SYSTEMATIZATION OF INDICATORS OF DEVELOPMENT OF TOURISM AND HOTEL BUSINESS AND ITS INFORMATION SUPPORT

Keywords: systematization of indicators, tourism and hotel business, territorial communities, development management, innovative technologies, information support, monitoring

Abstract

The article carries out a thorough scientific analysis of the development of tourism and hotel business on the basis of systematization of indicators of development of tourism and hotel business and its information support in the context of globalization transformations. The theoretical and methodological foundations of systematization of indicators of development of this sector in territorial communities are substantiated, including the ordering, classification and analytical study of key indicators that comprehensively characterize its status, trends and strategic prospects. It is determined that the identification and structuring of relevant data is a prerequisite for effective management of the development of tourism and hotel business, the formation of effective management decisions on the implementation of long-term sustainable development strategies. It is proved that the systematization of indicators of the industry's functioning is not only a tool for monitoring its current state, but also an important analytical mechanism for ensuring the sector's adaptability to dynamic changes in the economic environment. Attention is focused on the need to introduce a systematic approach to the analysis of key indicators, which will help to increase the competitiveness of tourism and hotel business, integrate regional tourism clusters into global economic and cultural processes, as well as enhance the socio-economic development of territorial communities. On the basis of the study, it is determined that the development of tourism and hotel business on the basis of systematization and analytical study of its indicators is an important factor in ensuring sustainable economic growth of the regional and national economies in the context of globalization processes.

References

Бакеренко Н. П. Фінансово-економічний механізм управління діяльністю готельних підприємств: дис. … канд. екон. наук : 08.00.04. Київ, 2012. 231 с.

Мізюк Б. М. Потенціал туристичних-готельних підприємств та кінетичний механізм його перетворення. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2021. № 65. С. 33-38. DOI: https://doi.org/10.36477/2522-1205-2021-65-04

Колосінська М. І., Колосінський Є. Ю. Система статистичних показників оцінювання туристичної сфери країни. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. № 7 (2). С. 17-21.

Ільєнко Ю. І., Шершньова Г. В. Інноваційно-інформаційні аспекти розвитку підприємств туристичної галузі. Інноваційна економіка. 2013. № 6. С. 81-85.

Скляр Г. П., Дробиш Л. В., Вишневецька Л. І. Статистичні показники розвитку сфери туризму в Україні: напрями вдосконалення та гармонізація з міжнародними стандартами. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. 2016. № 5 (77). С. 224-232.

Бабій Г. Я. Міжнародна економіка і зміни геоекономічного простору. Економічний простір. 2017. № 124. С. 19-31.

Мазуренко О. К., Заворуєва О. С. Інформаційно-методичне забезпечення діяльності туристичної галузі в сучасних умовах. Економічний аналіз. 2016. № 1 (25). С. 45-50.

Заворуєва О. С. Удосконалення стратегії управління розвитком туристичної галузі України : дис. … канд. екон. наук : 08.00.03. Запоріжжя, 2019. 204 с.

Bakerenko, N. P. (2012). Finansovo-ekonomichnyi mekhanizm upravlinnia diialnistiu hotelnykh pidpryiemstv [Financial and economic mechanism of managing hotel enterprises] (PhD dissertation). Kyiv.

Miziuk, B. M. (2021). Potentsial turystychnykh-hotelnykh pidpryiemstv ta kynetychnyi mekhanizm yoho peretvorennia [Potential of tourism and hotel enterprises and the kinetic mechanism of its transformation]. Visnyk Lvivskoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 65, pp. 33-38.

Kolosinska, M. I., & Kolosinskyi, Ye. Yu. (2016). Systema statystychnykh pokaznykiv otsiniuvannia turychnoi sfery krainy [System of statistical indicators for assessing the country’s tourism sector]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo,no. 7 (2), pp. 17-21.

Ilyenko, Yu. I., & Shershnova, H. V. (2013). Innovatsiino-informatsiini aspekty rozvytku pidpryiemstv turychnoi haluzi [Innovative and informational aspects of tourism enterprises development]. Innovatsiina ekonomika, no. 6, pp. 81-85.

Skliar, H. P., Drobysh, L. V., & Vyshnevetska, L. I. (2016). Statystychni pokaznyky rozvytku sfery turyzmu v Ukraini: napriamy vdoskonalennia ta harmonizatsiia z mizhnarodnymy standartamy [Statistical indicators of tourism sector development in Ukraine: Directions for improvement and harmonization with international standards]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiky i torhivli, no. 5 (77), pp. 224–232.

Babii, H. Ya. (2017). Mizhnarodna ekonomika i zminy heoekonomichnoho prostoru [International economy and changes in the geoeconomic space]. Ekonomichnyi prostir, no. 124, pp. 19-31.

Mazurenko, O. K., & Zavoruieva, O. S. (2016). Informatsiino-metodychne zabezpechennia diialnosti turychnoi haluzi v suchasnykh umovakh [Information and methodological support for the tourism industry in modern conditions]. Ekonomichnyi analiz, no. 1 (25), pp. 45-50.

Zavoruieva, O. S. (2019). Udoskonalennia stratehii upravlinnia rozvytkom turychnoi haluzi Ukrainy [Improvement of the strategy for managing the development of the tourism industry of Ukraine] (PhD dissertation). Zaporizhzhia. P. 204.

Article views: 74
PDF Downloads: 22
Published
2025-05-01
How to Cite
Albeshchenko, O., Veits, A., & Krichfalushii, M. (2025). SYSTEMATIZATION OF INDICATORS OF DEVELOPMENT OF TOURISM AND HOTEL BUSINESS AND ITS INFORMATION SUPPORT. Sustainable Development of Economy, (2 (53), 350-357. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-53-48