УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ МАРКЕТИНГУ ЯК СКЛАДОВОЇ ВНУТРІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Мета – розробка шляхів удосконалення системи маркетингу як складової внутрішнього середовища сільськогосподарських підприємств. Методика дослідження. Дослідження базується на використанні загальнонаукових та специфічних методів наукових досліджень. При цьому автор опирається на фундаментальні теоретико-методологічні положення, розроблені вітчизняною та зарубіжною економічною наукою. Зокрема, відповідно до вимог діалектичного методу розвиток системи маркетингу розглядається як один з чинників взаємодії внутрішнього та зовнішнього середовища розвитку сільськогосподарських підприємств. Використання загальнонаукового методу моделювання дозволило розробити основні вимоги до формування маркетингових стратегій на підприємствах. В результаті використання системного аналізу виділено основні чинники ефективного маркетингу. Графічний метод використано для наочного відображення результатів дослідження. Результати. Визначено основні чинники та інструменти налагодження ефективної системи маркетингу в сільськогосподарських підприємствах. Наголошується на особливому значенні такого чинника, як наявність достовірної інформації про ринкову кон’юнктуру на агропродовольчому ринку (співвідношення попиту й пропозиції, рівень і динаміку цін, економічну поведінку конкурентів тощо). Вказується, що інформація, отримана з зовнішнього середовища у процесі аналізу й оцінки керівниками та персоналом підприємств, перетворюється у складову внутрішнього середовища. Саме завдяки такій трансформації вона виділяється як чинник ефективного маркетингу в сільськогосподарських підприємствах. Маркетингове стратегічне та поточне планування визначено важливою ланкою управління сільськогосподарським підприємством. Розроблено модель удосконалення управління маркетингом, в якій процес удосконалення управління дозволяє органічно поєднати між собою, гармонізувати його внутрішнє і зовнішнє середовище. При цьому удосконалюється місія підприємства та система внутрішнього обліку та контролю. Акцентується увага на необхідності підвищення ефективності функціонування спеціалізованих відділів маркетингу. Наукова новизна. Проведено авторську класифікацію основних чинників та інструментів ефективного маркетингу та основних елементів моделі удосконалення управління маркетингом в системі управління сільськогосподарським підприємством. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути використані в середніх та малих за розмірами сільськогосподарських підприємствах. Чітка класифікація основних чинників та інструментів ефективного маркетингу є одним з елементів підвищення ефективності виробництва та рівня їхньої конкурентоспроможності
Посилання
Воронецька І.С. Особливості функціонування маркетингу в агропромисловому виробництві / І.С. Воронецька // Зб. наук. праць ВНАУ. Серія: Економічні науки. – 2011. – № 2. – Т. 3. – С. 93-99.
Гоголь І.А. Особливості формування маркетингової стратегії суб’єктів підприємництва різних форм господарювання / І.А. Гоголь // Глобальні та національні проблеми економіки : [електронне наукове фахове видання]. – 2014. – Вип. 2. – С. 450-457.
Карпенко В.Л. Розвиток стратегічного маркетингу в діяльності підприємства / В.Л. Карпенко // Інноваційна економіка. – 2016. – № 11-12. – С. 129-136.
Кулаковская О. Инструменты эффективного маркетинга плодоовощной продукции / О. Кулаковская [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.agromage.com/stat_id.php?id=233.
Курдиш Р.Ф. Стратегія маркетингової діяльності підприємств АПК / Р.Ф. Курдиш / Зб. наук. праць ВНАУ. Серія: Економічні науки. – 2012. – № 4 (70). – Т. 2. – С. 115-121.
Левіна М.О. Теоретичні основи управління агромаркетингом / М.О. Левіна // Аграрний вісник Причорномор’я. Економічні науки. – 2010. – Вип. 53. – С. 129-136.
Морохова В.О. Планування маркетингу відносин на сільськогосподарських підприємствах / В.О. Морохова, В.Б. Шумська [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/natural/Vnulp/Logistyka/2010_690/68.pdf.
Селезньова О.О. Функціональні аспекти управління маркетинговою діяльністю підприємств / О.О.Селезньова // Інноваційна економіка. – 2015. – № 2. – С. 186-192.
Яшина І.М. Вдосконалення організації маркетингу в управлінні сільськогосподарськими підприємствами малого бізнесу / І.М. Яшина // Глобальні та національні проблеми економіки : [електронне наукове фахове видання]. – 2016. – Вип. 12. – С. 359-365.
Voronetska, I.S. (2011), “Peculiarities of marketing performance in agro-industrial production”, Zb. nauk. prats VNAU. Seriia: Ekonomichni nauky, no. 2, Vol. 3, pp. 93-99.
Hohol, I.A. (2014), “Peculiarities of formation of marketing strategy of business entities of different farming forms”, Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky : [elektronne naukove fakhove vydannia], Iss. 2, pp. 450-457.
Karpenko, V.L. (2016), “Development of strategic marketing in activity of enterprises”, Innovatsiina ekonomika, no. 11-12, pp. 129-136.
Kulakovskaia, O. “Instruments of efficient marketing of fruit and vegetable products”, available at: http://www.agromage.com/stat_id.php?id=233 (access date July 25, 2017).
Kurdysh, R.F. (2012), “Strategy of marketing activity of AIC enterprises”, Zb. nauk. prats VNAU. Seriia: Ekonimichni nauky, no. 4 (70), Vol. 2, pp. 115-121.
Levina, M.O. (2010), “Theoretical fundamentals of agromarketing management”, Ahraranyi visnyk Prychornomoria. Ekonomichni nauky, Iss. 53, pp. 129-136.
Morokhova, V.O. and Shumska, V.B. “Planning of marketing relations at agricultural enterprises”, available at: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/natural/Vnulp/Logistyka/2010_690/68.pdf (access date July 25, 2017).
Selezniova, O.O. (2015), “Functional aspects of management of enterprise’s marketing activity”, Innovatsiina ekonomika, no. 2, pp. 186-192.
Yashyna, I.M. (2016), “Improvement of marketing organization in management of agricultural enterprises of small business”, Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky : [elektronne naukove fakhove vydannia], Iss. 12, pp. 359-365.