ФОРМУВАННЯ І ОПТИМІЗАЦІЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ НА ПІДПРИЄМСТВІ
Анотація
Мета. Узагальнення теоретичних положень щодо функціонування і оптимізації бізнес-процесів, вивчення досвіду практичного застосування моделей оптимізації бізнес-процесів суб’єктів господарювання, що дають змогу визначити випадки їх практичного застосування. Методика дослідження. Для досягнення поставленої мети в процесі дослідження застосовано: методи системного аналізу (для аналізу проблем під час планування бізнес-процесів на підприємстві); теорію стратегічного управління, теорію категорій, теорії множин (для опису методів та прийомів бізнес-процесів); теорію ухвалення рішень, теорію організаційного управління на основі процесного і системного підходів (в ході удосконалення моделей бізнес-процесів на підприємстві). Результати. Проведено класифікацію бізнес-процесів підприємства. Здійснено обґрунтування бізнес- процесів підприємства. Розглянуто інструменти бізнес-моделювання та їх значення у формуванні стратегії бізнесу. Виділено методи аналізу бізнес-процесів підприємства. Проведено аналіз підходів до визначення поняття складу структурних компонентів моделі бізнес-процесів. Графічно інтерпретовано схему керованого бізнес-процесу на підприємстві. Обгрунтовано і запропоновано основні етапи формування і функціонування бізнес-моделі підприємства. Наукова новизна. Удосконалено загальну класифікацію бізнес-процесів підприємства. Запропоновано функціональну структуру інноваційно-орієнтованої бізнес-моделі, котра описує інноваційну діяльність підприємства. Обґрунтовано концептуальну схему управління бізнес-процесом. Запропоновано методи і прийоми побудови моделей бізнес-процесів підприємства, котрі дозволяють формалізувати опис потокових процесів, дають можливість системного дослідження оптимізації ланцюгів процесів виробництва. Практична значущість. Отримані результати дослідження можуть бути запропоновані для впровадження на будь-якому підприємстві України, що сприятиме адаптації можливостей кожного з них до постійно змінного середовища та мати статус конкурентоспроможного підприємства.
Посилання
Хаммер М., Чампи Д. Реинжиниринг корпорации. Манифест революции в бизнесе. СПб.: СПбГ, 1997. 322 с.
Davenport T. H. The New Industrial Engineering: Information Technology and Business Process Redesign. Sloan Management Review, 1990, (Summer), P.11–27.
Porter M., Millar V. How Information Gives You Competitive Advantage. Harvard Business Review, 1985, 85 (July – August), p. 149–160.
Ойхман Е.Г., Попов Э.М. Реинжиниринг бизнеса: реинжиниринг организаций и информационные технологии. Москва: Финансы и статистика, 1997. 333 с.
Deming W. E. Quality, productivity, and competitive position. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced Engineering Study, 1982. 373 с.
Иванов Д.А. Логистика. Стратегическая кооперация. Москва: Вершина, 2006. 176 с.
Нагловский С.Н. Логистика проектирования и менеджмента производственно-коммерческих систем. Калуга: Манускрипт, 2002. 336 с.
Экклз Р. Дж., Герц Р. Х., Революция в корпоративной отчетности: Как разговаривать с рынком на языке стоимости, а не прибыли / пер. с англ. Москва: Олимп-Бизнес, 2002. 400 с.
Andrew Griffiths. 101 Secrets to Building a Winning Business. Allen & Unwin Australia, 2012. 230 p.
Sako M. Business models for strategy and innovation. Communications of the ACM. July 2012, Vol. 55 No. 7, Pages 22-24.
Стрекалова Н.Д. Концепция бизнес-модели: методология системного анализа. Экономика, управление и учет на предприятии. Проблемы современной экономики. 2009. № 2(30). С. 98.
Amit R., Zott C. Value Creation in e-Business. Strategic Management Journal. 2001. (22) 6-7. Р. 493-520
Teece D.J. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning. 2010. 43. Р. 191.
Seddon P.B. The Case for Viewing Business Models as Abstraction of Strategy. Communications of the Association for Information Systems. 2004. 13. Р. 427-442.
Chesbrough H. Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning. 2010. 43. Р. 354-363.
Hammer, M. and Champi, D. (1997). Reinzhiniring korporatsii. Manifest revolyutsii v biznese [Reengineering Corporation. Manifesto of the revolution in business], Saint Petersburg, Russia, 322 p.
Davenport ,T. H. (1990), The New Industrial Engineering: Information Technology and Business Process Redesign‖. Sloan Management Review, Summer, P. 11 – 27.
Porter, M. and Millar, V. (1985), How Information Gives You Competitive Advantage. Harvard Business Review, no. 85, pp. 149 – 160.
Oykhman, Ye.G. and Popov, E.M. (1997), Reinzhiniring biznesa: reinzhiniring organizatsiy i informatsionnyye tekhnologii [Business reengineering: organization reengineering and information technology], Finansy i statistika, Moscow, Russia, 333 p.
Deming, W.E. (1982), Quality, productivity, and competitive position. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced Engineering Study, 373 p.
Ivanov, D.A. (2006), Logistika. Strategicheskaya kooperatsiya [Logistics. Strategic cooperation], Vershina, Moscow, Russia, 176 p.
Naglovskiy, S.N. (2002), Logistika proyektirovaniya i menedzhmenta proizvodstvenno- kommercheskikh sistem [Logistics design and management of production and commercial systems], Manuskript, Kaluga, Russia, 336 p.
Ekklz, R. Dzh. and Gerts, R. KH. (2002), Revolyutsiya v korporativnoy otchetnosti: Kak razgovarivat' s rynkom na yazyke stoimosti, a ne pribyli [The Revolution in Corporate Reporting: How to Talk to the Market in the Language of Value, Not Profit], Olimp-Biznes, Moscow, Russia, 400 p.
Griffiths, A. (2012), 101 Secrets to Building a Winning Business. Allen & Unwin Australia, 230 p.
Sako, M. Business models for strategy and innovation. Communications of the ACM. July 2012, Vol. 55, no. 7, pp. 22-24.
Strekalova, N.D. (2009), Business model concept: system analysis methodology. Economics, management and accounting in the enterprise‖, Problemy sovremennoy ekonomiki, no.2(30), pp. 98.
Amit, R. and Zott, C. (2001), Value Creation in e-Business‖, Strategic Management Journal, (22) 6-7. Р. 493-520.
Teece, D.J. (2010), Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, 43, pp. 191.
Seddon, P.B. (2004), The Case for Viewing Business Models as Abstraction of Strategy. Communications of the Association for Information Systems, no. 13, pp. 427-442.
Chesbrough, H. (2010), Business Model Innovation: Opportunities and Barriers. Long Range Planning, no.43, pp. 354-363.