EMPIRICAL STUDIES OF PUBLIC OPINION ON THE DEVELOPMENT OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP (BASED ON THE SURVEY OF UKRAINIAN RURAL AREAS RESIDENTS AND ENTREPRENEURS)

  • Володимир Іванишин Подільський державний аграрно-технічний університет
  • Alla Pecheniuk Подільський державний аграрно-технічний університет
Keywords: survey, social entrepreneurship, villagers, entrepreneurs, public opinion

Abstract

Purpose. To study public opinion on the social and economic status of rural communities, to identify the needs and prospects for the development of social entrepreneurship, and the degree of entrepreneurs' readiness for a new type of activity. Methodology of research. The research used general scientific and specific scientific methods: analysis – to identify the opinions of individual sociological groups; synthesis – to summarize the results obtained; induction – in the study of the views of individual subjects and the study of its impact on the overall result; deduction – to study the general state of the phenomenon of social entrepreneurship and to establish its connection with certain sociological units; abstract and logical – to identify problems and reasons that hinder the development of social entrepreneurship in Ukraine; empirical – when collecting primary information about the phenomenon of the study. The survey was conducted by the authors as part of the implementation of the state theme: "Formation of the strategy and priorities of innovative development of the agrarian sector in the conditions of globalization". Random samples were used, the general population is formed on the basis of statistics on the number of rural population and business entities as of January 01, 2018. Findings. A survey was conducted among residents of rural Ukraine and entrepreneurs doing business in rural communities on the development of social entrepreneurship. The needs of citizens for the development of social entrepreneurship are investigated. The promising directions of the spread of social entrepreneurship are disclosed. Potential consumer loyalty to the product that social entrepreneurs will offer has been established. The sufficiency of information support of social entrepreneurship and the willingness of entrepreneurs to social activities was investigated. Originality. The study found for the first time that entrepreneurs working in rural communities were not ready for social entrepreneurship and indicated that they lacked sufficient information on this issue, which determined the need for proper information support for these activities. Rural residents positively perceive the idea of developing social entrepreneurship within their own locality and are ready to give preference to consumption to a social entrepreneur, which makes it possible to distinguish this form of activity as promising for the development of rural territories. Reasons that hinder the spread of social ideas in business are identified. Practical value. The detected moods among citizens can be used by state authorities in developing a strategy for the development of rural areas of Ukraine and tested in entrepreneurial activity.

References

Самборський О., Слободянюк М., Шуванова О. Обґрунтування вибору методу формування вибірки у дослідженнях фармацевтичного ринку: наук.-метод. рек. Харків: Вид-во НФаУ, 2017. 27 с.

Населення України за 2017 рік: демографічний щорічник / Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2018/zb/11/zb_dy_2017.pdf (дата звернення: 26.04.2019).

Діяльність суб’єктів великого, середнього, малого та мікропідприємництва, 2017: cтатистичний збірник / Державна служба статистики України. URL: https://ukrstat.org/uk/druk/publicat/kat_u/2018/zb/11/zb_dsp_2017.pdf (дата звернення: 28.04.2019).

Ковальчук О. Агробізнес як складова інклюзивного розвитку сільських територій. Інноваційна економіка. 2017. № 3-4 [68]. С. 118-123.

Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо стимулювання утворення та діяльності сімейних фермерських господарств: Закон України від 10.07.2018 № 2497-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2497-19 (дата звернення: 28.04.2019).

Acemoglu D., Robinson D. (2012), Why are some countries rich, and others are poor? The origin of power, prosperity and poverty. New York: Crown Business. 544 p.

Podesta J. Inclusive Economic Growth: Increasing Connectivity, Expanding Opportunity, and Reducing Vulnerability. URL: https://www.americanprogress.org/issues/economy/report/2013/02/07 (дата звернення: 01.07. 2019).

Райнер Е. Как богатые страны стали богатыми, и почему бедные страны остаются бедными / пер. с англ. Н. Автономова. Москва: Изд. Дом Гос. ун-та – Высшей школы экономики, 2011. 384 с.

Прогнімак О. Інклюзивний розвиток України: перешкоди VS перспективи. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 1(51). С. 187-197.

Соколовська М. Споживання як форма соціально-економічної поведінки індивіда. Збірник наукових праць з гуманітарних дисциплін «Славута». 2011. Вип. № 4-5. URL:

http://slavutajournal.com.ua/arxiv-nomeriv/slavuta-vipusk-4-5-2011/spozhivannya-yak-forma-socialnoekonomichno%D1%97-povedinki-individa/ (дата звернення: 06.07.2019).

Попович Д., Баранова М. Соціальне підприємництво як перспективний інструмент вирішення проблем сучасного суспільства. Молодий вчений. 2017. № 5. С. 701-705.

Свинчук А. Міжнародний досвід розвитку соціальних підприємств: уроки для України. Стратегія економічного розвитку України: зб. наук. пр. / ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана», Укр. Союз промисловців і підприємців, Ін-т світ. екон. і міжнар. відносин НАНУ. Київ: КНЕУ, 2014. № 34. С. 25-32.

Середня заробітна плата. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/average/ (дата звернення: 06.07.2019).

Samborskyi, O., Slobodianiuk, M. and Shuvanova, O. (2017), Obhruntuvannia vyboru metodu formuvannia vybirky u doslidzhenniakh farmatsevtychnoho rynku [Justification of the choice of the method of forming a sample in the research of the pharmaceutical market], scientific and methodological recommendations, Vyd-vo NFaU, Kharkiv, Ukraine, 27 p.

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2018), Naselennia Ukrainy za 2017 rik: demohrafichnyi shchorichnyk [The Population of Ukraine in 2017: demographic yearbook], available at: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2018/zb/11/zb_dy_2017.pdf (access date April 26, 2019).

Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy (2018), Diialnist subiektiv velykoho, serednoho, maloho biznesu ta mikropidpryiemnytstva, 2017: statystychnyi zbirnyk [Activities of subjects of large, medium, small business and microenterprise, 2017: statistical yearbook], available at: https://ukrstat.org/en/druk/publicat/kat_u/2018/zb/11/zb_dsp_2017.pdf (access date April 28, 2019).

Kovalchuk, O. (2017), “Agrobusiness as a component of inclusive rural development”, Innovatsiina ekonomika, no. 3-4 [68], pp. 118-123.

Verkhovna Rada Ukrainy (2018), Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta deiakyh zakoniv Ukrainy shchodo stymuliuvannia utvorennia ta diialnosti simeinykh fermerskykh hospodarstv [About Amendments to the Tax Code of Ukraine and certain laws of Ukraine on the promotion of the formation and operation of family farms], Zakon Ukrainy dated 10.07.2018 no. 2497-VIII, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2497-19 (access date April 28, 2019).

Acemoglu, D. and Robinson, D. (2012), Why are some countries rich, and others are poor? The origin of power, prosperity and poverty, Crown Business, USA, 544 p.

Podesta, J. (2013), Economic Growth: Increasing Connectivity, Expanding Opportunity, and Reducing Vulnerability, available at: https://www.americanprogress.org/issues/economy/report/2013/02/07 (access date July 01, 2019).

Rayner, E. (2011), Kak bogatye strany stali bogatymi, i pochemu bednye strany ostaiutsia bednymi [How rich countries have become rich and why poor countries remain poor], Translated by N. Avtonomov, Izdatelskiy Dom Gosudarstvennogo universiteta ‒ Vysshey shkoly ekonomiki, Moscow, Russia, 384 p.

Prohnimak, O. (2018), “Inclusive development of Ukraine: obstacles VS Prospects”, Ekonomichnyi visnyk Donbasu, no. 1(51), pp.187-197.

Sokolovska, M. (2011), “Consumption as a form of social and economic behavior of the individual”, Zbirnyk naukovykh prats z humanitarnykh dystsyplin «Slavuta», Iss. 4-5, available at: http://slavutajournal.com.ua/arxiv-nomeriv/slavuta-vipusk-4-5-2011/spozhivannya-yak-forma-socialnoekonomichno%D1%97-povedinki-individa/ (access date July 06, 2019).

Popovych, D. and Baranova, M. (2017), “Social entrepreneurship as a perspective tool for solving the problems of modern society”, Molodyi vchenyi, no. 5, pp. 701-705.

Svynchuk, A. (2014), “International experience of the development of social enterprises: lessons for Ukraine”, Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy: zb. nauk. pr., Kyiv, Ukraine, no. 34, pp. 25-32.

Serednia zarobitna plata [Average salary], available at: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/average/ (access date July 06, 2019).

Article views: 34
PDF Downloads: 15
Published
2019-12-23
How to Cite
Іванишин, В., & Pecheniuk, A. (2019). EMPIRICAL STUDIES OF PUBLIC OPINION ON THE DEVELOPMENT OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP (BASED ON THE SURVEY OF UKRAINIAN RURAL AREAS RESIDENTS AND ENTREPRENEURS). Sustainable Development of Economy, (4 (45), 105-111. Retrieved from https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/95
Section
DEVELOPMENT OF PRODUCTIVE FORCES, REGIONAL ECONOMICS, THE DEMOGRAPHY, SOCIAL ECO