КОМУНІКАЦІЇ ЯК МАРКЕТИНГОВИЙ ІНСТРУМЕНТ ПІДПРИЄМСТВ ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ: ЕКОЛОГІЧНИЙ ВИМІР

Ключові слова: комунікації екологічного спрямування, зелений маркетинг, індустрія гостинності, сталий розвиток, відповідальне споживання, екологічна свідомість, маркетингові комунікації

Анотація

У статті досліджено роль комунікацій екологічного спрямування як складової маркетингової стратегії підприємств індустрії гостинності. Проаналізовано зміну поведінкових моделей споживачів у напрямі відповідального споживання та зростання попиту на екологічні послуги. Запропоновано аналіз екологічних комунікацій через призму моделі ієрархії потреб А. Маслоу. Розглянуто інструменти, принципи та зміст комунікацій, що формують довіру до бренду, сприяють підвищенню екологічної культури та задовольняють потреби цільової аудиторії. Підкреслено значення достовірності, емоційної взаємодії та уникнення грінвошингу для формування довіри, лояльності та сталого іміджу підприємств. Робота має як теоретичну, так і практичну цінність для фахівців у сфері маркетингу, готельно-ресторанного бізнесу та сталого туризму.

Посилання

Грищенко О.Ф., Косторнова С.О. Дослідження перспектив використання зеленого маркетингу в туризмі. Ефективна економіка. 2017.№ 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5723/.

Екологічний маркетинг. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Екологічний_маркетинг.

Ільченко Т.В. Актуальні аспекти формування ефективної маркетингової комунікаційної політики підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 18(2). С. 29-33. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2018_18%282%29__8

Романенко В.Р. Розвиток концепції зеленого маркетингу як інструмент наближення до соціально-відповідального споживача. Журнал стратегічних економічних досліджень. 2024. № 1(18). URL: https://strategic-economic.com.ua/uk/journals/t-25-1-2024/rozvitok-kontseptsiyi-zelenogo-marketingu-yak-instrument-nablizhennya-do-sotsialno-vidpovidalnogo-spozhivacha

Хамініч С.Ю., Хижняк Ю.Е. Концепція екологічного маркетингу та особливості використання «зеленого» PR і реклами. Глобальні та національні проблеми економіки. Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського. 2015. Випуск 7. URL: http://global-national.in.ua/issue-7-2015/15-vipusk-7-veresen-2015-r/1289-khaminich-s-yu-khizhnyak-yu-e-kontseptsiya-ekologichnogo-marketingu-ta-osoblivosti-vikoristannya-zelenogo-pr-i-reklami

Харченко С.В. Функціональні параметри екологічної комунікації. Міжнародний філологічний часопис. 2022. Вип. 13. № 2. DOI: https://doi.org/10.31548/philolog2022.02.008

Хірівський Р.П., Линдюк А.О. Перспективні напрямки впровадження елементів зеленого маркетингу у сфері туризму. Економіка та суспільство. 2024. Випуск 66. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4563/4506

Banerjee S. Environmental Marketing (Green Marketing Rudiments). IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM). 7th International Business Research Conference IESMCRC Special Issue. Volume 2. PP. 69-74. URL: https://docslib.org/doc/149505/environmental-marketing-green-marketing-rudiments

Clatworthy B. Over 60s more likely to fly than Gen-Z travellers. The Times. February, 2025. URL: https://www.thetimes.com/uk/transport/article/over-60s-more-likely-to-fly-than-gen-z-travellers-k5m5l9vhz?utm_source=chatgpt.com&region=global

Sustainable Travel 2024. Booking.com. URL: https://news.booking.com/download/904910bb-db77-4886-9ead-accbf87ad891/sustainabletravelreport2024.pdf

Travellers will pay 10% extra for sustainable travel despite cost of living crisis: Euromonitor Report. Euromonitor International. 2023. URL: https://www.euromonitor.com/press/press-releases/august-2023/travellers-will-pay-10-extra-for-sustainable-travel-despite-cost-of-living-crisis-euromonitor-report#:~:text=LONDON%2C%20UK%20%E2%80%93%20Nearly%2080%25%20of%20travellers%20will,living%20crisis%2C%20a%20Euromonitor%20International%20report%20has%20revealed

Hryshchenko O. F., Kostornova S. O. (2017) Doslidzhennya perspektyv vykorystannya zelenoho marketynhu v turyzmi [Research into the prospects of using green marketing in tourism]. Efektyvna ekonomika - Effective Economy, vol. 8. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5723/ (in Ukrainian)

Ekolohichnyy marketynh [Ecological Marketing]. Wikipedia. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Ekolohichnyy_marketynh (in Ukrainian)

Ilʹchenko T. V. (2018) Aktualʹni aspekty formuvannya efektyvnoyi marketynhovoyi komunikatsiynoyi polityky pidpryyemstva [Current aspects of forming an effective marketing communication policy of an enterprise]. Naukovyy visnyk Uzhhorodsʹkoho natsionalʹnoho universytetu. Seriya : Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo - Scientific Bulletin of Uzhgorod National University. Series: International Economic Relations and World Economy, vol. 18(2), pp. 29-33. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2018_18%282%29__8 (in Ukrainian)

Romanenko V. R. (2024) Rozvytok kontseptsiyi zelenoho marketynhu yak instrument nablyzhennya do sotsialʹno-vidpovidalʹnoho spozhyvacha [Development of the concept of green marketing as a tool for approaching a socially responsible consumer]. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh doslidzhenʹ - Journal of Strategic Economic Research, vol. 1(18). Available at: https://strategic-economic.com.ua/uk/journals/t-25-1-2024/rozvitok-kontseptsiyi-zelenogo-marketingu-yak-instrument-nablizhennya-do-sotsialno-vidpovidalnogo-spozhivacha (in Ukrainian)

Khaminich S. Yu., Khyzhnyak Yu. E. (2015) Kontseptsiya ekolohichnoho marketynhu ta osoblyvosti vykorystannya «zelenoho» PR i reklamy [The concept of ecological marketing and the features of using "green" PR and advertising]. Hlobalʹni ta natsionalʹni problemy ekonomiky. Mykolayivsʹkyy natsionalʹnyy universytet imeni V.O. Sukhomlynsʹkoho - Global and national problems of the economy. Mykolaiv National University named after V.O. Sukhomlynsky, vol. 7. Available at: http://global-national.in.ua/issue-7-2015/15-vipusk-7-veresen-2015-r/1289-khaminich-s-yu-khizhnyak-yu-e-kontseptsiya-ekologichnogo-marketingu-ta-osoblivosti-vikoristannya-zelenogo-pr-i-reklami (in Ukrainian)

Kharchenko S. V. (2022) Funktsionalʹni parametry ekolohichnoyi komunikatsiyi [Functional parameters of ecological communication]. Mizhnarodnyy filolohichnyy chasopys - International Philological Journal, vol. 13, № 2. DOI: https://doi.org/10.31548/philolog2022.02.008 (in Ukrainian)

Khirivsʹkyy R. P., Lyndyuk A. O. (2024) Perspektyvni napryamky vprovadzhennya elementiv zelenoho marketynhu u sferi turyzmu [Promising directions for implementing green marketing elements in the tourism sector]. Ekonomika ta suspilʹstvo - Economy and Society, vol. 66. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4563/4506 (in Ukrainian)

Banerjee S. Environmental Marketing (Green Marketing Rudiments). IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM). 7th International Business Research Conference IESMCRC Special Issue, vol. 2, pp. 69-74. Available at: https://docslib.org/doc/149505/environmental-marketing-green-marketing-rudiments

Clatworthy B. (2025) Over 60s more likely to fly than Gen-Z travellers. The Times. Available at: https://www.thetimes.com/uk/transport/article/over-60s-more-likely-to-fly-than-gen-z-travellers-k5m5l9vhz?utm_source=chatgpt.com&region=global

Sustainable Travel 2024. Booking.com. Available at: https://news.booking.com/download/904910bb-db77-4886-9ead-accbf87ad891/sustainabletravelreport2024.pdf

Euromonitor International (2023) Travellers will pay 10% extra for sustainable travel despite cost of living crisis: Euromonitor Report. Available at: https://www.euromonitor.com/press/press-releases/august-2023/travellers-will-pay-10-extra-for-sustainable-travel-despite-cost-of-living-crisis-euromonitor-report#:~:text=LONDON%2C%20UK%20%E2%80%93%20Nearly%2080%25%20of%20travellers%20will,living%20crisis%2C%20a%20Euromonitor%20International%20report%20has%20revealed

Переглядів статті: 1
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2025-05-13
Як цитувати
Зубехіна, Т., Шейко, Ю., & Слуцький, А. (2025). КОМУНІКАЦІЇ ЯК МАРКЕТИНГОВИЙ ІНСТРУМЕНТ ПІДПРИЄМСТВ ІНДУСТРІЇ ГОСТИННОСТІ: ЕКОЛОГІЧНИЙ ВИМІР. Сталий розвиток економіки, (3 (54), 12-18. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-54-2