CHOISE OF THE OPTIMAL SOURCES OF FUNDING FIXED ASSETS REPLACEMENT IN THE CONSTRUCTION COMPANIES
Abstract
Purpose – the development of the model to choose the optimal source of investment resources to support innovative activity of construction companies. Methodology of research. The dialectical method of cognition and a systematic approach as well as techniques of abstract logical method, namely, analysis and synthesis, analogy and comparison while studying modern peculiarities of machinery fleet renewal in the construction companies are applied in the article. Economic and mathematical modeling of the process to choose the sources of investment resources when deciding on fixed assets replacement in the construction companies is used. Findings. Studies the economic efficiency of fixed assets replacement based on the calculation of the net present value (NPV) taking into account the risks that are possible at different stages of the innovation project implementation. Revealed that the most cost-effective option is the purchase of equipment by installments for 3 years and each year the financial result is positive. To evaluate the economic risk standard deviation of criterion indicator was used and additive utility function was built. The maximum value of the utility function also corresponds to excavators purchase by installment payments for 3 years. Originality. A solution to the problem of choosing the optimal forms and sources of funding is offered and the modeling algorithm of the machinery fleet renewal is built. Practical value. The suggested technique and economic and mathematical model can be used by the enterprises of the construction industry of Ukraine when making their decision on the renewal of the machinery fleet.
References
Бень Т. Методи визначення економічної ефективності інвестицій: порівняльний аналіз / Т. Бень // Економіка України. – 2006. – № 6. – С. 41-46.
Вахович І.В. Інвестиційні ризики фінансування житлового будівництва в Україні / І.В. Вахович, Ю.Б. Пінчук // Шляхи підвищення ефективності будівництва в умовах формування ринкових відносин : [збірник наукових праць]. – К. : КНУБА, 2008. – Вип. 19. – С. 31-34.
Вітлінський В.В. Ризикологія в економіці та підприємництві : [монографія] / В.В. Вітлінський, Г.І. Великоіваненко. – К. : КНЕУ, 2004. – 480 с.
Державна цільова економічна програма розвитку автомобільних доріг загального користування на 2013-2018 роки, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 р. № 696. // Офіційний сайт Верховної Ради України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/696-2013-%D0%BF.
Иванов В.Н. Моделирование формирования и развития парков машин дорожных организаций : [монография] / В.Н. Иванов, Л.С. Трофимова. – Омск : СибАДИ, 2012. – 180 с.
Луцкий С.Я. Корпоративное управление техническим перевооружением фирм / С.Я. Луцкий, А.Я. Ландсман ; [под ред. А.Г. Поршнева]. – М. : Высш. шк., 2003. – 319 с.
Ястремська О.М. Інвестиційна діяльність промислових підприємств: методологічні та методичні засади : [монографія] / О.М.Ястремська. – [2-е вид.]. – Х. : ВД «ІНЖЕК» 2004. – 488 с.
Kozłowski W. Classification of the effects of constructing a road infrastructure component // ACTA SCIENTIARUM POLONORUM Oeconomia. – 2014. – no.13 (2). – Pp. 93-103.
Panek E. Ekonomia matematyczna. – Poznań : Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 2000. – [wydanie II]. – 904 s.
Ben, T. (2006), “Methods for determining the economic efficiency of investments: a comparative analysis”, Ekonomika Ukrainy, no. 6, pp. 41-46.
Vakhovych, I.V. and Pinchuk, Yu.B. (2008), “Investment risks of housing finance in Ukraine”, Shliakhy pidvyshchennia efektyvnosti budivnytstva v umovakh formuvannia rynkovykh vidnosyn [Ways of increasing the efficiency of construction under the conditions of forming market relations], zbirnyk naukovykh prats [collection of research papers], KNUBA, Kyiv, Ukraine, Iss. 19, pp. 31-34.
Vitlinskyi, V.V. and Velykoivanenko, H.I. (2004), Ryzykolohiia v ekonomitsi ta pidpryiemnytstvi [Risk science in economics and entrepreneurship], monograph, KNEU, Kyiv, Ukraine, 480 p.
Derzhavna tsilova ekonomichna prohrama rozvytku avtomobilnykh dorih zahalnoho korystuvannia na 2013-2018 roky [State Target Economic Program on development of public roads in the years 2013- 2018], Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy dated11 July 2013, no. 696, available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/696-2013-%D0%BF (access date October 06, 2015).
Ivanov, V.N. and Trofimova, L.S. (2012), Modelirovanie formirovaniia i razvitiia parkov mashin dorozhnykh organizatsiy [Modeling the formative development of machinery fleet of the road organizations], monograph, SibADI, Omsk, Russia, 180 p.
Lutskiy, S.Ya. and Landsman, A.Ya. (2013), Korporativnoe upravlenie tekhnicheskim perevooruzheniem firm [Corporate management of technical retooling of the companies], Vyssh. Shk., Moscow, Russia, 319 p.
Yastremska, O.M. (2004), Investytsiina diialnist promyslovykh pidpryiemstv: metodolohichni ta metodychni zasady [Investment activity of industrial enterprises: methodological and methodical principles], monograph, 2nd ed., VA "INZhEK", Kharkiv, Ukraine, 488 p.
Kozłowski, W. (2014), “Classification of the effects of constructing a road infrastructure component”, ACTA SCIENTIARUM POLONORUM Oeconomia, no. 13(2), pp. 93-103.
Panek, E. (2000), Ekonomia matematyczna, II wyd., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, Poland, 904 p.