METHODOLOGICAL BASES OF MANAGEMENT SALES ACTIVITIES OF ENTERPRISES

  • N.V. Ivanochko SHEI "Precarpathian National University named after V. Stefanyk"
Keywords: sales, sales management, methodology, research methods, systems analysis, principles of scientific research

Abstract

Purpose. The research aims to study methodological foundations of management sales activity of enterprises; disclosure features methodology, methods, techniques and principles research on the management sales activity of enterprise. Methodology of research. In work were used scientific methods: theoretical generalization – to substantiate the methodology of sales activity management, the system analysis we used during structuring methods, techniques and principles of scientific research management marketing. In general, the method of investigation was based on accepted methods of economic research. The works of domestic and international scientists were the informative base of the article. Findings. The article deals with the notion of “methodology” and “method”, their essence and necessity with respect to the management sales management businesses proved principles of marketing research . In work the methodological principles for the management of sales management enterprises and scientific research reveals principles of marketing activity Originality. The first time identified the methodological basis for the management of sales management; solved scientific methods of marketing activities; describes how research and marketing research; principles of management sales management enterprises. Practical value. The results of research contribute to solving the problems of sales activity and can be used in the practice of agricultural enterprises.

References

Філіпенко А. С. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / А.С. Філіпенко. – К. : Академвидав, 2005. – 208 с.

Романчиков В. І. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / В. І. Романчиков. – К. : ІЗМН, 1997. – 244 с.

Россоха В.В. Методологія та її роль в сучасних економічних дослідженнях / В.В. Россоха // Агроінком. – 2009. – № 1 – 4. – С. 50–55.

Цехмістрова Г.С. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / Г.С. Цехмістрова. – К. : Видавничий Дім “Слово”, 2003. – 240 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / Укл. і голов. ред. В.Т. Бусел. – К. : Ірпінь : ВТФ “Перун”, 2007. – 1736 с.

Мокін Б.І. Методологія та організація наукових досліджень : навчальний посібник / Б.І. Мокін, О.Б. Мокін. – Вінниця : ВНТУ, 2014. – 180 с.

Гудзенко Н.М. Облік і контроль збуту в операційній діяльності сільськогосподарських підприємств: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: 08.06.04 – “Бухгалтерський облік, аналіз та аудит” / Н.М. Гудзенко ; ННЦ “ІАЕ” УААН. – Київ, 2006. – 25 с.

Котова М. В. Шляхи вибору оптимального каналу збуту / М. В Котова, Д. О. Лугунова // Труды Одес. политехн. ун–та. – Одеса, 2008. – Вип.1 (29). – С. 266–268.

Філософський енциклопедичний словник / Голова ред. колегії В. І. Шинкарук. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

Основи економічної теорії : підручник / А. А. Чухно, П. С. Єщенко, Г. Н. Климко та ін. – К. : Вища школа, 2001. – 606 с.

Макогон Ю. В. Основи наукових досліджень в економіці: навч. посіб. / Ю. В. Макогон, В. В. Пилипенко. – Донецьк : Альфа-прес, 2007. – 144 с.

Philipenko, A.S (2005), Osnovy naukovykh doslidzen [Basics of the scientific research], Akademvydav, Kyiv, Ukraine, 208 p.

Romanchykov, V.I. (1997), Osnovy naukovykh doslidzen [Basics of the scientific research], IZMN, Kyiv, Ukraine, 244 p.

Rossokha, V.V. (2009), “The methodology and its role in modern economic research”, Agroinkom, no.1–4, pp. 50–55.

Tsekhmistrova, H.S. (2003), Osnovy naukovykh doslidzen [Basics of the scientific research], Vydavnychyi Dim “Slovo”, Kyiv, Ukraine, 240 p.

Busel, V.T. (2007), Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Great Dictionary of the modern Ukrainian language], VTF “Perun”, Kyiv, Irpin, Ukraine, 1736 p.

Mokin, B.I. and Mokin, O.B. (2014), Metodolohiia ta orhanizatsiia naukovykh doslidzen [The methodology and organization of scientific researches], VNTY, Vinnitsa, Ukraine, 180 p.

Hudzenko, N.M. (2006), “Accounting and control of sales in operating activities of agricultural enterprises’, National Scientific Center “Institute of agrarian economy” Ukrainian Academy of Agrarian Sciences, Kyiv, Ukraine, 25 p.

Kotova, M.V. and Luhunova, D.O. (2008), “The ways choice of the optimal distribution channel”, Trudy Odes. politekhn. University, no. 1 (29), pp. 266–268.

Shynkaruk, V.I. (2002), Philosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic vocabulary], Abrus, Kyiv, Ukraine, 742 p.

Chukhno, A.A., Eschenko, P.S., Klymko, H.N. et al. (2001), Osnovy ekonomichnoi teorii [Basics of economic theory], Vushcha shkola, Kyiv, Ukraine, 606 p.

Makohon, Yu.V. and Pylypenko, V.V. (2007), Osnovu naukovych doslidzen v ekonomitsi [Bases of scientific researches in economy], Alfa-press, Donetsk, Ukraine, 144 p.

Філіпенко А. С. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / А.С. Філіпенко. – К. : Академвидав, 2005. – 208 с.

Романчиков В. І. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / В. І. Романчиков. – К. : ІЗМН, 1997. – 244 с.

Россоха В.В. Методологія та її роль в сучасних економічних дослідженнях / В.В. Россоха // Агроінком. – 2009. – № 1 – 4. – С. 50–55.

Цехмістрова Г.С. Основи наукових досліджень : навч. посіб. / Г.С. Цехмістрова. – К. : Видавничий Дім “Слово”, 2003. – 240 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / Укл. і голов. ред. В.Т. Бусел. – К. : Ірпінь : ВТФ “Перун”, 2007. – 1736 с.

Мокін Б.І. Методологія та організація наукових досліджень : навчальний посібник / Б.І. Мокін, О.Б. Мокін. – Вінниця : ВНТУ, 2014. – 180 с.

Гудзенко Н.М. Облік і контроль збуту в операційній діяльності сільськогосподарських підприємств: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: 08.06.04 – “Бухгалтерський облік, аналіз та аудит” / Н.М. Гудзенко ; ННЦ “ІАЕ” УААН. – Київ, 2006. – 25 с.

Котова М. В. Шляхи вибору оптимального каналу збуту / М. В Котова, Д. О. Лугунова // Труды Одес. политехн. ун–та. – Одеса, 2008. – Вип.1 (29). – С. 266–268.

Філософський енциклопедичний словник / Голова ред. колегії В. І. Шинкарук. – К. : Абрис, 2002. – 742 с.

Основи економічної теорії : підручник / А. А. Чухно, П. С. Єщенко, Г. Н. Климко та ін. – К. : Вища школа, 2001. – 606 с.

Макогон Ю. В. Основи наукових досліджень в економіці: навч. посіб. / Ю. В. Макогон, В. В. Пилипенко. – Донецьк : Альфа-прес, 2007. – 144 с.

Philipenko, A.S (2005), Osnovy naukovykh doslidzen [Basics of the scientific research], Akademvydav, Kyiv, Ukraine, 208 p.

Romanchykov, V.I. (1997), Osnovy naukovykh doslidzen [Basics of the scientific research], IZMN, Kyiv, Ukraine, 244 p.

Rossokha, V.V. (2009), “The methodology and its role in modern economic research”, Agroinkom, no.1–4, pp. 50–55.

Tsekhmistrova, H.S. (2003), Osnovy naukovykh doslidzen [Basics of the scientific research], Vydavnychyi Dim “Slovo”, Kyiv, Ukraine, 240 p.

Busel, V.T. (2007), Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Great Dictionary of the modern Ukrainian language], VTF “Perun”, Kyiv, Irpin, Ukraine, 1736 p.

Mokin, B.I. and Mokin, O.B. (2014), Metodolohiia ta orhanizatsiia naukovykh doslidzen [The methodology and organization of scientific researches], VNTY, Vinnitsa, Ukraine, 180 p.

Hudzenko, N.M. (2006), “Accounting and control of sales in operating activities of agricultural enterprises’, National Scientific Center “Institute of agrarian economy” Ukrainian Academy of Agrarian Sciences, Kyiv, Ukraine, 25 p.

Kotova, M.V. and Luhunova, D.O. (2008), “The ways choice of the optimal distribution channel”, Trudy Odes. politekhn. University, no. 1 (29), pp. 266–268.

Shynkaruk, V.I. (2002), Philosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic vocabulary], Abrus, Kyiv, Ukraine, 742 p.

Chukhno, A.A., Eschenko, P.S., Klymko, H.N. et al. (2001), Osnovy ekonomichnoi teorii [Basics of economic theory], Vushcha shkola, Kyiv, Ukraine, 606 p.

Makohon, Yu.V. and Pylypenko, V.V. (2007), Osnovu naukovych doslidzen v ekonomitsi [Bases of scientific researches in economy], Alfa-press, Donetsk, Ukraine, 144 p.

Article views: 10
PDF Downloads: 10
Published
2015-09-22
How to Cite
Ivanochko, N. (2015). METHODOLOGICAL BASES OF MANAGEMENT SALES ACTIVITIES OF ENTERPRISES. Sustainable Development of Economy, (3(28), 115-121. Retrieved from https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/585
Section
ECONOMY AND MANAGEMENT OF ENTERPRISES