COMPETITIVENESS AND ENTERPRISE COMPETITIVENESS: SIMILARITIES AND DIFFERENCES

  • Iryna Dashko Zaporizhzhia National University, faculty of ZNU in Kryvyi Rih
Keywords: competitiveness, competitive advantages, competition, sales, market, product

Abstract

Purpose based on a comparative analysis of the existing theoretical propositions and generalizations of approaches to the interpretation of the essence of the concept of competitiveness of enterprises, to develop a new definition, which will match the external competitive environment. Methodology of research. In the course of research were used such methods as: analysis and synthesis (for the study and research of the concept of competitiveness of the enterprise), dialectical and abstract-logical (theoretical synthesis and formulation of conclusions). Findings. The notion of "competitiveness" and based on different approaches to the definition of the concept of comparative analyzes and time (dynamic) nature of this indicator, which allows you to select the characteristics that are inherent competitive entities. Determined that the concept of competitiveness is directly related with the term "competitiveness of enterprise ", which can be interpreted as an advantage goods (services) company counterparts on specific market segments. The basic theoretical approaches to understanding the concept of enterprise competitiveness, defines common features and differences, grounded their role in the modern economy and proposed a new definition of "competitiveness". Priority directions of improving competitiveness of enterprise. Originality the results of the study is a synthesis of the main theoretical approaches to the concept of "competitiveness" and offering his own definition of the term: competitiveness – is an economic category by which created business owners a competitive advantage over other companies-analogues that are competitors, to improve the viability of life index, the ability to compete with the producers and sellers of similar goods. Practical value is that some provisions and conclusions of the article can be used in the educational process in teaching such subjects as: "Management", "Management of enterprises in the manufacturing sector", "Management of international competitiveness", "Strategic Management", "Regional economy "and so on.

References

Азоев Г.Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика / Г.Л. Азоев. – М. : Центр экономики и маркетинга, 2006. – 208 с.

Богацька Н.М. Конкурентоздатність підприємства: суть та значення / Н.М. Богацька, І.О. Путь [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.rusnauka.com/

Богацкая Н.М. Организация предпринимательской деятельности : [учебник] / Н.М. Богацкая, Д.И. Валигурский. – М. : Дашков и Ко, 2005. – 737 с.

Введенский Б.А. Энциклопедический словарь. В 3-х томах. Т. 3 / Б.А. Введенский. – М. : Государственное научное издательство «БСЭ», 1954. – 2182 c.

Дейнега О.В. Методологічні аспекти оцінювання конкурентоздатності підприємств / О.В. Дейнега [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ena.lp.edu.ua/

Должанський І.З. Конкурентоспроможність підприємства : [навч. посібник] / І.З. Должанський, Т.О. Загорна. – К. : Центр навчальної літератури, 2006. – 384 с.

Друкер П. Менеджмент / П. Друкер, А. Джозеф. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2010. – 704 с.

Дьяченко А.В. Основы теории трансформационной экономики : [учебное пособие] / А.В. Дьяченко. – Волгоград : Издательство ВолГУ, 2001. – 120 с.

Зламанюк Т.В. Методологічні засади оцінки конкурентоспроможності підприємства / Т.В. Зламанюк // Економічний вісник Донбасу. – 2009. – № 4 (18). – С. 158-162.

Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок: Стратегический и операционный маркетинг / Ж.-Ж. Ламбен; [пер. с англ.]. – СПб. : Питер, 2004. – 796 с.

Мигранян А.А. Конкурентоспособность и структурная перестройка экономической системы государства в условиях трансформации экономики / А.А. Мигранян [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://bali.ostu.ru/

Ожегов С.И. Толковый словарь русского языка / С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова. – М. : Издательство «Азъ», 1989. – 736 с.

Павлов В.А. Конкурентоспроможність підприємства: оцінка та стратегія забезпечення : [монографія]. – Д. : Вид-во «ДУЕП», 2006. – 276 с.

Портер М. Конкуренция / М. Портер ; [пер. с англ.]. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2005. – 608 с.

Похильченко О.А. Конкурентоздатність: ознаки та чинники формування / О.А. Похильченко, Є.В. Крикавський // Вісник Хмельницького національного університету. – 2009. – № 5. – Т. 3. – С. 267- 270.

Тарнавська Н.П. Нові погляди на сутність конкурентоспроможності підприємств / Н.П. Тарнавська // Формування ринкових відносин в Україні. – 2010. – № 12. – С. 57-66.

Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление / Р.А. Фатхутдинов. – М. : ИНФРА, 2000. – 312 с.

Фатхутдинов Р.А. Управление конкурентоспособностью организации : [учебник] / Р.А. Фатхудинов. – [2-е изд., испр. и доп.]. – М. : Изд-во «Эксмо», 2005. – 544 с.

Шевченко М.Н. Особливості управління конкурентоспроможністю торговельного підприємства / М.Н. Шевченко, І.В. Турчінова [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/

Azoev, G.L. (2006), Konkurentsiia: analiz, strategiia i praktika [Competition: analysis, strategy and practice], Tsentr ekonomiki i marketinga, Moscow, Russia, 208 p.

Bohatska, N.M. and Put, I.O. (2012), “Competitiveness of enterprise: essence and value”, available at: http://www.rusnauka.com/ (access date December 15, 2015).

Bogatskaia, N.M. and Valigurskiy, D.I. (2005), Organizatsiia predprinimatelskoy deiatelnosti [Organization of entrepreneurial activity], textbook, Dashkov i Ko, Moscow, Russia, 737 p.

Vvedenskiy, B.A. (1954), Entsiklopedicheskiy slovar. V 3-kh tomakh. T. 3 [Encyclopaedic dictionary. In 3th volumes. T. 3], Gosudarstvennoe nauchnoe izdatelstvo “BSE”, 2182 p.

Deineha, O.V. (2008), “Methodological aspects of assessing the competitiveness of enterprises”, available at: http://ena.lp.edu.ua/ (access date December 15, 2015).

Dolzhanskyi, I.Z. and Zahorna, T.O. (2006), Konkurentospromozhnist pidpryiemstva [Competitiveness of the enterprise], tutorial, Tsentr navchalnoi literatury, Kyiv, Ukraine, 384 p.

Druker, P. and Dzhozef, A. (2010), Menedzhment [Management], Izdatelskiy dom “Viliams”, Moscow, Russia, 704 p.

Diachenko, A.V. (2001), Osnovy teorii transformatsionnoy ekonomiki [Fundamentals of the theory of transformational economy], tutorial, Izdatelstvo VolGU, Volgograd, Russia, 120 p.

Zlamaniuk, T.V. (2009), “Methodological bases of assessment of enterprise competitiveness”, Ekonomichnyi visnyk Donbasu, no. 4 (18), pp. 158-162.

Lamben, Zh.-Zh. (2008), Menedzhment, orientirovannyy na rynok: Strategicheskiy i operatsionnyy marketing [Management market-oriented: Strategic and operational marketing], Piter, S.-Peterburg, Russia, 796 p.

Migranian, A.A. (2011), “The competitiveness and restructuring of the economic system of the state in the transformation of the economy”, available at: http://bali.ostu.ru/ (access date December 17, 2015).

Ozhegov, S.I. and Shvedova, N.Yu. (1989), Tolkovyy slovar russkogo yazyka [Explanatory dictionary of the Russian language], Izdatelstvo “Az”, Moscow, Russia, 736 p.

Pavlov, V.A. (2006), Konkurentospromozhnist pidpyiemstva: otsinka ta stratehiia zabezpechennia [Competitiveness: assessment and strategy software], monograph, Vyd-vo “DUEP”, Donetsk, Ukraine, 276 p.

Porter, M. (2005), Konkurentsiia [Competition], Izdatelskiy dom “Viliams”, Moscow, Russia, 608 p.

Pokhylchenko, O.A. and Krykavskyi, Ye.V. (2009), “Competitiveness: the characteristics and factors of formation”, Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 5, Vol. 3, pp. 267-270.

Tarnavska, N.P. (2010), “New views on the essence of competitiveness of enterprises”, Formuvannia runkovykh vidnosyn v Ukraini, no. 12, pp. 57-66.

Fatkhutdinov, R.A. (2000), Konkurentosposobnost: ekonomika, strategiia, upravlenie [Competitiveness: Economics, strategy, management], INFRA, Moscow, Russia, 312 p.

Fatkhutdinov, R.A. (2005), Upravlenie konkurentosposobnostiu organizatsii [Management of competitiveness of the organization], textbook, Izd-vo “Eksmo”, Moscow, Russia, 544 p.

Shevchenko, M.N. and Turchinova, I.V. (2007), “Features of management of competitiveness of trade enterprise”, available at: http://www.nbuv.gov.ua/ (access date December 18, 2015).

Article views: 43
PDF Downloads: 15
Published
2016-03-22
How to Cite
Dashko, I. (2016). COMPETITIVENESS AND ENTERPRISE COMPETITIVENESS: SIMILARITIES AND DIFFERENCES. Sustainable Development of Economy, (1(30), 103-110. Retrieved from https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/445
Section
ECONOMY AND MANAGEMENT OF ENTERPRISES