STRATEGIC ASPECTS OF THE MARKETING PRODUCT POLICY OF THE ENTERPRISE
Abstract
Purpose. The objective is to define the strategic aspects of marketing product policy of the company in terms of current economic circumstances. Methodology of research. The theoretical and methodological basis of the study is the modern statement of economic theory, scientific papers of domestic and foreign researches on marketing and marketing product policy. General scientific methods were used to achieve the defined goal. In particular, grouping, comparing, and theoretical generalization were used to study scientific papers on issues of developing a marketing product policy of the company; abstract-logical method was applied for theoretical generalizations and drawing conclusions of the study. Findings. The importance of a strategic approach to the solving of marketing product policy problems is proved. The main strategic directions of the marketing product policy development are outlined, and the conditions of their implementation at the enterprise are defined. OriginalityTheoretical and methodological approaches to the product policy development of are overviewed and generalized, and the conditions for their use in practical marketing activities are found out. Practical value. The results of research are aimed at solving the problems of product policy development both in terms of rationalization of available range, and in terms of replacing the products to be eliminated and withdrawn from the market.
References
Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / И. Ансофф. – СПб. : Питер, 1999. – 416 с.
Васютинська Ю.О. Товарна політика підприємства та проблеми її формування / Ю.О. Васютинська // Актуальні проблеми економіки. – 2010. – № 3. – С. 138-142.
Ілляшенко С.М. Маркетингова товарна політика промислового підприємства: управління стратегіями диверсифікації : монографія / С.М. Ілляшенко. – Суми: Університетська книга, 2009. – 328 с.
Ілляшенко С.М. Товарна інноваційна політика / С.М. Ілляшенко. – Суми: ВТД Університетська книга, 2005. – 234 с.
Каїра З.С. Маркетингова товарна політика підприємства та шляхи її удосконалення / З.С. Каїра // Бізнес Інформ. – 2011. – №8. – C. 192–194.
Котлер Ф. Основы маркетинга. Краткий курс: Пер. с англ. / Ф. Котлер – М.: Издательский дом “Вильямс”, 2007. – 656 с.
Крамарчук С.А. Товарна політика в системі стратегічних цілей підприємства / С.А. Крамарчук // Економіка: проблеми теорії та практики. – 2012. – Вип. 129. – С. 79-83.
Крикавський Є.В. Маркетингова товарна політика / Є.В. Крикавський. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2008. – 276 с.
Ламбен Жан-Жак. Менеджмент, ориентированный на рынок / Перев. с англ. под ред. В.Б. Колчанова / Жан-Жак Ламбен. – СПб. : Питер, 2007. – 800 с.
Ламбен Жан-Жак. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива : пер. с фр. / Жан- Жак Ламбен. – СПб. : Наука, 1996. – 589 с.
Малюк С.О. Асортиментні стратегії у комплексній системі маркетингу підприємства / С.О. Малюк // Вісник аграрної науки Причорномор’я. – 2014. – Вип. 3. – С. 73-80.
Маркетинг : учебник для вузов / Г.Л. Багиев, В.М. Тарасевич, X. Анн ; под общ. ред. Г.Л. Багиева. – 2-е изд., перераб. и доп. – М .: ЗАО «Изд-во “Экономика”», 2001. – 718 с.
Могилова А.Ю. Стратегія виведення нового товару на ринок / А.Ю. Могилова, А.В. Головко // Вісник Дніпропетровського університету. – 2012. – Вип. 6. – С. 139-147.
Ansoff, I. (1999), Novaya korporativnaya stratiegiya [New corporate strategy], Piter, St. Petersburg, Russia, 416 p.
Vasyutynska, Y.O. (2010), “Product policy of the company and problems of its formation”, Aktualni problemy ekonomiky, no 3, pp. 138-142.
Illiashenko, S.M. (2009), Marketynhova tovarna polityka promyslovoho pidpryyemstva: upravlinnia stratehiiamy dyversyfikatsii [Marketing product policy of industrial enterprise: management of diversification strategies], Universytetska knyha, Sumy, Ukraine, 328 p.
Illiashenko, S.M. (2005), Tovarna innovatsiina polityka [Product innovation policy], Universytet·s'ka knyha, Sumy, Ukraine, 234 p.
Kayira, Z.S. (2011), “Marketing product policy of the enterprise and the ways of its improvement”, Biznes Inform, no. 8., pp. 192–194.
Kotler, Ph. (2007), Osnovy marketynha [Basics of marketing], Vylyams, Moskow, Russia, 656 p.
Kramarchuk, S.A. (2012), “Product policy in terms of strategic goals of the company”, Ekonomika: problemy teoriyi ta praktyky, Issue 129, pp. 79-83.
Krykavskyi, Y.V. (2008), Marketynhova tovarna polityka [Marketing product policy], NU «Lvivska politekhnika», Lviv, Ukraine, 276 p.
Lamben, Zh.-Zh. (2007), Menedzhment, oriientirovannyi na rynok [Market-Driven Management], Piter, St. Petersburg, Russia, 800 p.
Lamben, Zh.-Zh. (1996), Strategicheskiy marketing. Evropeyskaya perspektiva. [Strategic marketing: Europian perspective], Nauka, St. Petersburg, Russia, 589 p.
Maliuk, S.O. (2014), “Assortment strategies in complex of marketing system enterprise”, Visnyk ahrarnoi nauky Prychornomoria, Issue 3, p. 73-80.
Bagiev, G.L., Tarasevich, V.M. and Ann, Kh. (2001), Marketing [Marketing], ZAO «Izd-vo “Jekonomika”», Moscow, Russia, 718 p.
Mohylova, A.Yu. and Holovko, A.V. (2012), “Strategy launch of new product on the market”, Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu, iss. 6, pp. 139-147.