DIRECTIONS IMPROVE MANAGEMENT COSTS OF THE TELECOMMUNICATIONS ENTERPRISE BASED APPLICATIONS PROCESS APPROACH

  • K.O. Okhruschak Odessa National Academy of Telecommunications named after A.S. Popov
Keywords: telecommunications enterprise, process-oriented cost management, process approach, cost, AB-costing, competitiveness

Abstract

Purpose – development of theoretical, methodological guidelines and directions forming improve management of enterprises in the telecommunications costs through the use of a process approach. Methodology of research. The study used general scientific and special methods, including: dialectic, which allowed to study place a process approach in management accounting costs of the telecommunications sector enterprises; strategic analysis of trends in the formation of improving the management of enterprises in the telecommunications costs through the use of a process approach, structural and logical – with system elements justification process-oriented enterprise cost management of the telecommunications sector. Through the analysis and synthesis of conclusions on the need and feasibility of practical application of research results. Findings. Directions efficiency cost management enterprises in the telecommunications process-based approach, as summarized optimize the management system based on the process approach, involving the optimization of cost factors, value chain, strategic positioning. Originality. Overview methodological prerequisites for process-oriented enterprise telecommunications expense management as a basis, the costs of evaluation processes and process efficiency in the company of the telecommunications sector; quantify the cost and performance processes; determining the cost of production; identify opportunities to improve performance and efficiency of the processes analyzed; estimation of resource efficiency and cost. Practical value. Embodiment science-based agenda, structure and application areas of process approach in practice enterprises of the telecommunications sector has the ability to more effectively address the problem of distribution and calculation of costs by type of service, improve tariff setting, budgeting, promote sustainability and competitiveness, stability of the enterprise.

References

Биннер Х.Ф. Управление организациями и производством. От функционального менеджмента к процессному / Х.Ф. Биннер. – М. : АльпинаБизнесБукс, 2009. – 282 с.

Волкова М.В. Використання методу планування та контролю витрат на основі діяльності (АВС) у системі управління витратами підприємства / М.В. Волкова // Коммунальное хозяйство городов : [научно-технический сборник]. Серия: экономические науки. – 2008. – Выпуск 82. – С. 72-80.

Гранатуров В.М. Науково-методичні передумови розробки моделей витрат операторів зв’язку на загальнодоступні послуги / В.М. Гранатуров, І.В. Литовченко, О.В. Орлова // В кн.: Державне регулювання економічного розвитку. – Донецьк : Дон. ДАУ, 2003. – Вип. 29. – Т.4. – С. 69-75.

Данилюк М.О. Теорія і практика процесно-орієнтованого управління витратами : [наукове видання] / М.О. Данилюк, В.Р. Лещій. – Івано-Франківськ : Місто НВ, 2002. – 248 с.

Захарченко Л.А. Формування та шляхи зниження витрат в структурних підрозділах Укртелекому в сучасних умовах / Л.А. Захарченко, Н.П. Спільна // Наукові праці ОНАЗ. – 2003. – № 1. – С. 119-123.

Коптелов А.К. Совершенствование бизнес процессов телекоммуникационной компании / А.К. Коптелов // Мобильные телекоммуникации. – 2006. – № 7 (65). – С. 45-51.

Ладыко И.Ю. Концепция процессного управлення: состояние, развитие и проблемы / И.Ю. Ладыко // Економіка. Менеджмент. Підприємництво : [зб. наук. пр.]. – Луганськ : СНУ ім. В. Даля, 2009. – Вип. № 21 (II). – С. 126-130.

Ніколенко Л.А. Методичні проблеми формування тарифів на послуги зв’язку / Л.А. Ніколенко // Економіка: проблеми теорії та практики. – 2003. – Вип. 184. – Том ІІІ. – С. 548-551.

Партин Г.О. Оцінка концепцій управління витратами суб’єктів господарювання / Г.О. Партин // Регіональна економіка. – 2008. – № 2. – С. 44-50.

Самуйлов К.Е. Бизнес-процессы и информационные технологии в управлении телекоммуникационными компаниями / К.Е. Самуйлов, А.В. Чукарин, Н.В. Яркина. – Москва : Альпина Паблишерз, 2009. – 442 с.

Сафонова Л.А. Раздельный учет затрат в телекоммуникациях / Л.А. Сафонова, Н.Ю. Плотникова, Е.И. Зуева. – М. : Горячая линия – Телеком, 2007. – 165 с.

Шанк Дж. Стратегическое управление затратами: новые методы увеличения конкурентоспособности / Дж. Шанк, В. Говиндараджан ; [пер. с англ.]. – СПб. : Бизнес Микро, 1999. – 288 с.

Яценко М.С. Управління витратами та тарифами з надання інфокомунікаційних послуг за допомогою сучасних інформаційних технологій / М.С. Яценко, Н.В. Бут // Праці Одеського політехнічного університету. – 2011. – Вип. 3 (37). – С. 177-183.

Binner, Kh.F. (2009), Upravlenie organizatsiiami I proizvodstvom. Ot funktsionalnogo menedzhmenta k protsessnomu [Management organization and production. That functional management for process], AlpinaBiznesBuks, Moskow, Russia, 282 p.

Volkova, M.V. (2008), “Using planning and cost control based on activities (ABC) in the enterprise cost management”, Kommunalnoe khoziaistvo gorodov. Seriia: ekonomicheskie nauki, issue 82, pp. 72-80.

Hranaturov, V.M., Lytovchenko, I.V. and Orlova, O.V. (2003), “Scientific and methodological prerequisites develop cost models of operators of communication services for public”, In Derzhavne rehuliuvannia ekonomichnoho rozvytku, issue 29, vol. 4, Donetsk, Don. DAU, Ukraine, pp. 69-75.

Danyliuk, M.O. and Leshchii, V.R. (2002), Teoriia i praktyka protsesno-oriientovanoho upravlinnia vytratamy [Theory and practice of process-oriented cost management], Misto NV, Ivano-Frankivsk, Ukraine, 248 p.

Zakharchenko, L.A. and Spilna, N.P. (2003), “Formation and ways to reduce costs in subdivisions Ukrtelecom in modern conditions”, Naukovi pratsi ONAZ, no. 1, pp. 119-123.

Koptelov, A.K. (2006), “Improving business processes telecommunication company”, Mobilnye telekommunikatsii, no. 7 (65), pp. 45-51.

Ladyko, I.Yu. (2009), “The concept of process management: status, issues and development”, Ekonomika. Menedzhment. Pidpryiemnytstvo, issue 21 (II), SNU im. V. Dalia, pp. 126-130.

Nikolenko, L.A. (2003), “Methodological problems of formation of tariffs for communication”, Ekonomika: problemy teorii ta praktyky, issue 184, vol. III, pp. 548-551.

Partyn, H.O. (2008), “Assessment concepts of cost management entities”, Rehionalna ekonomika, no. 2, pp. 44-50.

Samuylov, K.E., Chukarin, A.V. and Yarkina, N.V. (2009), Biznes-protsessy I informatsionnye tekhnologii v upravlenii telekommunilatsionnymi kompaniiami [Business processes and information technologies in management telecommunication company], Alpina Pablisherz, Moskow, Russia, 442 p.

Safonova, L.A., Plotnikova, N.Yu. and Zueva, E.Y. (2007), Razdelnyy uchyet zatrat v telekommunikatsiiakh [Separate cost accounting in telecommunications], Goriachaia liniia – Telekom, Moskow, Russia, 165 p.

Shank, Dzh. and Govindaradzhan, V. (1999), Strategicheskoe upravlenie zatratami: novye metody uvelicheniia konkurentosposobnosti [Strategic Cost Management: new methods of increasing the competitiveness], Biznes Mikro, SPb., Russia, 288 p.

Yatsenko, M.S. and But, N.V. (2011), “Management expenses and fees for the provision of infocommunication services using modern information technology”, Pratsi Odeskoho politekhnichnoho universytetu, issue 3(37), pp. 177-183.

Article views: 6
PDF Downloads: 2
Published
2015-05-19
How to Cite
Okhruschak, K. (2015). DIRECTIONS IMPROVE MANAGEMENT COSTS OF THE TELECOMMUNICATIONS ENTERPRISE BASED APPLICATIONS PROCESS APPROACH. Sustainable Development of Economy, (2(27), 131-137. Retrieved from https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/535
Section
ECONOMY AND MANAGEMENT OF ENTERPRISES