IMPROVEMENT OF THE ACCOUNTING ORGANIZATION OF COSTS OF ADVERTISING ACTIVITIES AT THE ENTERPRISE
Abstract
Purpose is improvement the organization of cost accounting of promotional activities in the formation of accounting and informational support of the process of cost management of promotional activities. Methodology of research.The study used as a general scientific and specific methods of learning. We used: analitiko-monographic method – at the study of literary sources; system analytical method – at research of legislative or other normatively legal acts on questionsthe organization of cost accounting of promotional activities the enterprise; abstractly logical method – for generalization of theoretical positions, forming of conclusions and suggestions. Findings. Examined and improved the organization of cost accounting of promotional activities of the enterprise. The proposed structure of the working chart of accounts in terms of subaccounts is designed to reflect the costs of certain types of promotional activities that will promote adequate and sufficient analyticity of formation of information base to address issues of cost management of advertising activity of the enterprise. Originality got results consists in development of the analytical sub-accounts, is designed to reflect the costs of promotional activities of the enterprise, which will form an extensive system of analytical accounts according to specialization and scope of advertising services. Practical value is that the main provisions of this research in the form of practical recommendations can be used by enterprises at the organization of cost accounting of promotional activities.
References
Витрати : Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 28.04.2006 р. № 415 (зі змінами та доповненнями) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00
Власова І.О. Методологічні аспекти обліку збуту / І.О. Власова // Вісник Національного технічного університету «ХПІ» : [збірник наукових праць]. Тематичний випуск «Дослідження і оптимізація економічних процесів «Оптимум 2006» 23’2006». – Харків : НТУ «ХПІ», 2006. – С. 123-126.
Гудзенко Н.М. Облікова інформація як основа управління збутом / Н.М. Гудзенк // Збірник наукових праць ВДАУ. – 2002. – Випуск 11. – C. 163-167.
Древаль О.Ю. Рекламний менеджмент : конспект лекцій [для студентів спеціальності «Менеджмент організацій» денної і заочної форм навчання] / О.Ю. Древаль. – Суми : Видавництво СумДУ, 2010. – 93 с.
Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затв. наказом Мінфіну України від
11.99 р. № 291 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z0893- 99/page19
Лукан О.М. Сучасний стан нормативно-правового забезпечення обліку витрат маркетингової діяльності підприємства / О.М. Лукан // Вчені записки Університету «КРОК». – 2014. – Випуск 36. – С. 143-151.
Палагнюк К.М. Облік адміністративних витрат та витрат на збут: проблеми та шляхи вирішення / К.М. Палагнюк [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.rusnauka.com/17_AVSN_2012/Economics/7_112889.doc.htm
Тищенко В.Б. Рекламна діяльність: облік та оподаткування / В.Б. Тищенко // Управління розвитком. – 2014. – Випуск 9 (172). – С. 36-38.
Ministerstvo finansiv Ukrainy (2006), Vytraty [Costs], Polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku 16, Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy dated 28.04.2006 no. 415, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00 (access date December 10, 2016).
Vlasova, I.O. (2006), “Methodological aspects of accounting sales”, Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu “KhPI”. Tematychnyi vypusk “Doslidzhennia i optymizatsiia ekonomichnykh protsesiv “Optymum 2006” 23’2006”, NTU “KhPI”, Kharkiv, Ukraine, pp. 123-126.
Hudzenko, N.M. (2002), “The accounting information as a basis for management sales”, Zbirnyk naukovykh prats VDAU, Issue 11, pp. 163-167.
Dreval, O.Yu. (2010), Reklamnyi menedzhment [Advertising management], synopsis of lectures, Vydavnytstvo SumDU, Sumy, Ukraine, 93 p.
Ministerstvo finansiv Ukrainy (1999), Instruktsiia pro zastosuvannia Planu rakhunkiv bukhhalterskoho obliku aktyviv, kapitalu, zoboviazan i hospodarskykh operatsii pidpryiemstv i orhanizatsii [Instructions on the application of the Plan of Accounts for assets, capital, liabilities and business operations of enterprises and organizations], Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy dated 30.11.99 no. 291, available at: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99/page19 (access date December 10, 2016).
Lukan, O.M. (2014), “The current state of the legal provision of cost accounting marketing of the enterprise”, Vcheni zapysky Universytetu “KROK”, Issue 36, pp. 143-151.
Palahniuk, K.M. “Accounting for administrative expenses and cost of sales: problems and ways of decision”, available at: http://www.rusnauka.com/17_AVSN_2012/Economics/7_112889.doc.htm (access date December 12, 2016).
Tyshchenko, V.B. (2014), “Advertising: accounting and taxation”, Upravlinnia rozvytkom, Issue 9(172), pp. 36-38.