РИЗИКИ І РЕЗЕРВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ СТІЙКОСТІ ЦИФРОВОГО УНІВЕРСИТЕТУ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті висвітлено комплексну проблему забезпечення економічної стійкості цифрового університету в умовах глибоких трансформацій вищої освіти, що зумовлені цифровізацією освітнього процесу, зростанням рівня невизначеності в економічному середовищі, посиленням впливу глобалізаційних процесів і зміною структури запитів стейкхолдерів. Визначено, що цифрова трансформація університету передбачає не лише впровадження новітніх технологій у навчальний процес, а й переосмислення традиційних моделей фінансового управління, мобілізації ресурсів та організації взаємодії з внутрішніми й зовнішніми учасниками освітнього середовища. Економічна стійкість у цьому контексті розглядається як динамічний баланс між фінансовою стабільністю і спроможністю до інноваційного розвитку. Проаналізовано ризики, що супроводжують цифрову трансформацію, серед яких: зниження фінансової автономії, неефективне стратегічне управління, дефіцит мотиваційних механізмів, фрагментарність внутрішніх процесів, кадрові та репутаційні виклики. На основі моделей COSO та FERMA, а також емпіричних даних European University Association, здійснено типологізацію ризиків за операційними та стратегічними ознаками та представлено перелік найбільш критичних ризиків, що загрожують економічній стійкості університетів в умовах цифровізації. Визначено, що ефективне управління цими ризиками вимагає впровадження ризик-орієнтованого підходу у фінансово-економічну політику університету з поділом заходів реагування на коротко- і довгострокові. Важливою умовою забезпечення стійкості визначено перехід від фрагментарних управлінських рішень до системної стратегії, що передбачає аналітичну оцінку ефективності витрат, залучення додаткових ресурсів, підвищення гнучкості організаційної структури, формування єдиної інформаційно-аналітичної платформи. У межах дослідження запропоновано типологію фінансово-економічної політики цифрового університету, що складається з чотирьох стратегій: зростання доходів і кооперації; скорочення витрат і зростання вартості; трансформація економічної моделі діяльності; раціональний консерватизм. Кожна стратегія представлена як адаптивна відповідь на виклики цифрового середовища та передбачає різні механізми оптимізації фінансових потоків, взаємодії з партнерами, модернізації освітніх послуг і забезпечення гнучкості управлінських рішень. Зроблено висновок, що економічна стійкість цифрового університету формується на основі інтеграції антикризового управління, інституційної гнучкості, цифрових інструментів планування та ефективної кооперації з багаторівневими стейкхолдерами. Розроблені підходи можуть бути використані при формуванні стратегій розвитку університетів, спрямованих на забезпечення довгострокової конкурентоспроможності в умовах цифрової економіки.
Посилання
Karpliuk S. O. (2019). Osoblyvosti tsyfrovizatsii osvitnoho protsesu u vyshchii shkoli [Peculiarities of the digitalization of the educational process in higher education]. Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku, pp. 188–197. (in Ukrainian)
Skliarenko O. V., Yahodzinskyi S. M., Nikolaievskyi O. Yu., Nevzorov A. V. (2024). Tsyfrovi interaktyvni tekhnolohii navchannia yak neviddiemna skladova suchasnoho osvitnoho protsesu [Digital interactive learning technologies as an integral part of the modern educational process]. Innovatsiina pedahohika, vol. 68, no. 2, pp. 51–55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51 (in Ukrainian)
Khomenko O. O., Paustovska M. V., Onyshchuk I. A. (2024). Vplyv interaktyvnykh tekhnolohii na protses navchannia i rozvytok zdobuvachiv vyshchoi osvity [The influence of interactive technologies on the learning process and development of higher education students]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, vol. 5, no. 33, pp. 1222–1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231 (in Ukrainian)
Dushchenko O. (2021). Suchasnyi stan tsyfrovoi transformatsii osvity [The current state of digital transformation of education]. Fizyko-matematychna osvita, vol. 28, no. 2, pp. 40–45. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-028-2-007 (accessed: 01.12.2024). (in Ukrainian)
Kozhyna A. (2022). Reducing poverty, inequality and social exclusion in European countries. Based on inclusive approaches to economic development. Economics and Management of the National Economy: The Crisis of National Models of Economic System, pp. 29–32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7
Bobro N., Hyshchuk R., Strunhar A., Bukovskyi O., Alekseiko V. (2024). Exploring the role of AI in shaping future marketing strategies: evaluations and outlooks. Amazonia Investiga, vol. 13, no. 80, pp. 43–53. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2024.80.08.4
Williamson B., Eynon R., Potter J. (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices: Digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, vol. 45, no. 2, pp. 107–114. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641
Verina N., Titko J. (2019). Digital transformation: Conceptual framework. In Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering, pp. 719–727. DOI: https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073
Kubiv S. I., Bobro N. S., Lopushnyak G. S., Lenher Y. I., Kozhyna A. (2020). Innovative potential in European countries: Analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, vol. 8, no. 2, pp. 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457
Lopuschnyak H. N., Chala O., Poplavska O. (2021). Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, vol. 915, no. 1, pp. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019
Bobro N. S. (2024). Tsyfrova platforma yak suchasna orhanizatsiina innovatsiia [Digital platform as a modern organizational innovation]. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 1, pp. 63–66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.1.63 (in Ukrainian)
Kortemeyer G., Dittmann-Domenichini N., Merki C. (2025). Attending lectures in person, hybrid or online at a technical university: how do students choose after the pandemic, and what about the outcome? Discover Education, vol. 4, no. 1, p. 94. DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-025-00500-y
European University Association (EUA). (2022). Financially sustainable universities: Towards full costing in European universities. Brussels: EUA. Available at: https://eua.eu/resources/publications/1020:financially-sustainable-universities.html (accessed: 31.07.2025)
Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO). (2017). Enterprise risk management: Integrating with strategy and performance. Available at: https://www.coso.org/ (accessed: 31.07.2025)
Federation of European Risk Management Associations (FERMA). (2021). European Risk Manager Report. Available at: https://www.ferma.eu/publication/european-risk-manager-report-2021 (accessed: 31.07.2025)
Карплюк С.О. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку: матеріали методологічного семінару НАПН України. 2019. С. 188–197.
Скляренко О.В., Ягодзінський С.М., Ніколаєвський О.Ю., Невзоров А.В. Цифрові інтерактивні технології навчання як невід’ємна складова сучасного освітнього процесу. Інноваційна педагогіка. 2024. № 68(2). С. 51–55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51
Хоменко О.О., Паустовська М.В., Онищук І.А. Вплив інтерактивних технологій на процес навчання і розвиток здобувачів вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 5(33). С. 1222–1231. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231
Дущенко О. Сучасний стан цифрової трансформації освіти. Фізико-математична освіта. 2021. № 28(2). С. 40–45. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-028-2-007 (дата звернення: 01.12.2024).
Kozhyna A. Reducing poverty, inequality and social exclusion in European countries. Based on inclusive approaches to economic development. Economics and Management of The National Economy, The Crisis of National Models of Economic System. 2022. С. 29–32. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7
Bobro N., Hyshchuk R., Strunhar A., Bukovskyi O., Alekseiko V. Exploring the role of AI in shaping future marketing strategies: evaluations and outlooks. Amazonia Investiga. 2024. Т. 13, № 80. С. 43–53. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2024.80.08.4
Williamson B., Eynon R., Potter J. Pandemic politics, pedagogies and practices: Digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology. 2020. Т. 45, № 2. С. 107–114. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641
Verina N., Titko J. Digital transformation: conceptual framework. Contemporary Issues in Business, Management and Economics Engineering. 2019. С. 719–727. DOI: https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073
Kubiv S.I., Bobro N.S., Lopushnyak G.S., Lenher Y.I., Kozhyna A. Innovative potential in European countries: analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration. 2020. Т. 8, № 2. С. 250–264. DOI: https://doi.org/10.35808/ijeba/457
Lopuschnyak H.N., Chala O., Poplavska O. Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. 2021. Т. 915, № 1. С. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019
Бобро Н.С. Цифрова платформа як сучасна організаційна інновація. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 1. С. 63–66. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2024.1.63
Kortemeyer G., Dittmann-Domenichini N., Merki C. Attending lectures in person, hybrid or online at a technical university: how do students choose after the pandemic, and what about the outcome? Discover Education. 2025. Т. 4, № 1. С. 94. DOI: https://doi.org/10.1007/s44217-025-00500-y
European University Association (EUA). Financially sustainable universities: Towards full costing in European universities. Brussels: EUA. 2022. URL: https://eua.eu/resources/publications/1020:financially-sustainable-universities.html (дата звернення: 31.07.2025).
Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission (COSO). Enterprise risk management: Integrating with strategy and performance. 2017. URL: https://www.coso.org/ (дата звернення: 31.07.2025).
Federation of European Risk Management Associations (FERMA). European Risk Manager Report. 2021. URL: https://www.ferma.eu/publication/european-risk-manager-report-2021 (дата звернення: 31.07.2025).