METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF MARKETING RESEARCH
Abstract
The article considers and substantiates the importance of marketing research in strategic planning and in the implementation of market activities of enterprises. The study was conducted against the background of modern theoretical approaches in the field of marketing and research practices related to data collection and analysis. The authors examine the stages of marketing research, including task setting, planning, data collection, analysis and report preparation, as well as tools for implementing these stages in practice. In particular, the authors discuss methods of focus groups, field research, competitor analysis and other approaches to obtaining primary information about the market and consumers. Due to its comprehensive approach and practical orientation, the article is a useful source of information for marketing and management professionals, as well as for students conducting research in this discipline. The modern business environment is constantly changing, requiring businesses to constantly adapt and strategise. In this context, market research is becoming an integral part of successful market activities of enterprises. They allow collecting, analysing and interpreting information about the market, consumers and competitors, which provides a strategic advantage in a competitive environment. The authors analyse the history of research development, present their own approaches to the development of marketing research methods and show their transition from basic collection of demographic information to sophisticated methods of analysing consumer behaviour using digital technologies. The article is aimed at developing readers' understanding of the importance of marketing research for making informed strategic decisions, in particular in product development, pricing, advertising and distribution. The various approaches to defining the essence of marketing research include a wide range of methods, from desk-based to field-based research, as well as the latest information technologies, such as social media analytics and VR. Our final conclusion only emphasises the need for systematic marketing research to successfully compete in today's markets.
References
Полторак, А., Тараненко, І., Красовська, О. Маркетингові дослідження (3-тє вид.). Київ : Центр учбової літератури, 2014. 342 с.
Куліш, Т. Маркетингові дослідження, як основа прийняття управлінських рішень. Формування ринкової економіки : зб. наук. пр. М-во освіти і науки, молоді та спорту України, «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана» / редкол.: О.О. Бєляєв (відп. ред.) та ін. Київ : КНЕУ, 2011. Спец. вип.: Організаційно-правові форми агропромислових формувань: стан, перспективи та вплив на розвиток сільських територій : у 2 ч. – Ч. 2. С. 142–149.
Жалба І.О. Маркетингові комунікації: теоретичні підходи та практичний аспект. Науковий вісник Чернівецького університету: Збірник наук. праць. Вип. 681. Економіка. Чернівці : ЧНУ, 2014. С. 141–144.
Philip Kotler. Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium. Journal of the Academy of Marketing Science. 2011. № 40(1). Р. 35–52. DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-011-0255-4
Федорович Р.В. Маркетинговий інструментарій формування попиту на товари та послуги на ринках України: монографія / за ред. проф. Р.В. Федоровича. Тернопіль : ТНТУ ім. І. Пулюя, 2014. 359 с.
Безугла Л.С., Ільченко Т.В., Юрченко Н.І. Маркетингові дослідження : навч. посіб. Дніпро: Видавець Біла К.О., 2019. 300 с.
Павленко, А., Войчак, А. Маркетинг: підручник. Київ: КНЕУ, 2003. 246 с.
Соколова Л.В. Характеристика технології проведення маркетингових досліджень. Поліграфічні, мультимедійні та web-технології : тези доповідей VІІ Міжнар. наук.-техн. конф., 17-21 травня 2022 р. Харків : ХНУРЕ, 2022. Т. 1. С. 138–139.
Решетілова Т.Б., Довгань С.М. Маркетингові дослідження: підручник. М-во освіти і науки України, Нац. гірн. ун-т. Дніпро: НГУ, 2015. 357 с. URL: http://nmu.org.ua (дата звернення 10.06.2024).
Poltorak, A., Taranenko, I., Krasovsjka, O. (2014) Marketynghovi doslidzhennja [Marketing research] (3-tie vyd.).. Kyiv: Centr uchbovoji literatury, 342 p. (in Ukrainian)
Kulish, T. (2011) Marketynghovi doslidzhennja, jak osnova pryjnjattja upravlinsjkykh rishenj [Marketing research as a basis for management decision-making]. DVNZ Kyjivsjkyj nacionaljnyj universytet imeni Vadyma Ghetjmana, pp. 142–149. (in Ukrainian)
Zhalba I. O. (2014) Marketynhovi komunikatsii: teoretychni pidkhody ta praktychnyi aspekt. [Marketing communications: theoretical approaches and practical aspects]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu: Zbirnyk nauk. prats. Ekonomika. Chernivtsi: ChNU. Is. 681, pp. 141–144. (in Ukrainian)
Philip Kotler (2011) Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium. Journal of the Academy of Marketing Science, no. 40(1), pp. 35–52. DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-011-0255-4 (in Ukrainian)
Fedorovych R. (2014) Marketynhovyi instrumentarii formuvannia popytu na tovary ta posluhy na rynkakh Ukrainy [Marketing tools will be applied to products and services in Ukrainian markets]: monohrafiia / za red. prof. R. V. Fedorovycha. Ternopil: TNTU im. I. Puliuia, 359 p. (in Ukrainian)
Bezuhla L. S., Ilchenko T. V., Yurchenko N. I. (2019) Marketynhovi doslidzhennia [Marketing research]: navch. posib. Dnipro: Vydavets Bila K.O., 300 p. (in Ukrainian)
Pavlenko, A., & Vojchak, A. (2003) Marketyngh [Marketing]. Pidruchnyk. KNEU, 246 p. (in Ukrainian)
Sokolova, L. (2020) Kharakterystyka tekhnologhiji provedennja marketynghovykh doslidzhenj. Mediakomunikaciji, vydavnycha sprava, marketyngh i reklama v polighrafiji [Characteristics of the technology of marketing research. Media communications, publishing, marketing and advertising in printing]. Pp. 138–139. (in Ukrainian)
Reshetilova T. B., Dovhan S. M. (2015) Marketynhovi doslidzhennia. [Marketing research]. Dnipro: NHU. http://nmu.org.ua Available at: http://nmu.org.ua (in Ukrainian)