ROLE OF THE BUSINESS REPUTATION IN ENSURING THE SUSTAINABILITY FUNCTIONING OF INDUSTRIAL ENTERPRISE

  • Nataliia Sarai Ternopil National Economic University
Keywords: business reputation, reputation risk, image, goodwill

Abstract

Purpose. Development the theoretical positions and practical recommendations for the definition category the "business reputation", substantiation various approaches to its quantitative and qualitative evaluation and clarification role of business reputation in ensuring the sustainability functioning of domestic enterprises. Methodology of research. The theoretical and methodological basis of the research is the thesis of modern economic theory, scientific works of domestic and foreign scientists about the role of business reputation in ensuring sustainability functioning of enterprises. To achieve this purpose following general scientific research methods are used: grouping, comparing and theoretical generalization - to study the scientific works on the problems of forming business reputation of the company; induction and deduction - to study the classification features reputational risks, qualitative and quantitative evaluation methods business reputation; abstract-logical - for theoretical generalizations and formulation of conclusions. Findings. The economic essence of the category «business reputation» is determined. The approaches on quantitative and qualitative assessment of business reputation level are substantiated. The essence of quantitative methods for measuring business reputation is disclosed. In particular: the method of excess profits; method of surplus resources; indicators of sales; indicators of market capitalization; determining price the business reputation during mergers or absorption; determining the value of business reputation under International Financial Reporting Standards. The essence of quality assessment methods of business reputation, namely the method of sociological surveys, expert and rating methods is disclosed. Difference of business reputation from image and goodwill are determined. Originality. Theoretical and methodological research on the definition category "business reputation" are generalized, classification of reputation risks for features are clarified, the possibility of applying quantitative and qualitative evaluation methods business reputation in the management of domestic enterprises are clarified. Practical value. On the basis of generalization the theoretical propositions about the role of business reputation in the development of the company practical recommendations concerning its evaluation to ensure the sustainability of industrial enterprises are submitted.

References

Важенина И.С.Риски деловой репутации: идентификация и оценка / И.С. Важенина, С.А. Пестриков, Т.Р. Шарипов // Экономический анализ: теория и практика. – 2011. – №17 (224). – С. 2- 11.

Гончаров Д.С. Управление рисками и эффективность бизнеса / Д.С. Гончаров. – М. : Вершина, 2008. – 216 с.

Гребешкова О.М. Ділова репутація компанії: чинники формування та їх аналітична характеристика / О.М. Гребешкова, О.В. Шиманська // Економіка і підприємництво: зб. наук. пр. молодих учених та аспірантів. – К. : КНЕУ. – 2010. – С. 54-72.

Дмитрук Є.В. Методи оцінки репутації підприємства [Електронний ресурс] / Є.В. Дмитрук // Сайт національної бібліотеки імені Вернадського. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Emp/ 2008_20/dmitruk.pdf

Журченко Ю.Н. Оценка деловой репутации предприятия / Ю.Н. Журченко // Российское предпринимательство. – 2010. – № 9. – С. 32-37.

Ковтун В.П. Теоретичні аспекти визначення репутаційних ризиків підприємства [Електронний ресурс] / В.П. Ковтун // Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана. – 2012. – Режим доступу: http://kneu.edu.ua/userfiles/ec_pidpr_th_pr_4/5/Kovtun.doc

Константінова Ю. Ділова репутація як нематеріальний актив підприємства, її оцінка та відмінність від іміджу [Електронний ресурс] / Ю. Константінова // Киівський національний економічний університет. – 2012. – Режим доступу: http://kneu.edu.ua/ua/departments/Faculty_of_Economics_and

_Administration/confere_nce/conf_social_dev_ukr_12/section4/konstantinova/.

Рєпіна І.М. Корпоративний аналіз ділової репутації підприємства / І.М. Рєпіна, В.Л. Ковтун // Теоретичні та прикладні питання економіки. – 2012. – №27. – С. 237-242.

Родіонов О.В. Гудвіл як економічне відображення ділової репутації підприємства [Електронний ресурс] / О.В. Родіонов // Економіка. Менеджмент. Підприємництво. Збірник наукових праць. – 2010. – № 22. – Режим доступу: http://dspace.snu.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/ 4075/1/11.doc.10. Шиманська О.В. Методи оцінки ділової репутації підприємства [Електронний ресурс] / О.В. Шиманська // Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана. – 2012. – Режим доступу: http://kneu.edu.ua/userfiles/ec_pidpr_th_pr_4/2/Shimanska.docx.

Vazhenina, I.S., Pestrikov, S.A. and Sharipov, T.R. (2011), “Risks of business reputation: identification and assessment”, Ekonomicheskiy analiz: teoriya i praktika, no. 17, pp. 2-11.

Honcharov, D.S. (2008), Upravleniye riskami i effektivnost biznesa [Risk management and business efficiency], Vershina, Moscow, Russia.

Hrebeshkova, O.M. and Shymanska, O.V. (2010), “Business reputation of the company:forming factors and their analytical characteristics”, Ekonomika i pidpryiemnytstvo, no. 25, pp.54-72.

Dmytruk, Ye.V. (2008), “Methods for assessing the reputation of the company”, available at: http://nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Emp/ 2008_20/dmitruk.pdf (access date March 15, 2016).

Zhurchenko, Yu.N. (2010), “Evaluation the business reputation of the enterprise”, Rossiyskoie predprinimatelstvo, no. 9, pp.32-37.

Kovtun, V.P. (2012), “Theoretical aspects definition of enterprise reputation risks”, available at: http://kneu.edu.ua/userfiles/ec_pidpr_th_pr_4/5/Kovtun.doc (access date April 10, 2016).

Konstantinova, Yu. (2012), “Business reputation as an intangible asset of the company, and its evaluation and difference from the image”, available at: http://kneu.edu.ua/ua/departments/Faculty_of_Economics_and_Administration/confere_nce/conf_social_dev_ukr_12/section4/konstantinova/ (access date April 13, 2016).

Repina, I.M. and Kovtun, V.L. (2012), “Corporate analysis of business reputation of the enterprises”, Teoretychni ta prykladni pytannia ekonomiky, no. 27, pp. 237-242.

Rodionov, O.V. (2010), “Goodwill as an economic image of business reputation of the enterprise”, available at: http://nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Emp/2010_22_1/25Rodion.htm (access date April 18, 2016).

Shymanska, O.V. (2012), “Methods of assessing the business reputation of the enterprise”, available at: http://kneu.edu.ua/userfiles/ec_pidpr_th_pr_4/2/ Shimanska.docx (access date February 5, 2016).

Article views: 9
PDF Downloads: 4
Published
2016-06-03
How to Cite
Sarai, N. (2016). ROLE OF THE BUSINESS REPUTATION IN ENSURING THE SUSTAINABILITY FUNCTIONING OF INDUSTRIAL ENTERPRISE. Sustainable Development of Economy, (2(31), 94-100. Retrieved from https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/406
Section
ECONOMY AND MANAGEMENT OF ENTERPRISES