DIAGNOSIS OF DEMOGRAPHIC, SOCIOCULTURAL AND NATURE FACTORS OF CONSTRUCTION COMPANIES’ MARKETING ENVIRONMENT IN UKRAINE

  • O.O. Seleznova Odesa State Academy of Civil Engineering and Architecture
Keywords: marketing environment for building enterprise, marketing activity, demographic factors, sociocultural factors, nature factors

Abstract

Purpose – diagnostics of demographic, cultural, natural factors of construction companies marketing, which will contribute to strengthening the competitiveness of businesses through the use of these data in the development of marketing strategy. Methodology of research. Author use scientific research methods: monographic – for substantiation of theoretical positions of the research subject; compilation, analysis, synthesis – processing of the data of the State Statistics Service of Ukraine and other sources, including Internet resources. Findings.This article presents the diagnostics of demographic, sociocultural, nature factors of construction companies’ marketing macro environment in Ukraine. The dynamics and trends of listed factors indicators are researched. The directions of analyzed trends influence at marketing and business activities of construction business entities are revealed. It is discovered lowering the number of consumers, the high priority of a mature and female style in demand, regional reorientation of construction, increasing demand for the construction of sports facilities and religious institutions, the accumulation of hazardous waste. It is established the need for improving governance of environment marketing factors. Author grounded address special attention to the demographic, environmental protection, development of health and social care in Ukraine. Originality. Entered further development of the marketing environment factors characteristic and their impact on the marketing activities of construction companies that, unlike other approaches, revealed aspects of modern edge and able to respond adequately to the needs of management of entities to strengthen construction management of marketing activities. Practical value. Using research achievements able to increase the efficiency of management marketing activity of construction enterprises by timely response to the marketing environment factors, and as a result will strengthen the competitiveness of businesses.

References

Багиев Л.Ю. Маркетинг : [учебник для ВУЗ] / Л.Ю. Багиев. – СПб. : Издательство СПбГУЕиФ, 2008. – 320 с.

Балабанова Л.В. Маркетинг : [підручник] / Л.В. Балабанова. – [Вид. 3-тє, перероб. і доп.]. – К. : КНЕУ, 2011. – 543 с.

Власенко Я.О. Основи сучасного маркетингу / Я.О. Власенко, С.В. Карпенко. – К. : Видавництво «Фірма «ІНКОС», 2011. – 328 с.

Гаркавенко С.С. Маркетинг / С.С. Гаркавенко. – К. : Лібра, 2008. – 712 с.

Голубков Е.П. Основы маркетинга : [учебник] / Е.П. Голубков. – М. : Финпресс, 2009. – 276 с.

Липчук В.В.. Маркетинг: основи теорії і практики : [навч. посібник] / В.В. Липчук, А.П. Дудяк ; [за заг. ред. В.В. Липчука]. – Львів : Новий світ-2000, Магнолія плюс, 2003. – 288 с.

Котлер Ф. Маркетинг 3.0. От продуктов к потребителям и далее – к человеческой душе / Ф. Котлер, Х. Картаджайя, А. Сетиван ; [пер. с англ. А. Заякина]. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2012. – 240 с.

Селезньова О.О. Організаційно-економічний механізм управління ринковою діяльністю роздрібних торговельних підприємств : [монографія] / О.О. Селезньова, М.П. Сахацький, Г.М. Запша. – Одеса : КП ОМД, 2012. – 182 с.

Офіційний сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua.

Ukraine: Over view of population displacement (as of 11 March 2015) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://reliefweb.int/map/ukraine/ukraine-overview-population-displacement-11-march-2015

Вікова структура населення України // Wikipedia [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://uk.wikipedia.org/wiki/Вікова_структура_ населення_України

Щільність населення в Україні по регіонах, 1989–2014 рр. // Статистика України: візуалізація [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://uafrontier.com/shilnist-naselennja-v-ukrajini-po-regionah- 1989-2014/

Список_стран_по_плотности_населения // Wikipedia. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/ Список_стран_по_плотности_населения

Індекс розвитку людського потенціалу // Info light – інформаційно-аналітичний центр [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://infolight.org.ua/content/indeks-rozvitku-lyudskogo- potencialu-2013-reyting-Ukrayiny

Human Development Reports // United Nations Development Programme [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://hdr.undp.org/en

Економічні та гуманітарні напрями розвитку соціальної інфраструктури : [кол. моногр.] / [B.М. Новіков, Н.М. Дєєва, Г.А. Дмитренко та ін.] ; за наук. ред. В. М. Новікова. – Вінниця : ПП Балюк І.Б., 2012. – 511 c.

Заклади охорони здоров’я та захворюваність населення України у 2013 році : експрес-випуск / Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/

Статистичний щорічник України за 2011 р. / [За редакцією О.Г. Осауленка]. – К. : Державна служба статистики України, 2012. – 559 с.

Статистичний щорічник України за 2013 р. / [За редакцією О.Г. Осауленка]. – К. : Державна служба статистики України, 2014. – 534 с.

Bagiev, L.Yu. (2008), Marketing [Marketing], high school textbook, Izdatelstvo SPbGUEiF, St. Petersburg, Russia, 320 p.

Balabanova, L.V. (2011), Marketynh [Marketing], textbook, KNEU, Kyiv, Ukraine, 543 p.

Vlasenko, Ya.O. and Karpenko, S.V. (2011), Osnovy suchasnoho marketynhu [Fundamentals of Modern Marketing], Vydavnytstvo “Firma “INKOS”, Kyiv, Ukraine, 328 p.

Harkavenko, S.S. (2008), Marketynh [Marketing], Libra, Kyiv, Ukraine, 712 p.

Golubkov, Ye.P. (2009), Osnovy marketinga [Basics of marketing], textbook, Finpress, Moscow, Russia, 276 p.

Lypchuk, V.V. and Dudiak, A.P. (2003), Marketynh: osnovy teorii ta praktyky [Marketing: fundamentals of theory and practice], tutorial, Novyi svit-2000, Mahnoliia plius, Lviv, Ukraine, 288 p.

Kotler, F., Kartadzhayia, Kh. and Setivan, A. (2012), Marketing 3.0. Ot produktov k potrebiteliam i dalee – k chelovecheskoy dushe [Marketing 3.0. From products to consumers and then – to the human soul], Traslated by A. Zaiakin, Alpina Biznes Buks, Moscow, Russia, 240 p.

Seleznova, O.O., Sakhatskyi, M.P. and Zapsha, H.M. (2012), Orhanizatsiino-ekonomichnyi mekhanizm upravlinnia rynkovoiu diialnistiu rozdribnykh torhovelnykh pidpryiemstv [Organizational and economic mechanism of retail trade enterprises’ market activity], monograph, KP OMD, Odessa, Ukraine, 182 p.

Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Official website of the State Statistics Service of Ukraine], available at: www.ukrstat.gov.ua (access date July 15, 2015).

Ukraine: Over view of population displacement (as of 11 March 2015), available at: http://reliefweb.int/map/ukraine/ukraine-overview-population displacement-11-march-2015 (access date July 15, 2015).

Vikova struktura naselennia Ukrainy [The age structure of the population of Ukraine], available at: http://uk.wikipedia.org/wiki Вікова_структура_населення_України (access date July 15, 2015).

Shchilnist naselennia v Ukraini po rehionakh, 1989-2014 rr. [The population density in Ukraine by region, 1989–2014], available at: http://uafrontier.com/shilnist-naselennja-v-ukrajini-po-regionah-1989-2014/ (access date July 15, 2015).

Spisok stran po plotnosti naseleniia [List of countries by population density], available at: https://ru.wikipedia.org/wikiСписок_стран_по_плотности_населения (access date July 15, 2015).

Indeks rozvytku liudskoho potentsialu [Human Development Index], available at: http://infolight.org.ua/content/indeks-rozvitku-lyudskogo-potencialu-2013-reyting-ukrayini (access date July 15, 2015).

Human Development Reports, United Nations Development Programme, available at: http://hdr.undp.org/en (access date July 15, 2015).

Novikov, V.M., Dieieva, N.M., Dmytrenko, H.A. et al. (2012), Ekonomichni ta humanitarni napriamy rozvytku sotsialnoi infrastruktury [Economic and humanitarian directions development of social infrastructure], monograph, PP Baliuk I.B., Vinnytsia, Ukraine, 511 p.

Zaklady okhorony zdorovia ta zakhvoriuvanist naselennia Ukrainy u 2013 rotsi [Health care and morbidity Ukraine in 2013], available at: http://ukrstat.gov.ua/ (access date July 15, 2015).

Osaulenko, O.H. (2012), Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy za 2011 r. [Statistical Yearbook of Ukraine for 2011], Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy, Kyiv, Ukraine, 559 p.

Osaulenko, O.H. (2014), Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy za 2013 r. [Statistical Yearbook of Ukraine for 2013], Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy, Kyiv, Ukraine, 534 p.

Article views: 4
PDF Downloads: 0
Published
2015-09-22
How to Cite
Seleznova, O. (2015). DIAGNOSIS OF DEMOGRAPHIC, SOCIOCULTURAL AND NATURE FACTORS OF CONSTRUCTION COMPANIES’ MARKETING ENVIRONMENT IN UKRAINE. Sustainable Development of Economy, (3(28), 55-64. Retrieved from https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/576
Section
ECONOMY AND NATIONAL ECONOMY MANAGEMENT