METHODOLOGICAL PRINCIPLES AND SOME ASPECTS OF ACCOUNTING AND ANALYSIS OF RETAIL NETWORKS IN UKRAINE

  • Oksana Yelisieieva Oles Honchar Dnipropetrovsk National University
  • Maryna Rieznik Oles Honchar Dnipropetrovsk National University
  • Olena Shportiuk Zaporozhia National Technical University
Keywords: accounting, goods, Ukrainian Accounting provisions (standards), International Accounting Standards, ABC-XYZ-analysis

Abstract

Purpose – to study special features of accounting in the retail network and to identify certain commodity groups to apply optimization measures of stock management in the retail network. Methodology of research. The methods of this study were based on generally accepted methods of economic research: an economic and statistical method - while studying the dynamics and impact economic factors have on the state of commercial activity; a monographic method – when substantiating theoretical propositions of the subject of research. Findings. A comprehensive analysis of the state and peculiarities of dynamics of retail trade development in Ukraine has been conducted. The main differences between UAP(S) 9 and IAS 2 have been studied; the necessity to make significant amendments and additions to unify them and adjust to specific economic conditions has been substantiated. Determined the possibility of using ABC and XYZ analysis and their integrated approach to the retail network. Certain item groups of commodity stock have been identified for further use of optimization measures of stock management of a specific item. The groups of products with the high, middle and low levels of efficiency have been identified, using ABC-analysis. The stability of processes of sale of commodity stock has been studied, using XYZ-analysis. Based on the combination of the results of research using the methods of ABC and XYZ-analysis, the recommendations for effective management of retail network product range have been given. Originality research involves the formation of scientific propositions on the adaptation of theoretical and methodological foundations of commercial enterprise organization to the particular characteristics of retail networks. Practical value. The obtained results are the basis for the solution of a problem of optimum commodity turnover and effective management of retail network product range.

References

Retail-index all major retailers in Europe [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.retail-index.com/Sectors/FoodRetailersinEuropeandworldwide.aspx

Азарян О.К. Організація і технологія торгівлі : [навч. посібник] / О. Азарян, Е. Локтєв, В. Оліфіров. – Донецьк : Дмитренко, 2007. – 528 с.

Апопій В.В. Організація торгівлі / В.В. Апопій [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://pidruchniki.ws/12601206/marketing/organizatsiya_torgivli_-_apopiy_vv.

Валєєва В.В. Методи управління асортиментом товару / В.В. Валєєва, В.А. Дмитрієва [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.stattionline.org.ua/ekonom/49/6468-metodi- upravlinnya-asortimentom-tovaru.html.

Ваньян П. Управление запасами как точная наука / П. Ваньян // Логистика на инфопортале LogLink.ru [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.loglink.ru.

Гришко С.В. Экономико-математическая модель управления товарными запасами / С.В. Гришко, Е.В. Пересада // Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі: проблеми теорії та практики : [зб. наук. праць]. – 2008. – № 3 (3). – С. 38-50.

Гуцул І. Маркетинговий інструментарій управління продажем товарів підприємства оптової торгівлі / І. Гуцул // Економічний аналіз : [зб. наук. праць]. – 2008. – Вип. 3 (19). – С. 156-160.

Державний комітет статистики [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.ukrstat.gov.ua.

Кавун О.П. Підприємницькі мережі у роздрібній торгівлі України: сутність, класифікація і перспективи формування / О.П. Кавун // Актуальні проблеми економіки. – 2010. – № 5 (107). – С. 97- 102.

Китайчук Т.Г. Система періодичного і безперервного обліку запасів / Т.Г. Китайчук // Збірник наукових праць Подільського державного агротехнологічного університету. Серія: Економічні науки. – 2009. – Вип. 17. - Т. 2. – С. 160-163.

Крамарчук С. Шляхи удосконалення методики перспективного аналізу для формування асортименту та обсягів виробництва у консервній промисловості / С. Крамарчук // Економічний аналіз : [зб. наук. праць]. – 2007. – Вип. 1 (17). – С. 222-225.

Міжнародний стандарт бухгалтерського обліку 2 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://finotchet.ru/articles/133/.

Національний стандарт ДСТУ 4303:2004 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://profiwins.com.ua/ru/directories1/dstu4303.html.

Нікітіна О. Товарна політика як елемент стратегії управління споживчим попитом / О. Нікітіна // Економічний аналіз : [зб. наук. праць]. – 2007. - Вип. 1 (17). - С. 250-252.

Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні : Закон України від 16.07.99 р. № 996/XIV [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/996-14.

Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 9 «Запаси» : Наказ Міністерства фінансів України від 20.10.1999 № 246 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0751-99.

Про захист прав споживачів : Закон України від 01.01.2016 № 1023-12 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.zakon.rada.

Про зовнішньоекономічну діяльність : Закон України від 03.01.2017 р. № 959-12 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.zakon.rada.

Про підприємництво : Закон України № 698-12 від 05.04.2015 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.zakon.rada.

Про споживчу кооперацію : Закон України № 2265-12 від 09.12.2012 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.zakon.rada.

Топ 10 крупнейших украинских продуктовых ритейлеров / Сайт Новини ЛігаНет [Електронний ресурс]. – Режим доступу : liga.net.

Фейгенбаум А. Контроль качества продукции / А. Фейгенбаум ; [пер. с англ.]. – М. : Экономика, 1994. – 471 с.

Retail-index all major retailers in Europe, available at: http://www.retail- index.com/Sectors/FoodRetailersinEuropeandworldwide.aspx (access date Nowember 25, 2016).

Azarian, O., Loktiev, E. and Olifirov, V. (2007), Orhanіzatsіia і tekhnolohіia torhіvlі [Organization and technology of Commerce], tutorial, Dmytrenko, Donetsk, Ukraine, 528 p.

Apopіi, V.V. (2014), Orhanіzatsіia torhіvlі [Trade organization], available at: http://pidruchniki.ws/12601206/marketing/organizatsiya_torgivli_-_apopiy_vv (access date Nowember 25, 2016).

Valieieva, V.V. and Dmytriieva, V.A. (2008), “Methods of product range management”, available at: http://www.stattionline.org.ua/ekonom/49/6468-metodi-upravlinnya-asortimentom-tovaru.html (access date Nowember 25, 2016).

Vanian, P. “Stock management as an exact science”, available at: www.loglink.ru (access date Nowember 25, 2016).

Grishko, S.V. and Peresada, E.V. (2008), “Economic and mathematical model of commodity stock management”, Ekonomіka ta upravlіnnia pіdpryiemstvamy mashynobudіvnoi haluzi: problemy teorіi ta praktyky : [zbirnyk naukovykh prats], no. 3 (3), pp. 38-50.

Hutsul, І. (2008), “Marketing tools of managing sales of goods of wholesalers”, Ekonomіchnyi analіz : [zbirnyk naukovykh prats], Iss. 3 (19), pp. 156-160.

Derzhavnyi komitet statystyky [State Statistics Service of Ukraine], available at: www.ukrstat.gov.ua (access date Nowember 25, 2016).

Kavun, O.P. (2010), “Business networks in retail trade of Ukraine: definition, classification and prospects of formation”, Aktualnі problemy ekonomіky, no. 5 (107), pp. 97-102.

Kytaichuk, T.H. (2009), “The system of periodic and perpetual inventory”, Zbіrnyk naukovykh prats Podіlskoho derzhavnoho ahrotekhnolohіchnoho unіversytetu. Serіia: Ekonomіchnі nauky, Iss. 17, Vol. 2, pp. 160-163.

Kramarchuk, S. (2007), “Ways of improving the methods of prospective analysis for the formation of the range and volumes of production in the canning industry”, Ekonomіchnyi analіz : [zbirnyk naukovykh prats], Iss. 1 (17), pp. 222-225.

Mіzhnarodnoyi standart bukhhalterskoho oblіku 2 [IAS 2], available at: http://finotchet.ru/articles/133 (access date Nowember 25, 2016).

Natsionalnyi standart DSTU 4303:2004 [The national standard DSTU 4303:2004], available at: http://profiwins.com.ua/ru/directories1/dstu4303.html (access date Nowember 25, 2016).

Nіkіtіna, O. (2007), “Product policy as an element of the strategy for the management of consumer demand”, Ekonomіchnyi analіz : [zbirnyk naukovykh prats], Iss. 1 (17), pp. 250-252.

Verkhovna Rada Ukrainy (1999), Pro bukhhalterskyi oblik i finansovu zvitnist v Ukraini [About accounting and financial reporting in Ukraine], Zakon Ukrainy dated 16.07.1999 no. 996/XIV, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ (access date Nowember 25, 2016).

Ministerstvo finansiv Ukrainy (1999), Pro zatverdzhennia polozhennia (standartu) bukhhalterskoho oblіku 9 «Zapasy» [On approval of provisions (standards) of accounting 9 "Inventories"], Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy dated 20.10.1999 no. 246, available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0751-99 (access date Nowember 25, 2016).

Verkhovna Rada Ukrainy (2016), Pro zahyst prav spozhyvachіv [On the protection of the rights of consumers], Zakon Ukrainy dated 01.01.16 no. 1023-12, available at: www.zakon.rada (access date Nowember 25, 2016).

Verkhovna Rada Ukrainy (2017), Pro zovnіshnoekonomіchnu dіialnіst [On foreign economic activity], Zakon Ukrainy dated 03.01.17 no. 959-12, available at: www.zakon.rada (access date Nowember 25, 2016).

Verkhovna Rada Ukrainy (2015), Pro pіdpryiemnytstvo [On entrepreneurship], Zakon Ukrainy dated 05.04.2015 no. 698-12, available at: www.zakon.rada (access date Nowember 25, 2016).

Verkhovna Rada Ukrainy (2012), Pro spozhyvchu kooperatsіiu [On consumer cooperation], Zakon Ukrainy dated 09.12.2012 no. 2265-12, available at: www.zakon.rada (access date Nowember 25, 2016).

Top 10 krupneyshikh uktainskikh produktovykh riteylerov [Top 10 largest Ukrainian grocery retailers], available at: www.liga.net (access date Nowember 25, 2016).

Feygenbaum, A. (1994), Kontrol kachestva produktsii [The quality control], Ekonomika, Moscow, Russia, 471 p.

Article views: 4
PDF Downloads: 1
Published
2016-12-20
How to Cite
Yelisieieva, O., Rieznik, M., & Shportiuk, O. (2016). METHODOLOGICAL PRINCIPLES AND SOME ASPECTS OF ACCOUNTING AND ANALYSIS OF RETAIL NETWORKS IN UKRAINE. Sustainable Development of Economy, (4(33), 5-14. Retrieved from https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/328
Section
ECONOMY AND NATIONAL ECONOMY MANAGEMENT