REGULATORY ARCHITECTURE UNDER THE HYBRID MODEL OF VERTICAL REGULATION OF THE FINANCIAL SECTOR
Abstract
This article presents a hybrid vertical model of regulation of financial markets in periods of active transformation. A model that includes macro-, meso- and micro-level regulation, the creation of a specialized mesoprudential agency aimed at targeted supervision to mitigate risks in specific clusters of financial institutions. Emphasizing the importance of microprudential regulation, the article argues that self-regulatory organizations play a key role in the macroprudential policy of the Central Bank, ensuring better risk management and rapid information exchange with the regulator. Tools and indicators are proposed for each level of regulation aimed at strengthening the strategic decision-making process without burdening the central regulator. Emphasizing the role of the National Bank of Ukraine (NBU) as a mega-regulator, the authors of the article recommend the establishment of unified industry standards and support for the implementation of regulation at lower levels. The challenges and opportunities for the mega-regulator during a state of war are examined, including alternative measures of monetary policy and enhanced risk management. Challenges for the meso-regulator are also considered, particularly in targeted supervision during crises, information failures, and operational risks. In addition, the article analyzes the challenges faced by the NBU and the financial sector worldwide, including market resistance, implementation complexities, coordination issues with other regulators, and political interference. By proposing a structured regulatory architecture for the hybrid model, the methodology defines the roles, tools, and mechanisms of interaction between regulatory levels. Recommendations for successful implementation include a robust legal framework, capacity-building through staff training and resource allocation, as well as a continuous review process for adapting the model to the evolving financial landscape. These steps aim to ensure effective and adaptive management of the transforming financial sector.
References
Коновал С.Е. Світовий досвід державного регулювання фінансової системи: адаптація до умов розвитку економіки України. Науковий вісник НЛТУ України. 2013. № 23(2). С. 254–262.
Безбородова Т.В., Теряник О.А. Сучасні моделі регулювання фінансових ринків. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2015. № 3. С. 68–74.
Дороніна І.І. Регулювання фінансового ринку в Україні та ЄС. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 7. С. 70–76.
Адамик Б.П. Інституційна архітектура державного регулювання діяльності банків в умовах посткризового розвитку фінансового ринку. Наука й економіка. 2013. № 3. С. 11–16.
Мельников І.Ю. Інституційне забезпечення трансформації державного регулювання фінансового ринку України. Економіка та держава. 2017. № 9. С. 96–101.
Коваль Я.С. Механізми державного регулювання антикризовим управлінням економічною безпекою банківських установ України : монографія. Київ : КРОК, 2020.
Клименко О.В. Державне регулювання ринків небанківських фінансових послуг в Україні в умовах євроінтеграції. Вісник НАДУ. Серія «Державне управління». 2020. № 1. С. 96.
Петрук О.М., Петрук А.О. Теоретичні засади забезпечення безпеки операцій банків з похідними фінансовими інструментами. Економіка, управління та адміністрування. 2022. № 3(101). С. 87–98.
Січко С.М. Саморегулівні організації як необхідний елемент функціонування фінансового ринку. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. № 18. С. 490–496.
Про фінансові послуги та фінансові компанії : закон України від 14.23.2021 № 1953-IХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1953-20#Text
Кочин В.В. Законодавче внормування саморегулювання на ринку фінансових послуг: сучасний стан та перспективи розвитку (Doctoral dissertation, Сумський державний університет). Суми, 2023.
Рудевська В.І., Погоріла О.В. Ефективне регулювання фінансового сектора в умовах трансформації: гібридна вертикальна модель. Бізнес Інформ. 2023. № 5. С. 159–166.
Рудевська В., Погоріла О. Мезорегулювання фінансового сектору України на основі кластерного поділу фінансових установ та впливу кластерів на функціонування фінансового ринку. Економіка та суспільство. 2023. № 56.
Konoval S.E. (2013) Svіtovyi dosvіd derzhavnogo rehuliuvannia finansovoi systemy: adaptatsіia do umov rozvytku ekonomiky Ukrainy [World Experience of State Regulation of the Financial System: Adaptation to the Conditions of Economic Development of Ukraine]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, 23(2), 254–262. (in Ukrainian)
Bezborodova T.V., Terianik O.A. (2015) Suchasni modeli rehuliuvannia finansovykh rynkiv [Modern Models of Financial Markets Regulation]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, 3, 68–74. (in Ukrainian)
Doronіna І.І. (2019) Rehuliuvannia finansovoho rynku v Ukraini ta YES [Regulation of the Financial Market in Ukraine and the EU]. Investytsii: praktyka ta dosvіd, 7, 70–76. (in Ukrainian)
Adamyk B.P. (2013) Instytutsiina arkhytektura derzhavnogo rehuliuvannia diialnosti bankiv v umovakh postkryzovoho rozvytku finansovoho rynku [Institutional Architecture of State Regulation of Banks' Activities in Conditions of Post-Crisis Development of the Financial Market]. Nauka і ekonomika, 3, 11–16. (in Ukrainian)
Melnykov І.Yu. (2017) Instytutsiine zabezpechennia transformatsii derzhavnogo rehuliuvannia finansovoho rynku Ukrainy [Institutional Support for the Transformation of State Regulation of the Financial Market of Ukraine]. Ekonomika ta derzhava, 9, 96–101. (in Ukrainian)
Koval Ya.S. (2020) Mekhanizmy derzhavnogo rehuliuvannia antykrizovym upravlinniam ekonomichnoiu bezpekoiu bankivskykh ustanov Ukrainy: monohrafiia [Mechanisms of State Regulation by Crisis Management of Economic Security of Ukrainian Banking Institutions: Monograph]. Kyiv: KROK. (in Ukrainian)
Klymenko O.V. (2020) Derzhavne rehuliuvannia rynkiv nebankivskykh finansovykh posluh v Ukraini v umovakh yevrointehratsii [State Regulation of Non-Banking Financial Services Markets in Ukraine in the Conditions of Eurointegration]. Visn. NADU. Seriia "Derzhavne upravlinnia", (1), 96. (in Ukrainian)
Petruk O.M., Petruk A.O. (2022) Teoretychni zasady zabezpechennia bezpeky operatsii bankiv z pokhidnymi finansovymy instrumentamy [Theoretical Principles of Ensuring the Safety of Operations of Banks with Derivative Financial Instruments]. Ekonomika, upravlinnia ta administruvannia, 3(101), 87–98. (in Ukrainian)
Sіchko S.M. (2017) Samorehuliuvanni orhanizatsii yak neobkhіdnyi element funktsіonuvannia finansovoho rynku [Self-Regulatory Organizations as a Necessary Element of the Financial Market Functioning]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky, 18, 490–496. (in Ukrainian)
Pro finansovi posluhy ta finansovi kompanii: zakon Ukrainy vid 14.23.2021 № 1953- IX [On Financial Services and Financial Companies: Law of Ukraine dated 14.23.2021 No. 1953-IX]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1953-20#Text (in Ukrainian)
Kochin, V.V. (2023) Zakonodavche vnormuvannia samorehuliuvannia na rynku finansovykh posluh: suchasnyi stan ta perspektyvy rozvytku (Doctoral dissertation, Sumskyi derzhavnyi universytet) [Legislative Regulation of Self-Regulation in the Financial Services Market: Current State and Development Prospects]. Sumy. (in Ukrainian)
Rudevska, V.I., & Pohorila, O.V. (2023). Efektyvne rehuliuvannia finansovoho sektora v umovakh transformatsii: hibrydna vertikalna model [Efficient Regulation of the Financial Sector in Transformation Conditions: Hybrid Vertical Model]. Biznes Inform, 5, 159–166. (in Ukrainian)
Rudevska, V., & Pohorila, O. (2023). Mezorehuliuvannia finansovoho sektoru Ukrainy na osnovi klasternoho podilu finansovykh ustanov ta vplyvu klasteriv na funktsionuvannia finansovoho rynku [Meso-Regulation of Ukraine's Financial Sector Based on Cluster Division of Financial Institutions and the Impact of Clusters on the Functioning of the Financial Market]. Ekonomika ta suspilstvo, 56. (in Ukrainian)