MARKET OF LIVESTOCK AS PART OF MARKET INFRASTRUCTURE OF PIG BREEDING MARKET
Abstract
Purpose. The aim of the article is the development of theoretical, methodological provisions and practical recommendations on the functioning of the livestock market as an element of market infrastructure of pig breeding. Methodology of the study. Commonly accepted methods and techniques were used in carrying out of the studies: a set of scientific methods of abstract and logical method (induction and deduction, analysis and synthesis, analogy and comparison, normalization and modeling) – in the study of market infrastructure of pig breeding; monographic, method of questioning – in substantiating the mechanism of functioning of the market infrastructure of pig breeding. Findings. The estimation of the current state of functioning of the livestock market as part of market infrastructure market of pig breeding has been carried out. The ways of their development in terms of Ukraine's membership in WTO were proposed. Originality. The theoretical substantiation of the constituent elements of marketing infrastructure and the mechanism of functioning of the livestock market has been conducted. Practical value. The ways of development of the livestock marketing as part of the market infrastructure of pig breeding were proposed.
References
Особисті підсобні господарства України – аналіз витрат та ефективності виробництва видів сільськогосподарської продукції / О.М. Шпичак, П.Т. Саблук, В.П. Ситник та ін. – К. : ДОД Інституту аграрної економіки УААН, 2001. – 236 с.
Мороз Л. Розвиток теорії та практики маркетингу в Україні / Л. Мороз // Маркетинг в Україні. – 2004. – № 6. – С. 41–42.
Оносова І.А. Цільова функція якості: актуальність і перспективи розвитку для ринку м’ясопродуктів / І.А. Оносова // Торгівля і ринок України. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – Вип.19. – Том 2. – С. 212-217.
Шпичак О.М. Проблеми адаптації ціноутворення на продукцію АПК України до євроінтеграційних умов / О.М. Шпичак // Науковий вісник Національного університету біоресурсів та природокористування України. – 2007. – № 110. – Ч. 2. – С. 15–21.
Варченко О. Ринок живої худоби: зарубіжний досвід та вітчизняні реалії [Електронний ресурс] / Варченко О., Свиноус І., Шуст О. // Пропозиція нова. – 2013. – № 4. – С. 52-56. – Режим доступу: http://www.propozitsiya.com/?page=146&itemid=4167
Скотопригонный рынок [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://ru.wikisource.org/wiki.
Муляр О.А. Шляхи підтримки розвитку малих та середніх виробників в Україні / О.А. Муляр, Н.П. Степанець, А.В. Степанець // Формування ринкової економіки : зб. наук. праць. Спец. вип. : “Удосконалення економічної роботи на сільськогосподарських підприємствах в умовах перехідної економіки”. – К. : КНЕУ, 2003. – С. 217–221.
Бігуняк А.В. Досвід країн у створенні та функціонуванні ефективних каналів збуту худоби та тваринницької продукції / А.В. Бігуняк // Економіка АПК. – 2010. – № 12. – С. 147–152.
Shpychak, O.M., Sabluk, P.T., Sytnyk, V.P. et al. (2001), Osobysti pidsobni hospodarstva Ukrainy – analiz vytrat ta efektyvnosti vyrobnytstva vydiv silskohospodarskoi produktsii [Private subsidiary farms of Ukraine - the analysis of costs and a production efficiency of species of agricultural products], DOD Instytutu ahrarnoi ekonomiky UAAN, Kyiv, Ukraine, 236 p.
Moroz, L. (2004), “Development of marketing theory and practice in Ukraine”, Marketynh v Ukraini, no. 6, pp. 41–42.
Onosova, I.A. (2005), “The objective function of quality: the relevance and prospects of development for the market of meat products”, Torhivlia i rynok Ukrainy, issue 19, Vol. 2, pp. 212-217.
Shpychak, O.M. (2007), “Problems of adaptation the pricing of agricultural products of Ukraine to the conditions European integration”, Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv ta pryrodokorystuvannia Ukrainy, no. 110, part 2, pp. 15–21.
Varchenko, O., Svynous, I. and Shust, O. (2013), “The market of live cattle : foreign experience and domestic realities“, Propozytsiya nova, no. 4, pp. 52-56, available at: http://www.propozitsiya.com/?page=146&itemid=4167
“Cattle driven market”, available at: http://ru.wikisource.org/wiki.
Muliar, O.A., Stepanets, N.P. and Stepanets, A.V. (2003), “Ways of support the development of small and medium-sized of producers in Ukraine”, Formuvannia rynkovoi ekonomiky, pp. 217–221.
Bihuniak, A.V. (2010), “The experience of countries in the establishment and functioning of effective channels of sale of livestock and livestock products”, Ekonomika APK, no. 12, pp. 147–152.