ESSENCE OF ECONOMIC COMPETITION AND COMPETITIVENESS
Abstract
Purpose. The article is to analyze and study the meaning and essence of economic categories of competition and competitiveness. Methodology of research. Theoretical and methodological basis of research is the scientific works of domestic and foreign authors who have dedicated their works issues of economic competition and competitiveness. The study used general scientific and special methods to analyze and draw inferences about the categories of competition and competitiveness. Findings. The article suggests the author definition of economic competition as a process of obtaining advantages over the competition due to advances in the goods and labor markets, financial market, infrastructure and institutional features, and innovation. In close connection with the competition proposed to define competitiveness as the ability of the dynamic characteristics of a class of objects (state sector enterprises) productively occupy market niche and effectively maintain its position, adapting to changes in the environment, providing a certain level of competitive advantage. Originality. It consists of theoretical study and practical solving the complex issues related to the formation of a new look at the concept of “economic competition” and “competitiveness” that will develop concepts and categories of the theory of economics and management at the expense of the author's interpretation. Practical value. The results of research is the basis for solving practical problems and consider new approaches to the assessment of the competitiveness of the country, industry or sector.
References
Бечко П.К. Теоретичні засади сутності економічних категорій «конкуренція» і «конкурентоспроможність» [Електронний ресурс] / П.К. Бечко, Я.О. Голобородько. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4191].
Азоев Г.Л. Конкурентные преимущества фирмы / Г.Л. Азоев, А.П. Челенков. – М. : Новости, 2006. – 267 с.
Управління конкурентоспроможністю підприємства / [Клименко С.М., Барабась Д.О., Омельяненко Т.В. та ін.]. – К.: КНЕУ, 2006. – 527 с.
Єлець О.П. Сутність конкуренції та конкурентоспроможності підприємства [Електронний ресурс] / Єлець О.П., Богдан Є.В. – Режим доступу: http://www.zgia.zp.ua/gazeta/evzdia_7_082.pdf
Перцовский Н.И. Международный маркетинг: учеб. пособие / И.А. Спиридонов, С.В. Барсукова; под ред. Н.И. Перцовского. – М. : Высшая школа, 2001. – 239 с.
Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность организации в условиях кризиса: экономика, маркетинг, менеджмент / Р.А. Фатхутдинов. – М. : Маркетинг, 2002. – 892 с.
Шершньова З. Є. Стратегічне управління : підручник / Шершньова З. Є. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К. : КНЕУ, 2004. – 699 с.
Бєлєнький П.Ю. Дослідження проблем конкурентоспроможності / П.Ю. Бєлєнький // Вісник НАН України. – 2007. – № 5. – С. 9-18.
Васильева З.А. Иерархия понятий конкурентоспособности субъектов рынка / З.А. Васильева // Маркетинг в России и за рубежом. – 2006. – № 2. – С. 83-90.
Porter M.E. Competitive Advantage of Nations / M.E. Porter. – New York : Free Press, 1990. – 426 p.
Конкурентоспроможність підприємства: оцінка рівня та напрями підвищення : [монографія] / за заг. ред. О.Г. Янкового. – Одеса : Атлант, 2013. – 470 с.
Рибакова О.В. Конкуренція і конкурентоспроможність: економічна суть та фактори підвищення [Електронний ресурс] / О.В. Рибакова. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua.
Библиотека юного исследователя [Електронний ресурс] / Человек в процессе научного познания. – Режим доступу: http://www.nplit.ru/books/item/f00/s00/z0000030/st025.shtml
Закон України “Про захист економічної конкуренції” від 11 січня 2001 року №2210. – 14 (Редакція від 11.08.2013, підстава 406-18) // Відомості Верховної Ради України. – 2001. – № 12. – С. 64.
Економічна енциклопедія / Відповідальний редактор С.В. Мочерний. — Київ: Видавничий центр «Академія». — Т. 1, 2000.— 863 с.; Т. 2, 2001.— 847 с.; Т. 3, 2002. — 952 с.
Кривов’язюк І.І. Економічна діагностика [Електронний ресурс] / І.І. Кривов’язюк. – Режим доступу: http://padaread.com/?book=89856&pg=189
Маренич А. Управление конкурентоспособностью предприятия / А. Маренич, И. Астахова // Бизнес-Информ. – 1996. – № 5 – С. 23-27.
Яновский А. Конкурентоспособность товара и товаропроизводителя / А. Яновский // Бизнес- Информ. – 1996. – № 5. – С. 21-23.
Bechko, P.K. Teoretychni zasady sutnosti ekonomichnykh katehorii “konkurentsiia” i “konkurentospromozhnist” [The theoretical basis of the nature of economic categories “competition” and “competitiveness”], available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4191]. (access date January 30, 2016)
Azoyev, G.L. and Chelenkov, A.P. (2006), Konkurentnyye preimushchestva firmy [Competitive advantages of the company], Novosti, Moscow, Russia, 267 p.
Klymenko, S.M., Barabas, D.O., Omelianenko T.V. et al. (2006), Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva [Managing enterprise competitiveness], KNEU, Kyiv, Ukraine, 527 p.
Yelets, O.P. and Bohdan, Ye.V., Sutnist konkurentsii ta konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [The essence of competition and competitiveness of enterprises], available at: http://www.zgia.zp.ua/gazeta/evzdia_7_082.pdf (access date January 30, 2016)
Pertsovskiy, N.I., Spiridonov, I.A. and Barsukova, S.V. (2001), Mezhdunarodnyy marketing [International Marketing], Vysshaya shkola, Moscow, Russia, 239 p.
Fatkhutdinov, R.A. (2002), Konkurentosposobnost' organizatsii v usloviyakh krizisa: ekonomika, marketing, menedzhment [The competitiveness of the organization in times of crisis: economics, marketing, management], Marketing, Moscow, Russia, 892 p.
Shershnova, Z.Ye. (2004), Stratehichne upravlinnia [The strategic management], KNEU, Kyiv, Ukraine, 699 p.
Bielienkyi, P.Yu. (2007), “Studies competitiveness”, Visnyk NAN Ukrainy, no. 5, pp. 9-18.
Vasilyeva, Z.A. (2006), “The hierarchy of the concepts of competitiveness of market entities”, Marketing v Rossii i za rubezhom, no. 2, pp. 83-90.
Porter, M.E. (1990), Competitive Advantage of Nations, Free Press, New York, 426 p.
Yankovyi, O.H. (2013), Konkurentospromozhnist pidpryiemstva: otsinka rivnia ta napriamy pidvyshchennia [Competitiveness: assessment of the level and areas of improvement], Atlant, Odesa, Ukraine, 470 p.
Rybakova, O.V. Konkurentsiia i konkurentospromozhnist: ekonomichna sut ta faktory pidvyshchennia, [Competition and competitiveness: economic factors and improve substance], available at: http://archive.nbuv.gov.ua. (access date January 30, 2016)
Chelovek v protsesse nauchnogo poznaniya [The man in the process of scientific knowledge], Biblioteka yunogo issledovatelya, available at: http://www.nplit.ru/books/item/f00/s00/z0000030/st025.shtml (access date January 30, 2016)
On Protection of Economic Competition: the Law of Ukraine from 11.01. 2001, no. 2210 – 14, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, no. 12, p. 64.
Mochernyi, S.V. (2000-2002), Ekonomichna entsyklopediia [The economic encyclopedia], Vydavnychyi tsentr “Akademiia”, Kyiv, Ukraine, vol. 1, 863 p.; vol. 2, 847 p.; vol. 3, 952 p.
Kryvoviaziuk, I.I. Ekonomichna diahnostyka, [Economic diagnostics], available at: http://padaread.com/?book=89856&pg=189. (access date January 30, 2016)
Marenich, A. and Astakhova, I. (1996), “Management of competitiveness”, Biznes-Inform, no. 5, pp. 23-27.
Yanovskiy, A. (1996), “The competitiveness of the goods and the producers”, Biznes-Inform, no. 5, pp. 21-23.