ЕКОТРАНСФОРМАЦІЯ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ПЕРЕДУМОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО ВІДНОВЛЕННЯ РЕГІОНІВ УКРАЇНИ

Ключові слова: зелений університет, стале відновлення, сталий розвиток, екологічно стійке відновлення, екотрансформація, екологічна трансформація, зелені ініціативи, інновації, стартапи

Анотація

У статті розглянуто напрями екотрансформації закладів вищої освіти як важливого чинника забезпечення сталого відновлення регіонів України. Дослідження присвячене визначенню сутності та ключових аспектів екотрансформації в університетському середовищі, враховуючи вплив цих процесів на економічний, соціальний та екологічний розвиток регіонів. Мета статті полягає у дослідженні особливостей функціонування зелених університетів на глобальному рівні, огляді сучасних підходів до організації їх екологічно орієнтованої діяльності та визначенні напрямів екологічної модернізації закладів вищої освіти України. Здійснено огляд зарубіжного досвіду екотрансформації та передових практик, впроваджених у зелених університетах, досліджено їх позиції у глобальних рейтингах сталості, впроваджені технологічні інновації та розроблені освітні програми. Особлива увага приділена висвітленню ролі екологічно орієнтованих університетів у процесах сталого відновлення та розвитку, а також виокремленню стратегічних напрямів екологічної трансформації закладів вищої освіти. Визначено роль дистанційного навчання та цифрових інновацій у процесах екомодернізації. Окреслено пріоритетні завдання для закладів вищої освіти України в контексті їх екотрансформації, серед яких: впровадження екологічно чистих технологій, підвищення ефективності використання ресурсів, розробка відповідних освітніх програм та курсів з основ сталого розвитку, активізація стартап-руху, розвиток екологічної свідомості учасників освітнього процесу тощо. Акцентовано увагу на важливості співпраці закладів вищої освіти з громадськими організаціями та бізнес-сектором задля реалізації спільних екологічних проєктів. Висвітлено сучасні виклики та перспективи екотрансформації в межах вітчизняної освітньої системи. Обґрунтовано важливість та визначено напрями і ключові заходи для екотрансформації закладів вищої освіти України задля сталого відновлення регіонів. Зроблено висновки про те, що реалізація екотрансформаційних ініціатив сприятиме формуванню екологічно свідомого суспільства, підвищенню конкурентоспроможності університетів на міжнародній арені, забезпеченню сталого відновлення та розвитку України.

Посилання

What is a green university? Green Office Model: web-site. Available at: https://www.greenofficemovement.org/green-university/

Davis Freidenfelds, Silvija Nora Kalnins, Julija Gusca (August 2018) What does environmentally sustainable higher education institution mean? Energy Procedia, volume 147, pp. 42–47. DOI: https://doi.org/10.1016/j.egypro.2018.07.031

UI GreenMetric World University Rankings: Background of The Ranking. UI GreenMetric World University Rankings: web-site. Available at: https://greenmetric.ui.ac.id/about/welcome

Rankings. UI GreenMetric World University Rankings: web-site. Available at: https://greenmetric.ui.ac.id/rankings/archive

Eco-Friendly Universities. Educations.com: web-site Available at: https://www.educations.com/articles-and-advice/5-eco-friendly-universities-14409

Jimenez Р. The Top 5 Most Sustainable Universities in the World. Collegexpress: web-site. Available at: https://www.collegexpress.com/articles-and-advice/student-life/blog/top-5-most-sustainable-universities-world/

Murphy A. 8 Top Sustainable Universities Making an Impact in the World. Keystone PHDSTUDIES: web-site. Available at: https://www.phdstudies.com/articles/8-top-sustainable-universities-making-an-impact-in-the-world

Bridgestock L. Green Universities. QS TopUniversities: web-site. Available at: https://www.topuniversities.com/student-info/choosing-university/green-universities

Siti Haslina Md Harizan, Mohd. Faiz Hilmi, Hanafi Atan (2015) Distance education as an environmentally-friendly learning option. Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE), vol. 1, no. 2, pp. 1–7. Available at: https://www.researchgate.net/publication/289518595_DISTANCE_EDUCATION_AS_AN_ENVIRONMENTALLY-_FRIENDLY_LEARNING_OPTION

Dave M., Gou Z., Prasad D. and Li F. (2014) Greening Universities Toolkit V.2.0: Transforming Universities Into Green and Sustainable Campuses. UNEP. Available at: https://www.scribd.com/document/394531223/GreeningUniversity-Toolkit-V2-0

Toth S. Top 10 Benefits of Environmental Education. Project Learning Tree: web-site. Available at: https://www.plt.org/educator-tips/top-ten-benefits-environmental-education/

Переглядів статті: 24
Завантажень PDF: 19
Опубліковано
2024-09-30
Як цитувати
Гнедіна, К., Сорока, А., & Мазур, С. (2024). ЕКОТРАНСФОРМАЦІЯ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК ПЕРЕДУМОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО ВІДНОВЛЕННЯ РЕГІОНІВ УКРАЇНИ. Сталий розвиток економіки, (3(50), 108-114. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-50-17