FORMATION SYSTEM OF MANAGEMENT MARKETING ACTIVITY OF ENTERPRISE
Abstract
Purpose. Аnalysis of management marketing activity meat processing plants, the formation model of marketing activity depending on the size of the enterprise, justification for the creation of marketing as an important element of the enterprise. Methodology of research. The theoretical basis of the study is scientific work by local scientists on the investigated problem, legislative and normative act of Ukraine. The general scientific methods were used during operation, particularly: methods of formal logic, systematization and generalization. Also, monographic method – for determinе the features of formation of marketing-oriented management system for company and abstract logical method – for developing model of marketing activities. For the research, the information base included the official information, Internet data network, own analytical calculations. Findings. Discovered the basic functions of marketing management in terms of modernity. Defined the main components of the process of creating the organizational framework of marketing activities. Detected the basic problem of the creation and functioning of the marketing department for modern enterprises. Analyzed the current state of the organization of marketing activities to small, medium and large enterprises. Determined the features of different organizational structures and marketing activities of a range of problems that need immediate solutions. Formed main approaches to organization the marketing process, depending on the size of the enterprise. Originality. Developed the model of the marketing process for small, medium and large enterprises, in which substantiated the main approaches to the marketing process, depending on the size of the enterprise. Practical value. The results of research is the basis for solving practical issues for improving the marketing of meat processing enterprises.
References
Балабанова Л.В. Управління маркетинговим потенціалом підприємства : монографія / Л.В. Балабанова, Р.В. Мажинський. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – 153 с.
Григор’єва Л.В. Розробка принципових основ формування маркетингового потенціалу підприємства легкої промисловості / Л.В. Григор’єва // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – Хмельницький : РВЦ “ХНУ”, 2009. – Т. 1, № 4. – С. 57–61.
Аристархова М.К. Маркетинговое исследование товарных рынков / М.К. Аристархова. – Уфа, 1997. – 105 с.
Петрицька О.С. Організаційні аспекти маркетингового забезпечення діяльності підприємств легкої промисловості / О.С. Петрицька // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. – 2010. – № 684 : Проблеми економіки та управління. – С. 162–165.
Макланова О. М. Управление маркетингом на основе процессно-ориентированного подхода / О. М. Макланова // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Економіка та менеджмент” : науково методичний журнал. – 2011. – N 6/1 (48). – С. 82–86.
Закон України від 22.03.2012 № 4618–VI “Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні” [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/zakoni-ukraini/zakoni-ukraini-za-2011-
rik/58981.html
Сардак С. Формы применения маркетинга на предприятиях / С. Сардак // Маркетинг и реклама. – 2005. – № 11. – С. 17-25.
Армстронг Г. Маркетинг. Заг. курс, 5-те вид. / Г. Армстронг, Ф. Котлер.; пер. з англ.: навч. пос. – М. : Видавничий дім “Вільямс”, 2001. – 608 с.
Липчук В.В., Маркетинг: основи теорії та практики: навч. посібник / В.В. Липчук, А.П. Дудяк, С. Я. Бугіль– Львів: “Новий Світ – 2000”; “Магнолія плюс”, 2003. – 288 с.
Сук П.Л. Закриття бухгалтерських рахунків і калькулювання собівартості продукції / П.Л. Сук // Бухгалтерія в сільському господарстві. – 2009. – № 72. – С. 18–41.
Сахацький М.П. Управління маркетингом агроформувань / М.П. Сахацький // Економіка АПК. – 2001. – № 2. – С. 94–97.
Balabanova, L.V., and Mazhynskyi, R.V. (2005), Upravlinnia marketynhovym potentsialom pidpryiemstva [Management of marketing potential of the enterprise], мonograph, DonDUET, Donetsk, Ukraine, 153 p.
Hryhorieva, L.V. (2009), “Development of the fundamental foundations of marketing potential of light industry enterprises”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, Vol. 1, no 4, pp. 57–61.
Aristarkhova, M.K. (1997), Marketinhovoe issledovanie tovarnykh rynkov [Marketing research of commodity markets], Ufa, Russia, 105 p.
Petrytska, O.S. (2010), “Organizational aspects of marketing maintenance of activity of the light industry enterprises”, Visnyk Nacionalnoho universytetu “Lvivska politexnika. Problemy ekonomiky ta upravlinnia, no. 684, pp. 162–165.
Maklanova, O.M. (2011), “Management of marketing based on a process-oriented approach”, Visnyk Sumskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu. Seriia “Ekonomika ta menedzhment”, no. 6/1 (48), pp. 82–86.
Verkhovna Rada Ukrainy (2012), Pro rozvytok ta derzhavnu pidtrymku maloho i serednoho pidpryiemnytstva v Ukraini [About development and state support of small and medium business in Ukraine]: Zakon Ukrainy vid 22.03.2012 № 4618-VI, available at: http://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove- zakonodavstvo/zakoni-ukraini/zakoni-ukraini-za-2011-rik/58981.html
Sardak, S. (2005), “Forms of application marketing in enterprises”, Marketing i reklama, no.11, pp. 17-25.
Armstrong, H. and Kotler, F (2001), “Marketynh. Zahalnyi kurs” [Marketing. General Course], 5-th edition, Vydavnychyi dim “Viliams”, Moskva, Russia, 608 p.
Lypchuk, V.V., Dudiak, A.P. and Buhil, S.Ya. (2003), “Marketynh: osnovy teorii ta praktyky” [Marketing: Fundamentals of Theory and Practice], tutorial, “Mahnoliia plius”, Lviv, Ukraine, 288 p.
Suk, P.L. (2009), “Closing of accounts and calculation the product cost”, Bukhhalteriia v silskomu hospodarstvi, no. 72, pp. 18–41.
Sakhatskyi, M.P. (2001), “Management of marketing agroformations”, Ekonomika APK, no. 2, pp. 94–97.