ASPECTS OF MARKETING IN EDUCATION
Abstract
Purpose is to reveal and improve principles of forming marketing aspects of the educational component of the social sector. Methodology of research is based on general scientific and specific research methods: scientific observation – to gather information about the object of study and research; classification method – to determine links and patterns of educational institutions. The information base for research became official information, data on the Internet, own analytical calculations. Finding. The study found that under current conditions exacerbated by competition education in the educational market of Ukraine, universities are forced to seek effective methods of opposition the internal and external competitive pressures, strive to enhance their competitive advantage. One of the conditions for opposition in this competition for universities is to establish and develop effective marketing system of education. Originality is novelty of research consists in development of the conceptual going near marketing activity of educational constituent of social sphere which differs from existing factors and resources of successful development of educational establishment. It allows to define the prospects of the probed constituent and him to practical approbation. Practical value. Separate positions expounded in scientific research enable to extend the scientific base of marketings aspects in the constituents of social sphere and can be used establishments of education in future.
References
Алексунин В.А. Маркетинг в отраслях и сферах деятельности / В.А. Алексунин. – М., 2001. – 612 с.
Баталова О.С. Специфика маркетинговых коммуникаций на рынке образовательных услуг / О.С. Баталова // Экономическая наука и практика : материалы междунар. науч. конф. (г. Чита, февраль 2012 г.). – Чита : Издательство Молодой ученый, 2012. – С. 110-114.
Державна служба статистики України : офіційний веб-сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.ukrstat.gov.ua.
Долженко Д.С. Современные методы маркетинга образовательных услуг: динамика, перспективы // Стратегія маркетингу в управлінні регіоном та підприємництвом : [зб. наук. пр. ДонДАУ]. – Донецьк : ДонДАУ, 2001. – Вип. 7. – Т. 2. – С. 10-14. – Серія “Державне управління”.
Лісова Н.В. Маркетинг освітніх послуг / Н.В. Лісова [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://intkonf.org/lisova-nv-marketing-osvitnih-poslug/
Ніколаєвська В. Маркетинг в системі освіти / В. Ніколаєвська // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. – 2013. – Ч. 3. – С. 202-208 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2013_3_31
Савельєв Є.В. Новітній маркетинг/ Є.В. Савельєв. – К. : Знання, 2008. – 420 с.
Сагинова О.В. Маркетинг образовательных услуг / О.В. Сагинова // Маркетинг в России и за рубежом. – 1999. – № 3. – С. 48-49.
Сиченко В.В. Сутність та особливості маркетингу освітніх послуг в Україні / В.В. Сиченко [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2007-2/doc/2/10.pdf.
Aleksunin, V.A. (2001), Marketing v otrasliakh i sferakh deiatelnosti [Marketing is in industries and spheres of activity], Moscow, Russia, 612 p.
Batalova, O.S. (2012), “Specific of marketings communications at the market of educational services”, Ekonomicheskaia nauka i praktika : materialy mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii [Economic Science and Practice: Proceedings of the international scientific conf.], (Chita, February 2012), pp. 110-114.
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [State Statistics Service of Ukraine], available at: http://www.ukrstat.gov.ua (access date February 25, 2016).
Dolzhenko, D.S. (2001), “Modern methods of marketing of educational services: dynamics, prospects”, Stratehiia marketynhu v upravlinni rehionom ta pidpryiemstvom : [zbirnyk naukovykh prats DonDAU], Iss. 7, Vol., 2, pp. 10-14.
Lisova, N.V. “Marketing of educational services”, available at: http://intkonf.org/lisova-nv-marketing- osvitnih-poslug/ (access date January 20, 2016).
Nikolaievska, V. (2013), “Marketing is in the system of education”, Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnnoho universytetu, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2013_3_31 (access date January 25, 2016).
Saveliev, Ye.V. (2008), Novitnii marketynh [Newest marketing], Znannia, Kyiv, Ukraine, 420 p.
Saginova, O.V. (1999), “Marketing of educational services”, Marketing v Rossii i za rubezhom, no. 3, pp. 48-49.
Sychenko, V.V. (2007), “The essence and peculiarities of marketing of educational services in Ukraine”, available at: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2007-2/doc/2/10.pdf (access date January 27, 2016).