ОСНОВНІ СТРАТЕГІЧНІ ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОГО ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ В УМОВАХ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОЇ НЕСТАБІЛЬНОСТІ
Анотація
Мета – розробка практичних рекомендації щодо стабілізації ситуації у туристичній сфері та можливостей розвитку національного туризму в Україні у стратегічній перспективі. Методика дослідження. Теоретичною основою дослідження є наукові праці вітчизняних вчених за досліджуваною проблемою, законодавчі та нормативні акти України. В процесі роботи були використані загальнонаукові методи, зокрема: методи формальної логіки, систематизації та узагальнення, табличного та графічного аналізу. Інформаційною базою для досліджень стала офіційна інформація Державної служби статистики України, дані мережі Internet, власні аналітичні розрахунки. Результати. Проведено аналіз туристичного ринку України, графічно відображено тенденцію зміни виїзного та виїзного туризму за 2007-2013 рр. Виявлено основні проблеми, що перешкоджають розвитку національного туризму. Обґрунтовано доцільність та перспективність розвитку туристичної індустрії, в сучасних економічних умовах країни. Запропоновано стратегічні заходи щодо розвитку національної туристичної індустрії, щодо удосконалення існуючої законодавчої бази та механізмів її реалізації; збільшення витрат на маркетинг, рекламу та інформаційну підтримку туристичних об’єктів з боку держави; впровадження фінансово-економічних механізмів для стимулювання туристичної діяльності та залучення інвестицій; підготовки кваліфікованих фахівців, покращення якості надання туристичних послуг; розвитку туристичної інфраструктури, транспортного забезпечення, покращення якості сервісу відповідно до міжнародних стандартів ВТО; впровадження додаткових послуг, а також створення і реалізації програм із захисту навколишнього середовища та культурної спадщини. Наукова новизна. На підставі аналізу туристичного ринку України, виявлених проблем, враховуючи економічну та політичну нестабільність, запропоновано низку стратегічних заходів щодо розвитку національного туризму у стратегічній перспективі. Практична значущість. Запропоновані стратегічні заходи можуть бути використані державними органами регулювання туризму в Україні, місцевою владою туристично-рекреаційних зон, а також підприємствами туристичної галузі.
Посилання
Бейдик О.О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу, термінологія, районування / О.О. Бейдик. – К. : ВПЦ «Київський університет», 2001. – 395 с.
Бондаренко М.П. Туристичний сектор економіки України: реалії та перспективи / М.П. Бондаренко // Економіка і прогнозування. – 2011. – № 1. – С. 104-119.
Гонтаржевська Л.І. Ринок туристичних послуг в Україні / Л.І. Гонтаржевська. – Донецьк : Східний видавничий дім, 2008. - 180 с.
Дядечко Л.П. Економіка туристичного бізнесу / Л.П. Дядечко. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 224 с.
Кифяк В.Ф. Організація туристичної діяльності в Україні / В.Ф. Кифяк. – Чернівці : Зелена Буковина, 2003. – 312 с.
Кляп М.П. Сучасні різновиди туризму / М.П. Кляп, Ф.Ф. Шандор. – К. : Знання, 2011. – 334 с.
Кожухівська Р.Б. Туризм в Україні: стан, фактори та перспектива розвитку / Р.Б. Кожухівська // Вісник Донецького національного університету. – 2010. – № 1. – С. 84-86.
Любіцева О.О. Ринок туристичних послуг / О.О. Любіцева. – К. : Альтерпрес, 2006. – 436 с.
Мальська М.П. Основи туристичного бізнесу / Мальська М.П., Худо В.В., Цибух В.І. – К. : Центр навчальної літератури, 2004. – 272 с.
Сокол Т.Г. Основи туристичної діяльності / Т.Г. Сокол. – К. : Грамота, 2006. – 264 с.
Шмагина В.В. Рекреация и туризм в системе современных приоритетов социально- экономического развития / В.В. Шмагина, С.К. Харичков. – Одесса : Институт проблем рынка и экономико-экологических исследований НАН Украины, 2000. – 70 с.
Про туризм : Закон України від 15.09.95 р. № 324/95-ВР [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1282-15.
Гусаковська Т.О. Перспективи розвитку туристичної галузі в Полтавському регіоні /
Т.О. Гусаковська, М.М. Логвин // Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. – 2012. – № ІV. – С. 48-56.
Алексєєва Н.Ф. Дослідження туристичних потоків в Україні / Н.Ф. Алексєєва, О.Я. Дринь [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.rusnauka.com/20_AND_2014/Economics/13_173577.doc.htm.
Грабовенська С.П. Сучасний стан і тенденції розвитку туристичної сфери в Україні / С.П. Грабовенська [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.newbiznet.com.ua/index.php/ru/articles/80-market/335-2013-07-31-07-08-09.
Федоренко А. Развитие туризма в Украине (анализ туристической конкурентоспособности) / А. Федоренко [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://socium.com.ua/2014/01/tourism- development-in-ukraine/
Всесвітній економічний форум [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.weforum.org/
Перспективы развития туризма в Украине и влияние социальных, демографических и других факторов на туристический рынок [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://ru.osvita.ua/vnz/reports/tourism/364
Лойко О.Т. Туризм и гостиничное хозяйство / О.Т. Лойко. – Томск : Издательство ТПУ, 2005. – 152 с.
Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/
Beidyk, O.O. (2001), Rekreatsiino-turystski resursy Ukrainy: metodolohiia ta metodyka analizu, terminolohiia, raionuvannia [Recreation and tourism resources of Ukraine: methodology and methods of analysis, terminology, zoning], VPTs "Kyivskyi universytet", Kyiv, Ukraine, 395 p.
Bondarenko, M.P. (2011), “Tourism sector of Ukraine: Realities and Prospects”, Ekonomika i prohnozuvannia, no. 1, рр. 104-119.
Hontarzhevska, L.I. (2008), Rynok turystychnykh posluh v Ukraini [Тourism market in Ukraine], Skhidnyi vydavnychyi dim, Donetsk, Ukraine, 180 p.
Diadechko, L.P. (2007), Ekonomika turystychnoho biznesu [The economy of tourism business], Tsentr uchbovoi literatury, Kyiv, Ukraine, 224 p.
Kyfiak, V.F. (2003), Orhanizatsiia turystychnoi diialnosti v Ukraini [The organization of tourism in Ukraine], Zelena Bukovyna, Chernivtsi, Ukraine, 312 p.
Kliap, M. P. and Shandor, F.F. (2011), Suchasni riznovydy turyzmu [Modern varieties of tourism], Znannia, Kyiv, Ukraine, 334 p.
Kozhukhivska, R.B. (2010), “Tourism in Ukraine: state and development prospects factors”, Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu, no. 1, pp. 84-86.
Liubitseva, O.O. (2006), Rynok turystychnykh posluh [Tourism market], Alterpres, Kyiv, Ukraine, 436 p.
Malska, M.P., Khudo, V.V. and Tsybukh, V.I. (2004), Osnovy turystychnoho biznesu [Basics of tourism business], Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine, 272 p.
Sokol, T.G. (2006), Osnovy turystychnoi diialnosti [Basics of tourism activities], Hramota, Kyiv, Ukraine, 264 p.
Shmagina, V.V. and Kharichkov, S.K. (2000), Rekreatsiia i turizm v systeme sovremennykh prioritetov sotsialno-ekonomicheskogo razvitia [Recreation and tourism in the modern priorities system of socio-economic development], Institut problem rynka i ekonomyko-ekologycheskykh issledovaniy NAN Ukrainy, Odessa, Ukraine, 70 p.
Verkhovna Rada Ukrainy (1995), Pro turyzm [About Tourism] : Zakon Ukrainy vid 15.09.95 № 324/95-VR, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1282-15 (access date January 21, 2015).
Husakovska, T.O. and Lohvyn, M.M. (2012), “Prospects for the development of the tourism industry in Poltava region”, Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu, no. IV, pp. 48-56.
Aleksieieva, N.F. and Dryn, O.Ya. “Research of tourist flows in Ukraine”, available at: http://www.rusnauka.com/20_AND_2014/Economics/13_173577.doc.htm (access date January 21, 2015).
Hrabovenska, S.P. “The current state and trends of tourism development in Ukraine”, available at: http://www.newbiznet.com.ua/index.php/ru/articles/80-market/335-2013-07-31-07-08-09 (access date January 20, 2015).
Fedorenko, A. “The development of tourism in Ukraine (analysis of tourism competitiveness)”, available at: http://socium.com.ua/2014/01/tourism-development-in-ukraine/ (access date January 21, 2015).
Vsesvitnii ekonomichnyi forum [World Economic Forum], available at: http://www.weforum.org/ (access date January 22, 2015).
Perspektivy razvitiia turizma v Ukraine I vliianie sotsialnykh, demograficheskikh I drugikh faktorov na turisticheskiy rynok [Prospects of tourism development in Ukraine and influence by social, demographic and other factors on tourism market], available at: http://ru.osvita.ua/vnz/reports/tourism/364 (access date January 21, 2015).
Loyko, O.T. (2005), Turizm i gostinichnoe khoziaystvo [Tourism and hotel industry], Izdatelstvo TPU, Tomsk, Russia, 152 p.
Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [State Statistics Service of Ukraine], available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (access date January 21, 2015).