СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: ЗАРУБІЖНИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД
Анотація
Мета – проведення аналізу основних аспектів розвитку соціальної відповідальності як в Україні, так і за кордоном. Методика дослідження. У процесі дослідження використовувалися наступні методи: діалектичний і абстрактно-логічний (пізнання сутності, особливостей розвитку соціальної відповідальності в Україні і в світі); бібліографічний (вивчення і опрацювання наукових праць, що присвячені розвитку соціальної відповідальності); системного узагальнення, порівняння (оцінка світового та вітчизняного досвіду формування соціальної відповідальності); графічний, аналітичний (аналіз видів соціальної відповідальності). Результати. У статті досліджено становлення та розвиток соціальної відповідальності, враховуючи зарубіжний та вітчизняний досвід. Проаналізовано етапи формування соціальної відповідальності на міжнародному рівні. Наведено основні етапи формування соціальної відповідальності в Україні. З’ясовано, що тільки за рахунок дбайливого та заощадливого ставлення до навколишнього середовища, етичного поводження, активної соціальної політики держави соціальна відповідальність набуде поширення. Наукова новизна полягає у комплексному розгляді питань, пов’язаних із становленням та розвитком соціальної відповідальності, враховуючи вітчизняний та зарубіжний досвід. Практична значущість полягає у розвитку та поширенні соціальної відповідальності в Україні, як одного із основних напрямів підвищення добробуту суспільства. Результати дослідження можуть бути використані у ВНЗ України, при викладанні таких дисциплін, як: «Соціальна відповідальність» та «Корпоративна соціальна відповідальність». Адже сьогодення вимагає від здобувачів вищої освіти, окрім набуття базових знань, вміння соціально спрямовувати свої дії та бачення для зменшення шкідливих наслідків діяльності суспільства.
Посилання
Бібліотека КСВ : Центр Розвиток корпоративної соціальної відповідальності [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://csr-ukraine.org.
Благов Ю.Е. Концепция корпоративной социальной ответственности и стратегическое управление / Ю.Е. Благов // Российский журнал менеджмента. – 2004. – № 3. – С. 17-34.
Блоги: Соціально-відповідальний бізнес : спільнота [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.svb.org.ua.
Виконавче впровадження в Україні // Радник: український юридичний портал : офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://radnuk.info.
Головко Н.А. Проблема моральной ответственности в марксистской этике / Н.А. Головко. – К. : Думка, 1972. – 231 с.
Грицина Л.А. Механізм формування корпоративної соціальної відповідальності в управлінні підприємством : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.00.04 / Л.А. Грицина. – Хмельницький : ХНУ, 2009. – 20 с.
Корпоративна соціальна відповідальність: моделі та управлінська практика : [підручн.] / [Саприкіна М.А., Ляшенко О.М., Саєнсус М.А. та ін.] ; за ред. О.С. Редькіна. – К. : ТОВ «Фарбований лист», 2011. – 480 с.
Корпоративная социальная ответственность: общественные ожидания / [Под ред. С.Е. Литовченко, М.И. Корсакова]. – М. : Ассоциация менеджеров, 2003. – 100 с.
Мазуренко В.П. Сучасна концепція корпоративної соціальної відповідальності у міжнародному бізнесі / В.П. Мазуренко [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua.
Охріменко О.О. Соціальна відповідальність : [навч. посіб.] / О.О. Охріменко, Т.В. Іванова. – К. : Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», 2015. – 180 с.
Плахотный А.Ф. Свобода и ответственность: социологический аспект / А.Ф. Плахотный. – Харьков : Право, 1972. – 46 с.
Bowen H.R. (1953), Social responsibilities of the busin essman, Harper&Row, N. Y., USA, 276 p.
Friedman, M. (1970), The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits, The New York Times Magazine, September, 13. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.colorado.edu.
Report of the United Nations Conference on the human Environment, Stockholm, (5-16 June 1972), United Nations publication [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.un- documents.net/aconf48-14r1.pdf.
Thomas, G. and Nowak, M. (2006), Corporate Social Responsibility: A definition, Working Paper № 62, Curtin University of Technology, Graduate School of Business, 20 p.
Biblioteka KSV : Tsentr Rozvytok korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti [Library KSV : The Corporate Social Responsibility Centre], available at: http://csr-ukraine.org (access date February 15, 2017).
Blagov, Yu.E. (2004), “The Concept of the corporate social responsibility and strategic management development”, Rossiyskiy zhurnal manadzhementa, no. 3, pp. 17-34.
Blohy: Sotsialno vidpovidalnyi biznes : spilnota [Blogs: Socially responsible businesses : society], available at: http://www.svb.org.ua (access date February 15, 2017).
Vykonavche vprovadzhennia v Ukraini [Enforcement proceedings in Ukraine], available at: http://radnuk.info (access date February 16, 2017).
Golovkо, N.A. (1972), Problema moralnoy otvetstvennosti v marksistskoy etike [The issue of moral responsibility in Marks’s Ethics], Dumka, Kiev, Ukraine, 231 p.
Hrytsyna, L.A. (2009), “The mechanism of corporate social responsibility in business management”, Thesis abstract of Cand. Sc. (Econ.), 08.00.04, Khmelnytsky National University, Khmelnytskyi, Ukraine, 20 p.
Saprykina, M.A., Liashenko, O.M., Saiensus, M.A et al. (2011), Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: modeli ta upravlinska praktyka [The Corporate social responsibility: models and management practices], textbook, TOV “Farbovanyi lyst”, Kyiv, Ukraine, 480 p.
Litovchenko, S.E. and Korsakov, M.I. (2003), Korporativnaia sotsialnaia otvetstvennost: obshchestvennye ozhidaniia [Corporate social responsibility: public expectations], Assotsiatsiia menedzherov, Moscow, Russia, 100 p.
Mazurenko, V.P. “The modern concept of corporate social responsibility in international business”, available at: http://www.economy.nayka.com.ua (access date February 16, 2017).
Okhrimenko, O.O. and Ivanova, T.V. (2015), Sotsialna vidpovidalnist [The social responsibility], tutorial, National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute", Kyiv, Ukraine, 180 p.
Plakhotnyy, A.F. (1972), Svoboda i otvetstvennost: sotsiologicheskiy aspect [Freedom and Responsibility: sociological aspect], Pravo, Kharkov, Ukraine, 46 p.
Bowen, H.R. (1953), Social responsibilities of the busin essman, Harper&Row, New York, USA, 276 p.
Friedman, M. (1970), The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits, The New York Times Magazine, September, 13, available at: www.colorado.edu (access date February 17, 2017).
Report of the United Nations Conference on the human Environment, Stockholm, (5-16 June 1972), United Nations publication, available at: http://www.un-documents.net/aconf48-14r1.pdf (access date February 17, 2017).
Thomas, G. and Nowak, M. (2006), Corporate Social Responsibility: A definition, Working Paper № 62, Curtin University of Technology, Graduate School of Business, 20 p.