СТАН ТА РОЗВИТОК СФЕРИ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Анотація
Мета - статистичний аналіз стану сфери освіти України із виявленням тенденцій її розвитку в умовах кризових явищ. Методика дослідження. Для досягнення поставленої мети в статті використано: аналітико-монографічний метод – при вивченні літературних джерел; статистичний аналіз – виявлення тенденцій розвитку сфери освіти України; абстрактно-логічний метод – для формування висновків та рекомендацій. Результати. Виявлено, що на тлі тенденції зниження середнього значення індексу регіонального людського розвитку протягом 2004–2014 рр. середнє стандартизоване значення показників блоку «Освіта» стабільно підвищується. Встановлено, що мережа закладів різних типів й рівнів у регіональному розрізі розвивається нерівномірно, створюючи центри концентрації, що не може характеризувати сферу освіти в позицій прогресивного розвитку. Визначено, що за роки незалежності України суттєвих змін зазнала уся система навчальних закладів, спостерігається тотальне зменшення ємності національного ринку освітніх послуг, а освітня сфера змінюється структурно на користь вищих своїх рівнів. Вона зазнає суттєвого впливу реформ, спрямованих на її стабілізацію. Результати проведених досліджень наголошують на наявності кризового становища національної сфери освіти та зростаючої невідповідності її поточного стану вимогами прискореного інноваційного розвитку. Наукова новизна. Виявлено тенденції розвитку сфери освіти в умовах світових та національних кризових явищ. Практична значущість. Отримані результати моніторингу забезпечать збалансованість інвестиційної освітньої політики з урахуванням визначальних векторів розвитку сфери освіти в цілому, а також нададуть можливість забезпечити більш повне впровадження «Національної доктрини розвитку освіти» в практичній діяльності суб’єктів освітньої сфери.
Посилання
Біла книга національної освіти України / [Алексєєнко Т.Ф. та ін. ; за заг. ред. В.Г. Кременя] ; Нац. акад. пед. наук України. – К. : Інформаційні системи, 2010. – 340 с.
Мельник Н. Впроваджуємо моніторинг освіти / Н. Мельник // Відкритий урок. – 2006. – № 17- 18. – С. 86-89.
Панасюк В. Оцінка й оцінна діяльність в освіті та освітніх системах / В. Панасюк // Підручник для директора. – 2008. – № 9. – С. 2-4.
Сайт Державної служби статистики України. Статистична інформація. Демографічна та соціальна статистика. Освіта [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua.
Методика вимірювання регіонального людського розвитку / Міністерство економічного розвитку й торгівлі України. Державна служба статистики. Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України. – К. : Державна служба статистики, 2012. – 50 с.
Рівень освіти населення у відповідних вікових групах. Публікація документів Державної Служби Статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ukrstat.org/uk/operativ/operativ2010/gdn/sdh/dod_06.htm.
Іщенко А.Ю. Глобальні тенденції і проблеми розвитку освіти: наслідки для України : [аналітична записка] / А.Ю. Іщенко ; Національний інститут стратегічних досліджень. Відділ гуманітарної політики [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.niss.gov.ua/articles/1537.
Coombs P.H. The world crisis in education the view from the eighties / P.H. Coombs. – New York : OXFORD UNIVERSITY PRESS, 1985. – 366 с.
Aleksieienko, T.F. (2010), Bila knyha natsionalnoi osvity Ukrainy [White book of national community of Ukraine], Informatsiini systemy, Kyiv, Ukraine, 340 p.
Melnyk, N. (2006), “Introduce the monitoring of education”, Vidkrytyi urok, no. 17-18, pp. 86-89.
Panasiuk, V. (2008), “Estimation and evaluation activity in education and educational systems”, Pidruchnyk dlia dyrektora, no. 9, pp. 2-4.
Sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy. Statystychna informatsiia. Demohrafichna ta sotsialna statystyka. Osvita [Web-site of Government service of statistics of Ukraine. Statistical information. Demographic and social statistics. Education], available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (access date September 01, 2016).
Metodyka vymiriuvannia rehionalnoho liudskoho rozvytku / Ministerstvo ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy. Derzhavna sluzhba statystyky. Instytut demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen im. M.V. Ptukhy NAN Ukrainy (2012), [Methodology of measuring of regional human development / Ministry of economic development and trade of Ukraine. Government service of statistics. An institute of demography and social researches named after M.V. Ptukha NAS of Ukraine], Derzhavna sluzba statystyky, Kyiv, Ukraine, 50 p.
Riven osvity naselennia u vidpovidnykh vikovykh hrupakh. Publikatsiia dokumentiv Derzhavnoi Sluzhby Statystyky Ukrainy [A level of formation of population is in the corresponding age-related groups. Publication of documents of Government Service of Statistics of Ukraine], available at: http://ukrstat.org/uk/operativ/operativ2010/gdn/sdh/dod_06.htm (access date September 01, 2016).
Ishchenko, A.Yu. Hlobalni tendentsii i problemy rozvytku osvity: naslidky dlia Ukrainy [The Global tendencies and problems of development of education : consequences for Ukraine], available at: http://www.niss.gov.ua/articles/1537/ (access date September 01, 2016).
Coombs, P.H. (1985), The world crisis in education the view from the eighties, OXFORD UNIVERSITY PRESS, New York, USA, 366 p.