академії банківської справи. 2012. № 1(32). С. 97-101.
Буян О.А. Підходи до оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності підприємств в Україні. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Економіка». 2012. Випуск 6 (2). С. 159-165.
Ворона О.В. Методичні підходи до оцінки рівня соціальної відповідальності. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2010. № 30. С. 127-133.
Дослідження соціальної відповідальності бізнесу в Україні. URL: www.un.org.ua/files/Concept_Paper.pdf (дата звернення: 20.07.2018).
Євтушенко В.А. Оцінка корпоративної соціальної відповідальності: методи, об’єкти, показники. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi.../cgiirbis_64.exe?...2...2013 (дата звернення: 20.07.2018).
Затєйщикова О.О. Аналіз підходів до оцінки соціальної відповідальності бізнесу. URL: irbis- nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe (дата звернення: 20.07.2018).
Калінеску Т.В., Зеренко М.О. Соціальне інвестування та відповідальність підприємств: монографія. Луганськ: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2013. 292 с.
Лепіхіна Т.П., Мохова Є.Г. Формирование социальной политики фирмы. URL: https://cyberleninka.ru/.../formirovanie-sotsialnoy-politiki-firmy-na 2012. (дата звернення: 20.07.2018).
Офіційний сайт Центру «Розвиток соціальної відповідальності». URL: http://csr-ukraine.org/ (дата звернення: 20.07.2018).
Охріменко О.О., Іванова Т.В. Соціальна відповідальність: навч. посіб. Київ: Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», 2015. 180 с.
Cтaндaрт ISO 26000:2010. Керівництво з соціaльної відповідaльності. URL: http://www.ksovok.com/doc/iso_fdis_26000_rus.pdf (дата звернення: 20.07.2018).
Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності». URL: https://platfor.ma/.../tsentr-- rozvitok-korporativnoyi-sotsialnoyi-vidpovidalnosti- (дата звернення: 20.07.2018).
Berezina, O.Yu. (2012), «Quantitative assessment of corporate social responsibility‖, Visnyk Ukrainskoi akademii bankivskoi spravy, no. 1(32), pp. 97-101.
Buian, O.A. (2012), Approaches to the assessment of the effectiveness of corporate social responsibility in Ukraine‖, Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia “Ekonomika”, Issue 6 (2), pp. 159- 165.
Vorona, O.V. (2010), Methodological approaches to assessing the level of social responsibility‖, Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, no. 30, pp. 127-133.
Doslidzhennia sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu v Ukraini [Research of social responsibility of business in Ukraine], available at: www.un.org.ua/files/Concept_Paper.pdf (access date July 20, 2018).
Yevtushenko, V.A. (2013), Assessment of corporate social responsibility: methods, objects, indicators‖, available at: irbis-nbuv.gov.ua/cgi.../cgiirbis_64.exe?...2013 (access date July 20, 2018).
Zatieishchykova, O.O. (2014), Analysis of approaches to assessing social responsibility of business‖, available at: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe (access date July 20, 2018).
Kalinesku, T.V. and Zerenko, M.O. (2013), Sotsialne investuvannia ta vidpovidalnist pidpryiemstv [Social investment and corporate responsibility], monograph, Vyd-vo SNU im. V. Dalia, Luhansk, Ukraine, 292 p.
Lepikhina, T.P. and Mokhova, Ye.H. (2012), Formation of social policy of the firm‖, available at: https://cyberleninka.ru/.../formirovanie-sotsialnoy-politiki-firmy-na...2012 (access date July 20, 2018).
Ofitsiinyi sait Tsentru «Rozvytok sotsialnoi vidpovidalnosti» [Official website of the center Development of social responsibility‖], available at: http://csr-ukraine.org/ (access date July 20, 2018).
Okhrimenko, O.O. and Ivanova, T.V. (2015), Sotsialna vidpovidalnist [Social responsibility], tutorial, National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute", Kyiv, Ukraine, 180 p.
Standart ISO 26000:2010. Kerivnytstvo z sotsialnoi vidpovidalnosti [Standard ISO 26000:2010. Guidance on Social Relevance], available at: http://www.ksovok.com/doc/iso_fdis_ 26000_rus.pdf (access date July 20, 2018).