CONSUMER PSYCHOLOGICAL MOTIVATION AS THE BASIS OF EFFECTIVE BRANDING

Keywords: branding, motivation, psychological motivation, consumer, consumer behavior, effectiveness, needs, emotions

Abstract

The article is devoted to a comprehensive study of the key role of psychological motivation of consumers as a fundamental basis for building effective and sustainable branding. The pupose of the study is a comprehensive analysis of how a deep understanding of the psychological factors influencing consumer behavior can be used to develop successful marketing strategies, build a strong brand image, increase consumer loyalty, and achieve long-term competitive advantages. The explores how consumers' deep psychological needs, desires, values, and emotional responses influence their brand perception, loyalty formation, and purchasing decisions. It reveals the relationship between consumers' internal motivations, needs, and desires and their response to a brand. Special attention is paid to the interaction between the consumer and the brand, determining what motives prompt consumers to choose a particular brand. The practical aspects of applying psychological principles to create effective branding strategies are examined in detail. It has been established that the key psychological factors that influence consumer behavior are: needs and desires; motivation; perception; learning; attitudes; lifestyle; cultural factors, ets. The importance of market segmentation based on consumer psychographic characteristics (values, lifestyle, personality) is emphasized for more precise targeting of marketing communications and creation of personalized offers that best match their individual motivations. The ethical aspects of using psychological knowledge in branding are considered, emphasizing the need for transparent and honest communication with consumers, as well as the avoidance of manipulative practices. It has been established that a deep understanding of the psychological needs and desires of the target audience is a determining factor for creating relevant communications, building loyalty, and achieving long-term brand success in a competitive market. Brands that are able to effectively use this knowledge to build emotionally meaningful relationships with their audience gain significant competitive advantages, ensure sustained consumer loyalty, and achieve achieve long-term growth.

References

Білик І.І., Погиба А.А., Маргіта М.В. Важливість брендингу для підприємств та його вплив на створення споживчої лояльності. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. Вип. 20. Т.2. 2024. С. 150–159.

Ковальов А.В., Шиян А. О. Теоретичні основи бренду, брендингу та ребрендингу. Теоретичні і практичні аспекти економіки та інтелектуальної власності. 2013. Вип.2 (1). С. 76–80.

Тарасюк Г., Ковба О. Брендинг компаній : основні етапи становлення, розвитку та тренди сучасності. Економіка та суспільство. 2024. № 64. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/4332/4258 (дата звернення: 28.03.2025).

Савченко Н.М., Савченко Р.О., Суліменко Л.А. Роль бренду в сталому розвитку підприємства. Наукові горизонти. 2020. № 08 (93). С. 31–38.

Марченко О.М. Бренд-менеджмент у сучасному бізнесі : навч. посібник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2023. 268 с.

Пустовіт В., Нетудихата К., Броннікова Л. Теоретико-методологічні засади мотивації персоналу в системі управління організацією. Економіка та суспільство. 2023. (58). URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3361 (дата звернення: 15.04.2025).

Васюта В.Б., Бульбаха Л.І. Мотивація праці персоналу на підприємстві в сучасних умовах господарювання. Ефективна економіка. № 6. 2016. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5041 (дата звернення: 25.04.2025).

Черевань І., Коваленко Ю., Голець С. Мотивація персоналу підприємств: сучасні тренди в умовах воєнного часу. Сталий розвиток економіки. № 4 (51). С. 104–109.

Горовий Д.А. Мотивація та стимулювання як основні засоби управління персоналом в Україні. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. 2019. Вип. 3. С. 90–96.

Климчук А.О. Сучасні підходи мотивації та стимулювання персоналу в ефективному управлінні підприємством. Вісник національного університету. Економічні науки. 2018. № 2. С. 180–184.

Козак К.Б. Вплив мотивації на ефективність використання та розвитку трудового потенціалу персоналу. Економіка харчової промисловості. 2011. № 1 (7). C. 69–74.

Bilyk, I. I., Pohyba, A. A. & Marhita M. V. (2024) Vazhlyvist brendynhu dlia pidpryiemstv ta yoho vplyv na stvorennia spozhyvchoi loialnosti [The importance of branding for businesses and its impact on creating consumer loyalty]. Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu – Current problems of economic development of the region, vol. 20, T.2, pp. 150–159. (in Ukrainian)

Kovalov, A. V. & Shyian A. O. (2013) Teoretychni osnovy brendu, brendynhu ta rebrendynhu [Theoretical foundations of brand, branding and rebranging]. Teoretychni i praktychni aspekty ekonomiky ta intelektualnoi vlasnosti – Theoretical and practical aspects of economics and intellectual property, vol. 2 (1), pp. 76–80. (in Ukrainian)

Tarasiuk, H. & Kovba, O. (2024) Brendynh kompanii : osnovni etapy stanovlennia, rozvytku ta trendy suchasnosti [Branding of companies : main stages of formation, development and modern trend]. Ekonomika ta suspilstvo – Economics and Society, vol 64. Available t : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3905 (in Ukrainian)

Savchenko, N. M., Savchenko, R. O. & Sulimenko, L. A. (2020) Rol brendu v stalomu rozvytku pidpryiemstva [The role of the drand in the sustainable development of the enterprise]. Naukovi horyzonty – Scientific Horizons, vol 08 (93), pp. 31–38. (in Ukrainian)

Marchenko, O. M. (2023) Brend-menedzhment u suchasnomu biznesi [Brand management in modern business] navchalnyi posibnyk. Lviv : Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav. (in Ukrainian)

Pustovit, V., Netudykhata, K., & Bronnikova, L. (2023) Teoretyko-metodolohichni zasady motyvatsii personalu v systemi upravlinnia orhanizatsiieiu [Theoretical and methodological principles of personnel motivation in the organization management system]. Ekonomika ta suspilstvo – Economics and Society, vol 58. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3361 (in Ukrainian)

Vasiuta, V. B., & Bulbakha, L. I. (2016) Motyvatsiia pratsi personalu na pidpryiemstvi v suchasnykh umovakh hospodariuvannia [Stuff motivation in the enterprise under current economic condition]. Efektyvna ekonomika – Effective Economy, vol. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5041 (in Ukrainian)

Cherevan I., Kovalenko Yu. & Holets S. (2024) Motyvatsiia personalu pidpryiemstv : suchasni trendy v umovakh voiennoho chasu [Motivation of enterprise personnel : modern trends in wartime conditions]. Stalyi rozvytok ekonomiky – Sustainable Economic Development, vol. 4 (51). pp. 104–109. (in Ukrainian)

Horovyi, D.A. (2019) Motyvatsiia ta stymuliuvannia yak osnovni zasoby upravlinnia personalom v Ukraini [Motivation and stimulation as the main means of personnel management in Ukraine]. Tsentralnoukrainskyi naukovyi visnyk. Ekonomichni nauky – Central Ukrainian Scientific Bulletin. Economic Sciences, vol. 3. pp. 90–96. (in Ukrainian)

Klymchuk, A. O. (2018) Suchasni pidkhody motyvatsii ta stymuliuvannia personalu v efektyvnomu upravlinni pidpryiemstvom [Modern approaches and stimulating personnel in effective enterprise management]. Visnyk natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Bulletin of the National University. Economic Sciences, vol. 2. pp. 180–184. (in Ukrainian)

Kozak, K. B. (2011) Vplyv motyvatsii na efektyvnist vykorystannia ta rozvytku trudovoho potentsialu personal [The influence of motivation on the effectiveness of the use and development of labor potential of personnel]. Ekonomika kharchovoi promyslovosti – Economics of the Food Industry, vol. (7). pp. 69–74. (in Ukrainian)

Article views: 3
PDF Downloads: 2
Published
2025-06-12
How to Cite
Oksenyuk, K. (2025). CONSUMER PSYCHOLOGICAL MOTIVATION AS THE BASIS OF EFFECTIVE BRANDING. Sustainable Development of Economy, (3 (54), 115-119. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-54-17