ЦИФРОВІЗАЦІЯ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНИ

  • Денис Баскаков Навчально-науковий інститут «Українська інженерно-педагогічна академія» Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0004-8657-9355
  • Олена Андрющенко Навчально-науковий інститут «Українська інженерно-педагогічна академія» Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1929-7073
Ключові слова: цифровізація торгівлі, багатоканальне обслуговування, штучний інтелект, B2B-платформи, конкурентні стратегії, електронна комерція

Анотація

Стаття присвячена дослідженню цифрової трансформації торговельних підприємств України в умовах воєнного стану та євроінтеграційних процесів. Метою дослідження є систематизація сучасних підходів до цифровізації торгівлі та обґрунтування диференційованих стратегій впровадження цифрових технологій для українських підприємств різного масштабу з урахуванням ресурсних обмежень. Методологія базується на систематичному аналізі наукових публікацій та галузевих досліджень. Встановлено домінування технологічних та поведінкових факторів цифровізації при низькому впливі державної підтримки. Розроблено практичні дорожні карти впровадження цифрових рішень для підприємств різного масштабу з урахуванням ресурсних обмежень українського контексту.

Посилання

Agentic Commerce is Redefining Retail – How to Respond. Boston Consulting Group. 2025. URL: https://www.bcg.com/publications/2025/agentic-commerce-redefining-retail-how-to-respond (дата звернення: 23.10.2025).

B2B Buyer Digital Transformation. Digital Commerce 360. 2025. URL: https://www.digitalcommerce360.com/2025/01/30/b2b-buyer-digital-transformation-infographic/ (дата звернення: 23.10.2025).

Botha E., Oosthuizen K., Montecchi M., Schlager T. Managing Change When Integrating Artificial Intelligence (AI) into the Retail Value Chain: The AI Implementation Compass. Journal of Business Research. 2025. Vol. 189. P. 1–12. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115198

eCommerce – Ukraine. Statista Market Forecast. 2025. URL: https://www.statista.com/outlook/emo/ecommerce/ukraine (дата звернення: 27.10.2025).

EU4Digital. Recommendations on Implementing DESI Indicators in the Eastern Partner Countries : Final Report. Brussels, 2024. 112 p. URL: https://eufordigital.eu/wp-content/uploads/2024/02/EU4D_DESI-Accelerator_Report-on-DESI-recommendations.pdf (дата звернення: 25.10.2025).

European Commission. Digital Decade 2025: DESI Methodological Note. Brussels : European Commission, 2025. 78 p. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/digital-decade-2025-desi-methodological-note (дата звернення: 24.10.2025).

Key Trends in Omnichannel Shopping. NielsenIQ. 2025. URL: https://nielseniq.com/global/en/insights/analysis/2025/5-key-trends-in-omnichannel-shopping/ (дата звернення: 21.10.2025).

Novikova N., Fedun I., Diachenko O., Honcharenko O., Stetsko M., Shnyrkov O. Trends in the Development of E-Commerce in Ukraine. Technology: Toward Business Sustainability. ICBT 2023. Lecture Notes in Networks and Systems / eds. B. Alareeni, A. Hamdan. Cham : Springer, 2024. Vol. 925. P. 89–100. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-54019-6_8

OECD. Enhancing Resilience by Boosting Digital Business Transformation in Ukraine. Paris : OECD Publishing, 2024. 156 p. DOI: https://doi.org/10.1787/4b13b0bb-en

Omnichannel Trends in Retail for 2025. Manhattan Associates. 2025. URL: https://www.manh.com/our-insights/resources/articles/2025-omnichannel-trends-in-retail (дата звернення: 20.10.2025).

Shtal T., Proskurnina N., Savytska N., Mykhailova M., Bubenets I. Analysis of the Vectors of Digital Transformation of Retail Trade in Ukraine: Determination Methodology and Trends. Economic Affairs. 2023. Vol. 68. № 3. P. 939–945. DOI: https://doi.org/10.46852/0424-2513.2s.2023.42

Thaichon P., Quach S., Barari M., Nguyen M. Exploring the Role of Omnichannel Retailing Technologies: Future Research Directions. Australasian Marketing Journal. 2024. Vol. 32. № 1. P. 81–100. DOI: https://doi.org/10.1177/14413582231167664

Top 8 B2B E-Commerce Trends in 2025 and Beyond. Sana Commerce. 2024. URL: https://www.sana-commerce.com/blog/b2b-ecommerce-trends-2025/ (дата звернення: 26.10.2025).

Ukrainian eCommerce Trends in H1 2025. Promodo Agency. 2025. URL: https://www.promodo.com/blog/ukrainian-ecommerce-market-in-h1-2025 (дата звернення: 30.10.2025).

Agentic commerce is redefining retail – How to respond. (2025). Boston Consulting Group. Available at: https://www.bcg.com/publications/2025/agentic-commerce-redefining-retail-how-to-respond

B2B buyer digital transformation. (2025). Digital Commerce 360. Available at: https://www.digitalcommerce360.com/2025/01/30/b2b-buyer-digital-transformation-infographic/

Botha, E., Oosthuizen, K., Montecchi, M., & Schlager, T. (2025). Managing change when integrating artificial intelligence (AI) into the retail value chain: The AI implementation compass. Journal of Business Research, vol. 189, pp. 1–12. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2025.115198

eCommerce – Ukraine. (2025). Statista Market Forecast. Available at: https://www.statista.com/outlook/emo/ecommerce/ukraine

EU4Digital. (2024). Recommendations on implementing DESI indicators in the Eastern Partner countries: Final report. Available at: https://eufordigital.eu/wp-content/uploads/2024/02/EU4D_DESI-Accelerator_Report-on-DESI-recommendations.pdf

European Commission. (2025). Digital Decade 2025: DESI methodological note. Available at: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/digital-decade-2025-desi-methodological-note

Key trends in omnichannel shopping. (2025). NielsenIQ. Available at: https://nielseniq.com/global/en/insights/analysis/2025/5-key-trends-in-omnichannel-shopping/

Novikova, N., Fedun, I., Diachenko, O., Honcharenko, O., Stetsko, M., & Shnyrkov, O. (2024). Trends in the development of e-commerce in Ukraine. In B. Alareeni & A. Hamdan (Eds.), Technology: Toward Business Sustainability. ICBT 2023. Lecture Notes in Networks and Systems (vol. 925, pp. 89–100). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-54019-6_8

OECD. (2024). Enhancing resilience by boosting digital business transformation in Ukraine. OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/4b13b0bb-en

Omnichannel trends in retail for 2025. (2025). Manhattan Associates. Available at: https://www.manh.com/our-insights/resources/articles/2025-omnichannel-trends-in-retail

Shtal T., Proskurnina N., Savytska N., Mykhailova M., Bubenets I. (2023). Analysis of the vectors of digital transformation of retail trade in Ukraine: Determination methodology and trends. Economic Affairs, vol. 68, no. 3, pp. 939–945. DOI: https://doi.org/10.46852/0424-2513.2s.2023.42

Thaichon, P., Quach, S., Barari, M., & Nguyen, M. (2024). Exploring the role of omnichannel retailing technologies: Future research directions. Australasian Marketing Journal, vol. 32, no. 1, pp. 81–100. DOI: https://doi.org/10.1177/14413582231167664

Top 8 B2B e-commerce trends in 2025 and beyond. (2024). Sana Commerce. Available at: https://www.sana-commerce.com/blog/b2b-ecommerce-trends-2025/

Ukrainian eCommerce trends in H1 2025. (2025). Promodo Agency. Available at: https://www.promodo.com/blog/ukrainian-ecommerce-market-in-h1-2025

Переглядів статті: 5
Завантажень PDF: 3
Опубліковано
2025-12-24
Як цитувати
Баскаков, Д., & Андрющенко, О. (2025). ЦИФРОВІЗАЦІЯ ТОРГОВЕЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНИ. Сталий розвиток економіки, (6 (57), 321-328. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-57-42