МОТИВАЦІЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПРАЦІВНИКІВ ЯК ЧИННИК ПІДВИЩЕННЯ ЇХ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ

  • Л.С. Лісогор Національний інститут стратегічних досліджень
  • Н.В. Руденко Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Ключові слова: професійний розвиток, конкурентоспроможність, професійна мобільність, ринок праці, мотивація, корпоративне навчання, безперервна освіта

Анотація

Мета. Дослідження мотиваційних чинників впливу на професійний розвиток працівників у контексті забезпечення їх конкурентоспроможності, визначення основних напрямів стимулювання підвищення професійної мобільності в умовах інноваційних змін. Методика дослідження. Для досягнення поставленої мети використано наступні методи наукового дослідження: діалектичний – для аналізу мотиваційних чинників впливу на професійний розвиток працівників; аналітичний і монографічний – при опрацюванні літературних, статистичних та Internet-джерел; причинно- наслідковий – для відображення взаємозв’язку можливостей забезпечення професійного розвитку працівників та мотивації учасників цього процесу до підвищення професійної мобільності; графічний – для наочного відображення опрацьованих статистичних даних; абстрактно-логічний – для узагальнення викладеного матеріалу і формулювання висновків. Результати. Проаналізовано індикативні показники конкурентоспроможності країн (з урахуванням впливу освітньо-кваліфікаційних чинників на рівень конкурентоспроможності робочої сили) та обґрунтовано пріоритетне значення реалізації можливостей безперервної освіти для покращення якості людського потенціалу країни. Доведено, що в умовах інноваційних змін першочергового значення набувають нецінові конкурентні переваги робочої сили, отримані за рахунок забезпечення більш високої її якості. Встановлено, що обмежені можливості забезпечення професійного розвитку працівників на основі безперервної освіти гальмують процес підвищення їх професійної мобільності. Виявлено, що найбільш вагомими причинами обмеження можливостей професійного розвитку зайнятого населення в Україні залишаються слабкість мотивації як роботодавців, так і працівників до організації та участі у навчанні. Встановлено, що великі підприємств, корпорації, холдинги реагують на збільшення дефіциту кваліфікованих працівників шляхом налагодження взаємодії із закладами освіти, організації навчання працівників з використанням власних виробничих потужностей, навчальних центрів. Обґрунтовано, що готовність до оновлення знань, підвищення професійно-кваліфікаційного рівня, до участі в інноваційної діяльності залежить передусім від мотиваційних настанов особистості. Доведено, що посилення мотивації працівників до розвитку професійного потенціалу залежить від взаємозв’язку між рівнем їх кваліфікації та рівнем доходів від зайнятості. Запропоновано напрями підвищення професійної мобільності працівників, реалізація яких передбачає необхідність залучення роботодавців до розроблення навчальних програм, освітніх та професійних стандартів, а також стимулювання працівників до підвищення власної конкурентоспроможності. Наукова новизна. Дістав подальшого розвитку аналіз мотиваційних чинників впливу на професійний розвиток працівників, який, на відміну від подібних досліджень, здійснений з урахуванням можливостей забезпечення зростання їх конкурентоспроможності та підвищення професійної мобільності. Практична значущість. Результати проведеного дослідження можуть бути використані при підготовці наукових робіт з урахуванням результатів виваженого та ґрунтовного вивчення проблем мотивації професійного розвитку працівників.

Посилання

Schultz, T. (1961), “Investment in human capital”. American Economic Review. Vol. 51, no. 1. P. 1-17.

Петрова І.Л. Модернізація освіти як фактор інноваційної праці. Економіка. 2014. № 24. С. 38-45.

Семикіна М.В. Мотивація праці: нова парадигма в умовах конкурентного середовища. Чернігівський науковий часопис. Серія 1: Економіка і управління. 2011. № 2(2). С. 117-124.

Семикіна М.В., Мельнік А.В., Кабай В.О. Деформація мотиваційних чинників у сфері праці як передумова формування міграційних настроїв вітчизняних працівників. Вісник Черкаського університету. Серія «Економічні науки». 2017. № 4. Частина 1. С. 95-106.

Людський розвиток в Україні: інноваційний вимір: кол. моногр. / за ред. Е.М. Лібанової; НАН України; Інститут демографії та соціальних досліджень. Київ: Ін-т демографії та соц. досліджень, 2008. 328 c.

Global Competitiveness Report 2017/2018/ World Economic Forum. URL: http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/04Backmatter/TheGlobalCompetitivenessReport2017%E2%80%932018AppendixA.pdf (дата звернення: 11.02.2019).

«Ділові очікування підприємств України». Національний банк України. IV квартал 2016‒2018 рр. URL: https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=62425254 (дата звернення: 11.02.2019).

Брицька І. Система корпоративного навчання. Новое время. 7 вересня 2017. URL: http://biz.nv.ua/experts/brytska_i/sistema-korporativnogo-obuchenija-1924102.html (дата звернення: 11.02.2019).

Українське суспільство: моніторинг соціальних змін. Випуск 3 (17) / Головні редактори д. екон. н. В.М. Ворона, д. соціол. н. М.О. Шульга. Київ: Інститут соціології НАН України, 2016. 550 с.

Schultz, T. (1961), “Investment in human capital,” American Economic Review, Vol. 51, no. 1, pp. 1- 17.

Petrova, I.L. (2014), “Modernization of education as a factor of innovation work”, Ekonomika, no. 24, pp. 38-45.

Semykina, M.V. (2011), “Motivation of labor: a new paradigm in a competitive environment”, Chernihivskyi naukovyi chasopys. Seriia 1: Ekonomika i upravlinnia, no. 2(2), pp. 117-124.

Semykina, M.V., Melnik, A.V. and Kabai, V.O. (2017), “Deformation of motivational factors in the workplace as a precondition for the formation of migratory attitudes of domestic workers”, Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia “Ekonomichni nauky”, no. 4, Part 1, pp. 95-106.

Libanova, E.M. (Ed.) (2008), Liudskyi rozvytok v Ukraini. Innovatsiini vymir [Human Development in Ukraine: innovative dimension], monograph, Instytut demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen, NAN Ukrainy, Кyiv, Ukraine, 328 p.

Global Competitiveness Report 2017/2018/ World Economic Forum, available at: http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/04Backmatter/TheGlobalCompetitivenessReport2017 %E2%80%93 2018AppendixA.pdf (access date February 11, 2019).

“Dilovi ochikuvannia pidpryiemstv Ukrainy”. Natsionalnyi bank Ukrainy. IV kvartal 2016-2018 rr. [“Business Predictions of enterprises of Ukraine”. National Bank of Ukraine, IV quarter 2016-2018], available at: https://bank.gov.ua/doccatalog/document?id=62425254 (access date February 11, 2019).

Brytska, I. (2017), “System of corporative education”, Novoe vremia, 7 September, 2017, available at: http://biz.nv.ua/experts/brytska_i/sistema-korporativnogo-obuchenija-1924102.html (access date February 11, 2019).

Vorona, V.M. and Shulha, M.O. (Ed.) (2016), Ukrainske suspilstvo: monitorynh sotsialnykh zmin [Ukrainian society: Monitoring of social changes], Instytut sotsiolohii NAN Ukrainy, Kyiv, Ukraine, 550 p.

Переглядів статті: 150
Завантажень PDF: 66
Опубліковано
2019-03-13
Як цитувати
Лісогор, Л., & Руденко, Н. (2019). МОТИВАЦІЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПРАЦІВНИКІВ ЯК ЧИННИК ПІДВИЩЕННЯ ЇХ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ. Сталий розвиток економіки, (1 (42), 121-127. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/63
Розділ
РОЗВИТОК ПРОДУКТИВНИХ СИЛ, РЕГІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА, ДЕМОГРАФІЯ, СОЦІАЛЬНА ЕКОНОМІК