МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ТРАКТУВАННЯ ЗМІСТУ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ КАТЕГОРІЙ «КОНКУРЕНЦІЯ» І «КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ»

  • І.В. Свиноус Білоцерківський національний аграрний університет
  • Н.В. Хомяк Білоцерківський національний аграрний університет
  • О.Ю. Гаврик Білоцерківський національний аграрний університет
Ключові слова: конкурентоспроможність, конкуренція, конкурентні переваги, категорія, ринок

Анотація

Мета. Розробка теоретичних положень щодо трактування змісту «конкуренція» і «конкурентоспроможність» як соціально-економічних категорій. Методика дослідження. Використано сучасні загальнонаукові та спеціальні методи економічних досліджень, зокрема: системний підхід – при вивченні зв’язків між явищами та процесами в системі забезпечення конкурентоспроможності підприємств; діалектичний та абстрактно логічний – при проведенні теоретичних узагальнень і формуванні висновків. Результати. Розкрито сутність та економічний зміст категорій «конкуренція» і «конкурентоспроможність». Встановлено, що конкурентоспроможність як категорія: багатовимірна і неоднозначна; відносна (прив’язана до конкретного ринку); зменшується з часом, якщо її не удосконалювати; тісно пов’язана з якістю продукції та потребами ринку; конкурентоспроможність товару і конкурентоспроможність продукції співвідносяться як частина і ціле; є результатом реалізації конкурентних переваг; відображає можливості підприємства адаптуватися до мінливих умов зовнішнього і внутрішнього середовища; виступає одним із основних чинників ефективного функціонування підприємства. Обґрунтовано складові організаційно-економічного забезпечення конкурентоспроможного розвитку підприємств. Наукова новизна. Запропоновано, на відміну від існуючого твердження, під конкурентоспроможністю підприємства розуміти реальну та потенційну здатність підприємства пристосуватися до зовнішніх умов на основі сформованих конкурентних переваг, реалізувати свою можливість щодо виробництва якісної та безпечної продукції, задовольняти потреби споживачів протягом тривалого проміжку часу із вигодою для себе, при цьому зберігаючи та посилюючи своє положення на аграрному ринку (або його сегменті) порівняно з потенційними конкурентами, а також сприяти збереженню родючості земельних угідь і навколишнього середовища та створенню належних соціальних умов для мешканців. Практична значущість. Практичне використання запропонованого методичного підходу у розумінні поняття дозволяє оцінити рівень конкурентоспроможності підприємства порівняно з іншими підприємствами, які є суб’єктами ринку; визначити рейтинг досліджуваного підприємства серед підприємств конкурентів; спрогнозувати ефективність роботи підприємства залежно від управління конкретною функціональною зоною його діяльності та обґрунтувати стратегії розвитку.

Посилання

Паймук А.Д. Проблемы определения сущности конкурентоспособности. Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. Саратов: СГСЭУ, 2009. № 3(27) С. 121-124.

Большой экономический словарь / под ред. А.Н. Азрилияна. 2-е изд. доп. и перераб. Москва:

Институт новой экономики, 1997. 864 с.

Управління конкурентоспроможністю підприємства: навч. посіб. / С.М. Клименко та ін. Київ: КНЕУ, 2008. 520 с.

Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов / пер. с англ.; отв. ред. Л.И. Абалкин. Москва: Наука, 1993. 570 с.

Азоев Г.Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика. Москва: Центр экономики и маркетинга, 1996. 457 с.

Ковальчук В.М., Лазарович М.В. Історія економіки та економічної думки. Київ: Знання, 2008. 647 с.

Азоев Г.Л., Челенков А.П. Конкурентные преимущества фирмы. Москва: НОВОСТИ, 2000. 256 с.

Саєнко М.Г. Стратегія підприємства: підручник. Тернопіль: Економічна думка. 2006. 390 с.

Юхименко П.І. Історія економічних учень: навчальний посібник. Київ: Знання-Прес, 2005. 583 c.

Білецька Л.В., Білецький О.В., Савич В.І. Економічна теорія: навч. посібник. 2-ге вид. перероб. та доп. Київ: Центр учбової літератури, 2009. 688 с.

Стратегічний аналіз: навчальний посібник / Г.М. Давидов та ін. Київ: Знання, 2011. 389 с.

Економіка підприємства: підручник / За заг. ред. С.Ф. Покропивного. Київ: КНЕУ, 2001. 526 с.

Шумпетер И. Теория экономического развития (Исследование предпринимательской прибыли, капитала, процента и цикла конъюнктуры). Москва: Прогресс, 1982. 451с.

Макконел К., Брю С. Аналітична економія: принципи, проблеми і політика: в 2 ч. Львів: Просвіта, 1999. Ч. 2. 650 с.

Хайек Ф.А. Конкуренция как процедура открытия. МЭ МО. 1989. № 12. С. 6-14.

Про захист економічної конкуренції: Закон України від 11.01.2001 № 2210-III. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2210-14 (дата звернення: 18.02.2019).

Андрианов В.Д. Эволюция основных концепций регулирования экономики от теории меркантилизма до теории саморегуляции. Москва: Экономика, 2008. 328 с.

Завьялов П.С. Маркетинг в схемах, рисунках, таблицах: учебное пособие. Москва: ИНФРА-М, 2008. 496 с.

Косянчук Т.Ф. Економічна діагностика: навчальний посібник. Львів: Новий Світ – 2000, 2007. 452 с.

Якубенко Ю.Л. Економічна сутність понять конкуренція та конкурентоздатність сільськогосподарського підприємства. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. Харків: ХНТУСГ. 2012. Вип. 127. С. 301-311.

Paymuk, A.D. (2009), “Problems of determining the essence of competitiveness”, Vestnik Saratovskogo gosudarstvennogo sotsialno-ekonomicheskogo universiteta, SGSEU, Saratov, Russia, no. 3(27), pp. 121-124.

Azriliian, A.N. (Ed.) (1997), Bolshoy ekonomicheskiy slovar [Large economic dictionary], 2nd ed., Institut novoy ekonomiki, Moscow, Russia, 864 p.

Klymenko, S.M., Omelianenko, T.V., Barabas, D.O. et al. (2008), Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Management of the competitiveness of the enterprise], tutorial, KNEU, Kyiv, Ukraine, 520 p.

Smit, A. (1993), Issledovanie o prirode i prichinakh bogatstva narodov [Research on the nature and causes of the wealth of nations], Translated by L.I. Abalkin, Nauka, Moscow, Russia, 570 p.

Azoev, G.L. (1996), Konkurentsiia: analiz, strategiia i praktika [Competition: analysis, strategy and practice], Tsentr ekonomiki i marketinga, Moscow, Russia, 457 p.

Kovalchuk, V.M. and Lazarovych, M.V. (2008), Istoriia ekonomiky ta ekonomichnoi dumky [History of economics and economic thought], Znannia, Kyiv, Ukraine, 647 p.

Azoev, G.L. and Chelenkov, A.P. (2000), Konkurentnye preimushchestva firmy [Competitive advantages of the firm], NOVOSTI, Moscow, Russia, 256 p.

Saienko, M.H. (2006), Stratehiia pidpryiemstva [Enterprise strategy], tutorial, Ekonomichna dumka, Ternopil, Ukraine, 390 p.

Yukhymenko, P.I. (2005), Istoriia ekonomichnykh uchen [The history of economic studies], tutorial, Znannia-Pres, Kyiv, Ukraine, 583 p.

Biletska, L.V., Biletskyi, O.V. and Savych, V.I. (2009), Ekonomichna teoriia [Economic theory], tutorial, 2nd ed., Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine, 688 p.

Davydov, H.M., Malakhova, V.M., Mahopets, O.A. et al. (2011), Stratehichnyi analiz [Strategic analysis], tutorial, Znannia, Kyiv, Ukraine, 389 p.

Pokropyvnyi, S.F. (Ed.) (2001), Ekonomika pidpryiemstva [Economy of the enterprise], textbook, KNEU, Kyiv, Ukraine, 526 p.

Shumpeter, I. (1982), Teoriia ekonomicheskogo razvitiia (Issledovanie predprinimatelskoy pribyli, kapitala, protsenta i tsikla koniunktury) [Theory of Economic Development (Research of entrepreneurial profit, capital, interest and business cycle), Progress, Moscow, Russia, 451 p.

Makkonnell, K. and Briu, S. (1999), Analitychna ekonomiia: pryntsypy, problemy i polityka [Analytical economy: principles, problems and policies], in 2 part, Prosvita, Lviv, Ukraine, Part 2, 650 p.

Hayek, F.A. (1989), “Competition as a discovery procedure”, ME MO, no. 12, pp. 6-14.

Verkhovna Rada Ukrainy (2001), Pro zakhyst ekonomichnoi konkurentsii [About protection of economic competition], Zakon Ukrainy dated 11.01.2001 no. 2210-III, available at: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/2210-14 (access date February 18, 2019).

Andrianov, V.D. (2008), Evoliutsiia osnovnykh kontseptsiy regulirovaniia ekonomiki ot teorii merkantilizma do teorii samoreguliatsii [The evolution of the main end of economic regulation from the theory of mercantilism to the theory of self-regulation], Ekonomika, Moscow, Russia, 328 p.

Zavialov, P.S. (2008), Marketing v skhemakh, risunkakh, tablitsakh [Marketing in schemes, figures, tables], tutorial, INFRA-M, Moscow, Russia, 496 p.

Kosianchuk, T.F. (2007), Ekonomichna diahnostyka [Economic diagnostics], tutorial, Novyi Svit– 2000, Lviv, Ukraine, 452 p.

Yakubenko, Ju.L. (2012), “The economic essence of concepts is the competition and competitiveness of an agricultural enterprise”, Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva imeni Petra Vasylenka, KhNTUSH, Kharkiv, Ukraine, Iss. 127, pp. 301-311.

Переглядів статті: 138
Завантажень PDF: 248
Опубліковано
2019-03-13
Як цитувати
Свиноус, І., Хомяк, Н., & Гаврик, О. (2019). МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ТРАКТУВАННЯ ЗМІСТУ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИХ КАТЕГОРІЙ «КОНКУРЕНЦІЯ» І «КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ». Сталий розвиток економіки, (1 (42), 15-21. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/48
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ