MARKETING OF TERRITORIAL COMMUNITIES: TOOLS FOR ATTRACTING INTERNATIONAL INVESTMENT

Keywords: decentralisation, international investment, territorial communities, territorial development, infrastructure, territorial marketing, territorial branding, regional competitiveness, investment capacity, investment marketing, marketing strategy, international investment market

Abstract

The article considers the organisational basis for the use of territorial marketing tools to attract international investment for the development of territorial communities in Ukraine. The article describes modern instruments of territorial marketing – territorial branding, investment marketing, Internet marketing, infrastructure development, event marketing and public communications. Attention is focused on the need to use investment marketing in the system of management of territorial communities, its stages of implementation of investment marketing as a modern vision for attracting international investment, including analysis of the investment potential of the community, identification of the target audience, developing of an investment proposal, promotion of investment opportunities, communication with investors, monitoring and evaluation of results, are proposed. The necessity of developing a marketing strategy for attracting international investment for the development of territorial communities in Ukraine is substantiated. A methodology for developing a marketing strategy based on investment marketing is proposed, which includes analysis of the territorial community’s resources, formulation of goals, development of a unique offer for investors, identification of the target audience, creation of a community brand, selection of tools for implementing the strategy, use of innovative approaches, monitoring and evaluation of results. Practical cases of successful application of territorial marketing tools by communities of Lviv, Kherson, Vinnytsia, Ivano-Frankivsk, Zakarpattia and Volyn regions of Ukraine to improve the economic situation, modernise infrastructure, introduce modern technologies, and improve the quality of human capital are studied. The author points out the need to modernise territorial marketing tools in order to increase the investment attractiveness of territorial communities, in particular, to modernise the branding of territories, develop digital tools, improve the regulatory environment of territorial communities, improve the skills of the management system of territorial communities, and introduce innovative formats for attracting international investment and environmental standards.

References

Баланюк І. Ф., Іваночко Б. Р. Заходи по залученню інвестицій в розвиток бізнесу територіальних громад на основі маркетингової стратегії. Інноваційна економіка. 2023. Вип. 1. С. 45–51.

Білик Р. С., Кіцак М. М. Сучасні маркетингові інструменти управління територіальними громадами. Регіональна економіка. 2023. № 4(110). С. 5–12.

Богдан Н., Краснокутська Ю. Інвестиційне забезпечення розвитку туристської галузі в системі завдань регіонального маркетингу. Економічний аналіз. 2021. Том 31. № 3. С. 7–15.

Бондаренко В. М., Шершун К. О. Поняття та інструменти територіального маркетингу в контексті стратегічного розвитку регіонів. Науковий вісник Ужгородського університету. 2022. № 2 (36). С. 66–73.

Плахотнікова Л. О. Маркетингові технології залучення інвестицій державними органами управління у розвиток регіонів. Формування ринкових відносин в Україні. 2022. № 3(250). С. 85–91.

Серьогіна Д. О., Пушкар Т. О., Жовтяк Г. А. Маркетинг територій: підвищення інвестиційної привабливості. Науковий погляд: економіка та управління. 2022. № 3(79). С. 118–122.

Федорчак О. В., Іщенко Г. О. Маркетингові інструменти залучення інвестицій у територіальні громади. Науковий вісник «Демократичне врядування». 2020. Вип. 1(25). С. 3–20.

Якушевська О. Залучення інвесторів у територіальному маркетингу. Вісник Хмельницького національного університету. 2023. № 6. С. 251–255.

Shevchuk S. M., Dobrianska V. V., Myskovets N. P., Kokhan M.O., Shepel T. V. (2020) Marketing Aspects of Image Formation and Investment Attractiveness of Territories and Enterprises, International Journal of Economics and Business Administration, Volume VIII, Issue 2, pp. 229–239.

Taghouti Y., Driyasse S., Abdelbaki N. (2024). Territorial Marketing as a Factor in Attractiveness of Investments, Revue du contrôle, de la comptabilité et de l’audit, Volume 7, Numéro 3, pp. 120–134.

Thanh Cuong Dang, Thi Thao Banh, Thi Hang Trinh, Thi Viet Hoang & Thi Ngoc Han Doan (2023). Territorial Marketing Impacts on Foreign Direct Investment Attraction (Empirical Evidence in Nghe An Province, Vietnam), Cogent Economics & Finance, 11:1, 2197367.

Індустріальний парк «Рясне-2». URL: https://geipp-ukraine.org/industrial_parks/lvivskyj-industrialnyj-park-riasne-2

План дій сталого енергетичного розвитку Каланчацької об’єднаної територіальної громади до 2030 року. URL: https://mycovenant.eumayors.eu/storage/web/mc_covenant/documents/8/uKjdubiHzJrFtX057rA0W2aBAWjT2Spa.pdf

Про хід виконання Програми сприяння залученню інвестицій у Вінницьку міську територіальну громаду на 2021-2023 роки та затвердження Програми сприяння залученню інвестицій у Вінницьку міську територіальну громаду на 2024-2026 роки. URL: https://vmr.gov.ua

Стратегія розвитку Галицької міської територіальної громади на 2024-2027 роки. URL: https://rada.info/upload/users_files/04054263/b81e5a43c312bb2299a926348efc7597.pdf

Стратегія розвитку Закарпатської області на період до 2027 року. URL: https://carpathia.gov.ua/storage/app/sites/21/Economics/regional%20development%20strategy%20until%202027.pdf

Програма економічного і соціального розвитку Ковельської міської територіальної громади на 2021 рік. URL: http://kovelrada.gov.ua/userfiles/file/department/economy/kondratovuch/soceconom2021.zip

Balaniuk I. F., Ivanochko B. R. (2023). Zakhody po zaluchenniu investytsii v rozvytok biznesu terytorialnykh hromad na osnovi marketynhovoi stratehii. Innovatsiina ekonomika. Vyp. 1. S. 45–51.

Bilyk R. S., Kitsak M. M. (2023). Suchasni marketynhovi instrumenty upravlinnia terytorialnymy hromadamy. Rehionalna ekonomika. № 4(110). S. 5–12.

Bohdan N., Krasnokutska Yu. (2021). Investytsiine zabezpechennia rozvytku turystskoi haluzi v systemi zavdan rehionalnoho marketynhu. Ekonomichnyi analiz. Tom 31. № 3. S. 7–15.

Bondarenko V. M., Shershun K. O. (2022). Poniattia ta instrumenty terytorialnoho marketynhu v konteksti stratehichnoho rozvytku rehioniv. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. № 2 (36). S. 66–73.

Plakhotnikova L. O. (2022). Marketynhovi tekhnolohii zaluchennia investytsii derzhavnymy orhanamy upravlinnia u rozvytok rehioniv. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini. № 3(250). S. 85–91.

Serohina D. O., Pushkar T. O., Zhovtiak H. A. (2022). Marketynh terytorii: pidvyshchennia investytsiinoi pryvablyvosti. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia. № 3(79). S. 118–122.

Fedorchak O. V., Ishchenko H. O. (2020). Marketynhovi instrumenty zaluchennia investytsii u terytorialni hromady. Naukovyi visnyk «Demokratychne vriaduvannia». Vyp. 1(25). S. 3–20.

Yakushevska O. (2023). Zaluchennia investoriv u terytorialnomu marketynhu. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. № 6. S. 251–255.

Shevchuk S. M., Dobrianska V. V., Myskovets N. P., Kokhan M.O., Shepel T. V. (2020). Marketing Aspects of Image Formation and Investment Attractiveness of Territories and Enterprises, International Journal of Economics and Business Administration, Volume VIII, Issue 2, pp. 229–239.

Taghouti Y., Driyasse S., Abdelbaki N. (2024). Territorial Marketing as a Factor in Attractiveness of Investments, Revue du contrôle, de la comptabilité et de l’audit, Volume 7, Numéro 3, pp. 120–134.

Thanh Cuong Dang, Thi Thao Banh, Thi Hang Trinh, Thi Viet Hoang & Thi Ngoc Han Doan (2023). Territorial Marketing Impacts on Foreign Direct Investment Attraction (Empirical Evidence in Nghe An Province, Vietnam), Cogent Economics & Finance, 11:1, 2197367.

Industrialnyi park «Riasne-2». URL: https://geipp-ukraine.org/industrial_parks/lvivskyj-industrialnyj-park-riasne-2

Plan dii staloho enerhetychnoho rozvytku Kalanchatskoi obiednanoi terytorialnoi hromady do 2030 roku. URL: https://mycovenant.eumayors.eu/storage/web/mc_covenant/documents/8/uKjdubiHzJrFtX057rA0W2aBAWjT2Spa.pdf

Pro khid vykonannia Prohramy spryiannia zaluchenniu investytsii u Vinnytsku misku terytorialnu hromadu na 2021-2023 roky ta zatverdzhennia Prohramy spryiannia zaluchenniu investytsii u Vinnytsku misku terytorialnu hromadu na 2024-2026 roky. URL: https://vmr.gov.ua

Stratehiia rozvytku Halytskoi miskoi terytorialnoi hromady na 2024-2027 roky. URL: https://rada.info/upload/users_files/04054263/b81e5a43c312bb2299a926348efc7597.pdf

Stratehiia rozvytku Zakarpatskoi oblasti na period do 2027 roku. URL: https://carpathia.gov.ua/storage/app/sites/21/Economics/regional%20development%20strategy%20until%202027.pdf

Prohrama ekonomichnoho i sotsialnoho rozvytku Kovelskoi miskoi terytorialnoi hromady na 2021 rik. URL: http://kovelrada.gov.ua/userfiles/file/department/economy/kondratovuch/soceconom2021.zip

Article views: 4
PDF Downloads: 5
Published
2024-09-30
How to Cite
Bezpartochnyi, M., Bezpartochna, O., & Lomonosov, D. (2024). MARKETING OF TERRITORIAL COMMUNITIES: TOOLS FOR ATTRACTING INTERNATIONAL INVESTMENT. Sustainable Development of Economy, (3(50), 386-393. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-50-78