РЕГУЛЯТОРНА АРХІТЕКТУРА ЗА ГІБРИДНОЇ МОДЕЛІ ВЕРТИКАЛЬНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ФІНАНСОВОГО СЕКТОРУ
Анотація
У дослідженні авторами представлено гібридну вертикальну модель регулювання фінансових ринків період активної трансформації Модель, що включає регулювання на макро-, мезо- та мікрорівні, створення спеціалізованого мезопруденційного агентства, спрямованого на цілеспрямований нагляд для пом’якшення ризиків у конкретних кластерах фінансових установ. Наголошуючи на значенні мікропруденційного регулювання, у статті стверджується, що саморегулівні організації відіграють ключову роль у макропруденційній політиці Центрального банку, забезпечуючи якісніше управління ризиками. Пропонуються інструменти та індикатори для кожного рівня регулювання, спрямовані на посилення процесу прийняття стратегічних рішень без обтяження центрального регулятора. Наголошуючи на ролі НБУ як мегарегулятора, авторами статті рекомендовано встановлення єдиних галузевих стандартів і сприяння запровадженню регулювання на нижчих рівнях. Вивчаються виклики та можливості для мегарегулятора під час воєнного стану, включаючи альтернативні заходи монетарної політики та покращене управління ризиками. Також розглядаються виклики мезорегулятора, зокрема у цілеспрямованому нагляді під час криз, інформаційних збоїв та операційних ризиків. Крім того, у статті аналізуються виклики, з якими стикаються регулятори та фінансовий сектор у всьому світі, включаючи опір ринку, складності впровадження, проблеми координації з іншими регуляторами та політичне втручання. Пропонуючи структуровану регуляторну архітектуру для гібридної моделі, методологія визначає ролі, інструменти та механізми взаємодії між регуляторними рівнями. Рекомендації щодо успішного впровадження передбачають надійну нормативно-правову базу, розбудову спроможності шляхом навчання персоналу та розподілу ресурсів, а також постійний процес перегляду для адаптації моделі до фінансового ландшафту, що розвивається. Ці кроки мають на меті забезпечити ефективне та адаптивне управління фінансовим сектором, що перебуває у процесі трансформації.
Посилання
Коновал С.Е. Світовий досвід державного регулювання фінансової системи: адаптація до умов розвитку економіки України. Науковий вісник НЛТУ України. 2013. № 23(2). С. 254–262.
Безбородова Т.В., Теряник О.А. Сучасні моделі регулювання фінансових ринків. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2015. № 3. С. 68–74.
Дороніна І.І. Регулювання фінансового ринку в Україні та ЄС. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 7. С. 70–76.
Адамик Б.П. Інституційна архітектура державного регулювання діяльності банків в умовах посткризового розвитку фінансового ринку. Наука й економіка. 2013. № 3. С. 11–16.
Мельников І.Ю. Інституційне забезпечення трансформації державного регулювання фінансового ринку України. Економіка та держава. 2017. № 9. С. 96–101.
Коваль Я.С. Механізми державного регулювання антикризовим управлінням економічною безпекою банківських установ України : монографія. Київ : КРОК, 2020.
Клименко О.В. Державне регулювання ринків небанківських фінансових послуг в Україні в умовах євроінтеграції. Вісник НАДУ. Серія «Державне управління». 2020. № 1. С. 96.
Петрук О.М., Петрук А.О. Теоретичні засади забезпечення безпеки операцій банків з похідними фінансовими інструментами. Економіка, управління та адміністрування. 2022. № 3(101). С. 87–98.
Січко С.М. Саморегулівні організації як необхідний елемент функціонування фінансового ринку. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. № 18. С. 490–496.
Про фінансові послуги та фінансові компанії : закон України від 14.23.2021 № 1953-IХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1953-20#Text
Кочин В.В. Законодавче внормування саморегулювання на ринку фінансових послуг: сучасний стан та перспективи розвитку (Doctoral dissertation, Сумський державний університет). Суми, 2023.
Рудевська В.І., Погоріла О.В. Ефективне регулювання фінансового сектора в умовах трансформації: гібридна вертикальна модель. Бізнес Інформ. 2023. № 5. С. 159–166.
Рудевська В., Погоріла О. Мезорегулювання фінансового сектору України на основі кластерного поділу фінансових установ та впливу кластерів на функціонування фінансового ринку. Економіка та суспільство. 2023. № 56.
Konoval S.E. (2013) Svіtovyi dosvіd derzhavnogo rehuliuvannia finansovoi systemy: adaptatsіia do umov rozvytku ekonomiky Ukrainy [World Experience of State Regulation of the Financial System: Adaptation to the Conditions of Economic Development of Ukraine]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, 23(2), 254–262. (in Ukrainian)
Bezborodova T.V., Terianik O.A. (2015) Suchasni modeli rehuliuvannia finansovykh rynkiv [Modern Models of Financial Markets Regulation]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, 3, 68–74. (in Ukrainian)
Doronіna І.І. (2019) Rehuliuvannia finansovoho rynku v Ukraini ta YES [Regulation of the Financial Market in Ukraine and the EU]. Investytsii: praktyka ta dosvіd, 7, 70–76. (in Ukrainian)
Adamyk B.P. (2013) Instytutsiina arkhytektura derzhavnogo rehuliuvannia diialnosti bankiv v umovakh postkryzovoho rozvytku finansovoho rynku [Institutional Architecture of State Regulation of Banks' Activities in Conditions of Post-Crisis Development of the Financial Market]. Nauka і ekonomika, 3, 11–16. (in Ukrainian)
Melnykov І.Yu. (2017) Instytutsiine zabezpechennia transformatsii derzhavnogo rehuliuvannia finansovoho rynku Ukrainy [Institutional Support for the Transformation of State Regulation of the Financial Market of Ukraine]. Ekonomika ta derzhava, 9, 96–101. (in Ukrainian)
Koval Ya.S. (2020) Mekhanizmy derzhavnogo rehuliuvannia antykrizovym upravlinniam ekonomichnoiu bezpekoiu bankivskykh ustanov Ukrainy: monohrafiia [Mechanisms of State Regulation by Crisis Management of Economic Security of Ukrainian Banking Institutions: Monograph]. Kyiv: KROK. (in Ukrainian)
Klymenko O.V. (2020) Derzhavne rehuliuvannia rynkiv nebankivskykh finansovykh posluh v Ukraini v umovakh yevrointehratsii [State Regulation of Non-Banking Financial Services Markets in Ukraine in the Conditions of Eurointegration]. Visn. NADU. Seriia "Derzhavne upravlinnia", (1), 96. (in Ukrainian)
Petruk O.M., Petruk A.O. (2022) Teoretychni zasady zabezpechennia bezpeky operatsii bankiv z pokhidnymi finansovymy instrumentamy [Theoretical Principles of Ensuring the Safety of Operations of Banks with Derivative Financial Instruments]. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, 3(101), 87–98. (in Ukrainian)
Sіchko S.M. (2017) Samorehuliuvanni orhanizatsii yak neobkhіdnyi element funktsіonuvannia finansovoho rynku [Self-Regulatory Organizations as a Necessary Element of the Financial Market Functioning]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, 18, 490–496. (in Ukrainian)
Pro finansovi posluhy ta finansovi kompanii: zakon Ukrainy vid 14.23.2021 № 1953- IX [On Financial Services and Financial Companies: Law of Ukraine dated 14.23.2021 No. 1953-IX]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1953-20#Text (in Ukrainian)
Kochin, V.V. (2023) Zakonodavche vnormuvannia samorehuliuvannia na rynku finansovykh posluh: suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku (Doctoral dissertation, Sumskyi derzhavnyi universytet) [Legislative Regulation of Self-Regulation in the Financial Services Market: Current State and Development Prospects]. Sumy. (in Ukrainian)
Rudevska, V.I., & Pohorila, O.V. (2023). Efektyvne rehuliuvannia finansovoho sektora v umovakh transformatsii: hibrydna vertikalna model [Efficient Regulation of the Financial Sector in Transformation Conditions: Hybrid Vertical Model]. Biznes Inform, 5, 159–166. (in Ukrainian)
Rudevska, V., & Pohorila, O. (2023). Mezorehuliuvannia finansovoho sektoru Ukrainy na osnovi klasternoho podilu finansovykh ustanov ta vplyvu klasteriv na funktsionuvannia finansovoho rynku [Meso-Regulation of Ukraine's Financial Sector Based on Cluster Division of Financial Institutions and the Impact of Clusters on the Functioning of the Financial Market]. Ekonomika ta suspilstvo, 56. (in Ukrainian)