ANALYSIS OF THE INTENSITY OF THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES BY ENTERPRISES IN THE IMPLEMENTATION OF THE BUSINESS PROCESS «MARKETING»
Abstract
Research of scientific works in recent years confirms the need to implement information technologies in marketing to optimize the speed of operations, save resources for the implementation of the business process "marketing", generate automatic reports on feedback from customers regarding the quality and condition of products, goods, services, works; speed of order processing, completeness and accuracy of order volume fulfillment by assortment and timeliness of delivery. Based on the study of published data of the State Statistics Service of Ukraine, a list of the most common information technologies in the implementation of the business process "marketing" by enterprises in various types of economic activity was systematized. Based on the use of the distance method, a rating assessment of sections by types of economic activity was carried out by the level of intensity of use of information technologies in the organization of the business process "marketing" in 2024. To establish the type of economic activity with the highest level of use of digital technologies for marketing purposes, six indicators were used that characterize the organization of electronic document flow with counterparties, the use of artificial intelligence technologies, the development of websites, a mobile application for customers, maintaining social networks, and the acquisition of special software products. Artificial intelligence technologies are implemented in all business processes of the enterprise (purchase, production, and sales) and are used by all departments in accordance with the organizational structure of the enterprise (human resources department, accounting department, supply department, marketing department, security service, etc.). The coefficient of determination was calculated to test the hypothesis that there is a significant relationship between the degree of use of artificial intelligence technologies by enterprises for marketing or sales and the share of enterprises that received net profit. The presence of a significant relationship between the degree of use of artificial intelligence technologies by enterprises for marketing or sales and the share of enterprises that received net profit was confirmed.
References
Білик М.Ю., Мороз О.В., Латишев К.О. Використання штучного інтелекту в маркетинговій діяльності підприємств. Ефективна економіка. 2024. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_1_51 (дата звернення: 25.09.2025).
Венгер Є.І., Фень К.С. Штучний інтелект як драйвер розвитку маркетингових кампаній у цифрову епоху. Часопис економічних реформ. 2024. № 2. С. 102-109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Cher_2024_2_15 (дата звернення: 25.09.2025).
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємствах: використання мережі інтернет, програмного забезпечення для бізнесу, послуг хмарних обчислень, штучного інтелекту. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/zv/ikt/vikpt_shi.xlsx (дата звернення: 25.09.2025).
Індекс цифрової економіки та суспільства (DESI). URL: https://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 25.09.2025).
Леонов Я.В., Васильківський Д.М., Бойко В.Д. Еволюція інформаційного маркетингу: стратегії та технології в сучасному бізнесі. Ефективна економіка. 2024. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_2_29 (дата звернення: 25.09.2025).
Міщенко Д.А., Хурдей В.Д., Даценко В.В., Дронова Т.С., Павловська І.Г. Штучний інтелект у механізмі обґрунтування та реалізації маркетингових стратегій. Ефективна економіка. 2024. № 12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_12_11(дата звернення: 25.09.2025).
Семененко Ю.С. Оптимізація бізнес-процесів відділу маркетингу за допомогою інформаційних технологій. Бізнес Інформ. 2024. № 1. С. 95-103. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2024_1_12(дата звернення: 25.09.2025).
Созинова І. Використання штучного інтелекту в маркетингу в умовах переходу до Економіки 5.0. European scientific journal of economic and financial innovation. 2025. № 2. С. 118-128. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/esjefi_2025_2_13 (дата звернення: 25.09.2025).
Тардаскіна Т.М. Штучний інтелект у маркетингу: сучасні тренди та перспективи розвитку. Наука, технології, інновації. 2024. № 2. С. 43-49. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/STI_2024_2_8 (дата звернення: 25.09.2025).
Чистий прибуток (збиток) підприємств за видами економічної діяльності за 2024 рік. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/fin/fin_new/fin_new_u/chpr_ved_ue.xlsx (дата звернення: 25.09.2025).
Bilyk M. Yu., Moroz O. V., Latyshev K. O. (2024) Vykorystannia shtuchnoho intelektu v marketynhovii diialnosti pidpryiemstv [The use of artificial intelligence in the marketing activities of enterprises]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, no. 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_1_51 (in Ukrainian)
Venher Ye. I., Fen K. S. (2024) Shtuchnyi intelekt yak draiver rozvytku marketynhovykh kampanii u tsyfrovu epokhu [Artificial Intelligence as a Driver for the Development of Marketing Campaigns in the Digital Age]. Chasopys ekonomichnykh reform – Journal of Economic Reforms, no. 2, pp. 102-109. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Cher_2024_2_15 (in Ukrainian)
Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii na pidpryiemstvakh: vykorystannia merezhi internet, prohramnoho zabezpechennia dlia biznesu, posluh khmarnykh obchyslen, shtuchnoho intelektu [Use of information and communication technologies in enterprises: use of the Internet, business software, cloud computing services, artificial intelligence]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/zv/ikt/vikpt_shi.xlsx (in Ukrainian)
Indeks tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva (DESI) [Digital Economy and Society Index (DESI)]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua (in Ukrainian)
Leonov Ya. V., Vasylkivskyi D. M., Boiko V. D. (2024) Evoliutsiia informatsiinoho marketynhu: stratehii ta tekhnolohii v suchasnomu biznesi [The Evolution of Information Marketing: Strategies and Technologies in Modern Business]. Efektyvna ekonomika – Efficient Economy. no. 2. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_2_29 (in Ukrainian)
Mishchenko D. A., Khurdei V. D., Datsenko V. V., Dronova T. S., Pavlovska I. H. (2024) Shtuchnyi intelekt u mekhanizmi obgruntuvannia ta realizatsii marketynhovykh stratehii [Artificial intelligence in the mechanism of substantiation and implementation of marketing strategies]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, no. 12. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2024_12_11 (in Ukrainian)
Semenenko Yu. S. (2024) Optymizatsiia biznes-protsesiv viddilu marketynhu za dopomohoiu informatsiinykh tekhnolohii [Optimization of marketing department business processes using information technology]. Biznes Inform – Business Inform, no. 1, pp. 95-103. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2024_1_12 (in Ukrainian)
Sozynova I. (2025) Vykorystannia shtuchnoho intelektu v marketynhu v umovakh perekhodu do Ekonomiky 5.0 [Using artificial intelligence in marketing in the context of the transition to Economy 5.0]. European scientific journal of economic and financial innovation, no. 2, pp. 118-128. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/esjefi_2025_2_13 (in Ukrainian)
Tardaskina T. M. (2024) Shtuchnyi intelekt u marketynhu: suchasni trendy ta perspektyvy rozvytku [Artificial Intelligence in Marketing: Current Trends and Development Prospects]. Nauka, tekhnolohii, innovatsii – Science, Technology, Innovation, no. 2, pp. 43-49. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/STI_2024_2_8 (in Ukrainian)
Chystyi prybutok (zbytok) pidpryiemstv za vydamy ekonomichnoi diialnosti za 2024 rik [Net profit (loss) of enterprises by type of economic activity for 2024]. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/fin/fin_new/fin_new_u/chpr_ved_ue.xlsx (in Ukrainian)

