METHODOLOGICAL BASES FOR EVALUATION OF SOCIAL RESPONSIBILITY OF THE ENTERPRISE
Abstract
Purpose. The aim of the article is theoretical study of methods, objects and indicators of corporate social responsibility assessment and provision of methodological recommendations for their improvement. Methodology of research. The theoretical basis of the research is the fundamental position of the formation of the system of social responsibility of entrepreneurship; modern economic theory, which envisages taking into account the goals of sustainable development and the requirements of international standards; scientific works of domestic and foreign scientists on social responsibility issues. The methodological basis of the research consists of general scientific and specific methods of scientific knowledge. The following methods of economic research are used in the process of research: abstract and logical (the formation of theoretical generalizations and conclusions); monographic (study of scientific works on the problems of assessing the social responsibility of the enterprise); direct analysis and synthesis (systematization of methods of analysis of social responsibility). Findings. The methodological bases for assessing the internal and external environment of corporate social responsibility are formulated based on the definition of goals and evaluation criteria. An express method of estimating social investments of the enterprise is offered. Originality. The methodical bases for evaluating the company's social responsibility are modified as follows: the criteria for the effectiveness of the assessment of social responsibility at the micro level are supplemented; the list and the method for calculating the parameters at the micro level according to the expense method are specified. The presented express method allows analyzing the dynamics of changes in the internal and external environment of the operation of the enterprise and the impact of social investment on the results of the activity. Practical value. The developed rapid method of assessing the social responsibility of the enterprise allows us to solve the problem of methodical support for making managerial decisions regarding the sustainable development of the enterprise. The main provisions and conclusions formulated in the work can be used in the preparation of textbooks, manuals, methodological materials, the development of lectures and practical classes on corporate social responsibility.
References
Березіна О.Ю. Кількісна оцінка соціальної відповідальності корпорацій. Вісник Української академії банківської справи. 2012. № 1(32). С. 97-101.
Буян О.А. Підходи до оцінки ефективності корпоративної соціальної відповідальності підприємств в Україні. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Економіка». 2012. Випуск 6 (2). С. 159-165.
Ворона О.В. Методичні підходи до оцінки рівня соціальної відповідальності. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2010. № 30. С. 127-133.
Дослідження соціальної відповідальності бізнесу в Україні. URL: www.un.org.ua/files/Concept_Paper.pdf (дата звернення: 20.07.2018).
Євтушенко В.А. Оцінка корпоративної соціальної відповідальності: методи, об’єкти, показники. URL: irbis-nbuv.gov.ua/cgi.../cgiirbis_64.exe?...2...2013 (дата звернення: 20.07.2018).
Затєйщикова О.О. Аналіз підходів до оцінки соціальної відповідальності бізнесу. URL: irbis- nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe (дата звернення: 20.07.2018).
Калінеску Т.В., Зеренко М.О. Соціальне інвестування та відповідальність підприємств: монографія. Луганськ: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2013. 292 с.
Лепіхіна Т.П., Мохова Є.Г. Формирование социальной политики фирмы. URL: https://cyberleninka.ru/.../formirovanie-sotsialnoy-politiki-firmy-na 2012. (дата звернення: 20.07.2018).
Офіційний сайт Центру «Розвиток соціальної відповідальності». URL: http://csr-ukraine.org/ (дата звернення: 20.07.2018).
Охріменко О.О., Іванова Т.В. Соціальна відповідальність: навч. посіб. Київ: Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», 2015. 180 с.
Cтaндaрт ISO 26000:2010. Керівництво з соціaльної відповідaльності. URL: http://www.ksovok.com/doc/iso_fdis_26000_rus.pdf (дата звернення: 20.07.2018).
Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності». URL: https://platfor.ma/.../tsentr-- rozvitok-korporativnoyi-sotsialnoyi-vidpovidalnosti- (дата звернення: 20.07.2018).
Berezina, O.Yu. (2012), «Quantitative assessment of corporate social responsibility‖, Visnyk Ukrainskoi akademii bankivskoi spravy, no. 1(32), pp. 97-101.
Buian, O.A. (2012), Approaches to the assessment of the effectiveness of corporate social responsibility in Ukraine‖, Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia “Ekonomika”, Issue 6 (2), pp. 159- 165.
Vorona, O.V. (2010), Methodological approaches to assessing the level of social responsibility‖, Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti, no. 30, pp. 127-133.
Doslidzhennia sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu v Ukraini [Research of social responsibility of business in Ukraine], available at: www.un.org.ua/files/Concept_Paper.pdf (access date July 20, 2018).
Yevtushenko, V.A. (2013), Assessment of corporate social responsibility: methods, objects, indicators‖, available at: irbis-nbuv.gov.ua/cgi.../cgiirbis_64.exe?...2013 (access date July 20, 2018).
Zatieishchykova, O.O. (2014), Analysis of approaches to assessing social responsibility of business‖, available at: irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe (access date July 20, 2018).
Kalinesku, T.V. and Zerenko, M.O. (2013), Sotsialne investuvannia ta vidpovidalnist pidpryiemstv [Social investment and corporate responsibility], monograph, Vyd-vo SNU im. V. Dalia, Luhansk, Ukraine, 292 p.
Lepikhina, T.P. and Mokhova, Ye.H. (2012), Formation of social policy of the firm‖, available at: https://cyberleninka.ru/.../formirovanie-sotsialnoy-politiki-firmy-na...2012 (access date July 20, 2018).
Ofitsiinyi sait Tsentru «Rozvytok sotsialnoi vidpovidalnosti» [Official website of the center Development of social responsibility‖], available at: http://csr-ukraine.org/ (access date July 20, 2018).
Okhrimenko, O.O. and Ivanova, T.V. (2015), Sotsialna vidpovidalnist [Social responsibility], tutorial, National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute", Kyiv, Ukraine, 180 p.
Standart ISO 26000:2010. Kerivnytstvo z sotsialnoi vidpovidalnosti [Standard ISO 26000:2010. Guidance on Social Relevance], available at: http://www.ksovok.com/doc/iso_fdis_ 26000_rus.pdf (access date July 20, 2018).