МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ТА ДЕЯКІ АСПЕКТИ ОБЛІКУ ТА АНАЛІЗУ ТОРГОВИХ МЕРЕЖ В УКРАЇНІ

  • О.К. Єлісєєва Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара
  • М.А. Рєзнік Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара
  • О.В. Шпортюк Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара
Ключові слова: облік, товари, положення (стандарти) бухгалтерського обліку, міжнародні стандарти бухгалтерського обліку, АВС-XYZ-аналіз

Анотація

Мета – дослідження особливостей ведення обліку в торгівельній мережі та визначення окремих товарних груп для застосування оптимізаційних заходів щодо управління запасами в торгівельній мережі. Методика дослідження. Методика дослідження ґрунтувалась на загальноприйнятих методах економічних досліджень: економіко-статистичному методі - при вивченні динаміки та впливу економічних чинників на стан торгівельної діяльності; монографічному – при обґрунтуванні теоретичних положень предмету дослідження. Результати. Проведено комплексний аналіз стану та особливостей динаміки розвитку роздрібної торгівлі України. Розглянуто основні відмінності П(с)БО 9 та М(с)БО 2, обґрунтовано необхідність суттєвих доопрацювань та доповнень у напрямі їх уніфікації та пристосування до конкретних умов господарювання. Розглянуто можливості використання АВС тат XYZ-аналізів та їх інтегрованого підходу в торгівельній мережі. Визначено окремі номенклатурні групи товарних запасів для подальшого застосування оптимізаційних заходів щодо управління запасами за окремою конкретною позицією. Визначено групи товарів з високим, середнім та низьким рівнями ефективності за допомогою ABC-аналізу. Проведено дослідження стабільності процесів реалізації товарних запасів за допомогою XYZ-аналізу. На основі поєднання результатів досліджень з використанням методів ABC і XYZ-аналізу сформовано рекомендації щодо ефективного управління асортиментом торгової мережі на основі методів АВС-XYZ-аналізу. Наукова новизна дослідження полягає у формуванні наукових положень адаптування теоретико- методологічних основ організації торгівельних підприємств до торгівельної специфіки роздрібних мереж. Практична значущість. Отримані результати дослідження виступають підґрунтям для вирішення проблем оптимального товарообігу та ефективного управління асортиментом торгівельної мережі.

Посилання

Retail-index all major retailers in Europe [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.retail-index.com/Sectors/FoodRetailersinEuropeandworldwide.aspx

Азарян О.К. Організація і технологія торгівлі : [навч. посібник] / О. Азарян, Е. Локтєв, В. Оліфіров. – Донецьк : Дмитренко, 2007. – 528 с.

Апопій В.В. Організація торгівлі / В.В. Апопій [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://pidruchniki.ws/12601206/marketing/organizatsiya_torgivli_-_apopiy_vv.

Валєєва В.В. Методи управління асортиментом товару / В.В. Валєєва, В.А. Дмитрієва [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.stattionline.org.ua/ekonom/49/6468-metodi- upravlinnya-asortimentom-tovaru.html.

Ваньян П. Управление запасами как точная наука / П. Ваньян // Логистика на инфопортале LogLink.ru [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.loglink.ru.

Гришко С.В. Экономико-математическая модель управления товарными запасами / С.В. Гришко, Е.В. Пересада // Економіка та управління підприємствами машинобудівної галузі: проблеми теорії та практики : [зб. наук. праць]. – 2008. – № 3 (3). – С. 38-50.

Гуцул І. Маркетинговий інструментарій управління продажем товарів підприємства оптової торгівлі / І. Гуцул // Економічний аналіз : [зб. наук. праць]. – 2008. – Вип. 3 (19). – С. 156-160.

Державний комітет статистики [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.ukrstat.gov.ua.

Кавун О.П. Підприємницькі мережі у роздрібній торгівлі України: сутність, класифікація і перспективи формування / О.П. Кавун // Актуальні проблеми економіки. – 2010. – № 5 (107). – С. 97- 102.

Китайчук Т.Г. Система періодичного і безперервного обліку запасів / Т.Г. Китайчук // Збірник наукових праць Подільського державного агротехнологічного університету. Серія: Економічні науки. – 2009. – Вип. 17. - Т. 2. – С. 160-163.

Крамарчук С. Шляхи удосконалення методики перспективного аналізу для формування асортименту та обсягів виробництва у консервній промисловості / С. Крамарчук // Економічний аналіз : [зб. наук. праць]. – 2007. – Вип. 1 (17). – С. 222-225.

Міжнародний стандарт бухгалтерського обліку 2 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://finotchet.ru/articles/133/.

Національний стандарт ДСТУ 4303:2004 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://profiwins.com.ua/ru/directories1/dstu4303.html.

Нікітіна О. Товарна політика як елемент стратегії управління споживчим попитом / О. Нікітіна // Економічний аналіз : [зб. наук. праць]. – 2007. - Вип. 1 (17). - С. 250-252.

Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні : Закон України від 16.07.99 р. № 996/XIV [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/996-14.

Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 9 «Запаси» : Наказ Міністерства фінансів України від 20.10.1999 № 246 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0751-99.

Про захист прав споживачів : Закон України від 01.01.2016 № 1023-12 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.zakon.rada.

Про зовнішньоекономічну діяльність : Закон України від 03.01.2017 р. № 959-12 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.zakon.rada.

Про підприємництво : Закон України № 698-12 від 05.04.2015 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.zakon.rada.

Про споживчу кооперацію : Закон України № 2265-12 від 09.12.2012 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.zakon.rada.

Топ 10 крупнейших украинских продуктовых ритейлеров / Сайт Новини ЛігаНет [Електронний ресурс]. – Режим доступу : liga.net.

Фейгенбаум А. Контроль качества продукции / А. Фейгенбаум ; [пер. с англ.]. – М. : Экономика, 1994. – 471 с.

Retail-index all major retailers in Europe, available at: http://www.retail- index.com/Sectors/FoodRetailersinEuropeandworldwide.aspx (access date Nowember 25, 2016).

Azarian, O., Loktiev, E. and Olifirov, V. (2007), Orhanіzatsіia і tekhnolohіia torhіvlі [Organization and technology of Commerce], tutorial, Dmytrenko, Donetsk, Ukraine, 528 p.

Apopіi, V.V. (2014), Orhanіzatsіia torhіvlі [Trade organization], available at: http://pidruchniki.ws/12601206/marketing/organizatsiya_torgivli_-_apopiy_vv (access date Nowember 25, 2016).

Valieieva, V.V. and Dmytriieva, V.A. (2008), “Methods of product range management”, available at: http://www.stattionline.org.ua/ekonom/49/6468-metodi-upravlinnya-asortimentom-tovaru.html (access date Nowember 25, 2016).

Vanian, P. “Stock management as an exact science”, available at: www.loglink.ru (access date Nowember 25, 2016).

Grishko, S.V. and Peresada, E.V. (2008), “Economic and mathematical model of commodity stock management”, Ekonomіka ta upravlіnnia pіdpryiemstvamy mashynobudіvnoi haluzi: problemy teorіi ta praktyky : [zbirnyk naukovykh prats], no. 3 (3), pp. 38-50.

Hutsul, І. (2008), “Marketing tools of managing sales of goods of wholesalers”, Ekonomіchnyi analіz : [zbirnyk naukovykh prats], Iss. 3 (19), pp. 156-160.

Derzhavnyi komitet statystyky [State Statistics Service of Ukraine], available at: www.ukrstat.gov.ua (access date Nowember 25, 2016).

Kavun, O.P. (2010), “Business networks in retail trade of Ukraine: definition, classification and prospects of formation”, Aktualnі problemy ekonomіky, no. 5 (107), pp. 97-102.

Kytaichuk, T.H. (2009), “The system of periodic and perpetual inventory”, Zbіrnyk naukovykh prats Podіlskoho derzhavnoho ahrotekhnolohіchnoho unіversytetu. Serіia: Ekonomіchnі nauky, Iss. 17, Vol. 2, pp. 160-163.

Kramarchuk, S. (2007), “Ways of improving the methods of prospective analysis for the formation of the range and volumes of production in the canning industry”, Ekonomіchnyi analіz : [zbirnyk naukovykh prats], Iss. 1 (17), pp. 222-225.

Mіzhnarodnoyi standart bukhhalterskoho oblіku 2 [IAS 2], available at: http://finotchet.ru/articles/133 (access date Nowember 25, 2016).

Natsionalnyi standart DSTU 4303:2004 [The national standard DSTU 4303:2004], available at: http://profiwins.com.ua/ru/directories1/dstu4303.html (access date Nowember 25, 2016).

Nіkіtіna, O. (2007), “Product policy as an element of the strategy for the management of consumer demand”, Ekonomіchnyi analіz : [zbirnyk naukovykh prats], Iss. 1 (17), pp. 250-252.

Verkhovna Rada Ukrainy (1999), Pro bukhhalterskyi oblik i finansovu zvitnist v Ukraini [About accounting and financial reporting in Ukraine], Zakon Ukrainy dated 16.07.1999 no. 996/XIV, available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ (access date Nowember 25, 2016).

Ministerstvo finansiv Ukrainy (1999), Pro zatverdzhennia polozhennia (standartu) bukhhalterskoho oblіku 9 «Zapasy» [On approval of provisions (standards) of accounting 9 "Inventories"], Nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy dated 20.10.1999 no. 246, available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0751-99 (access date Nowember 25, 2016).

Verkhovna Rada Ukrainy (2016), Pro zahyst prav spozhyvachіv [On the protection of the rights of consumers], Zakon Ukrainy dated 01.01.16 no. 1023-12, available at: www.zakon.rada (access date Nowember 25, 2016).

Verkhovna Rada Ukrainy (2017), Pro zovnіshnoekonomіchnu dіialnіst [On foreign economic activity], Zakon Ukrainy dated 03.01.17 no. 959-12, available at: www.zakon.rada (access date Nowember 25, 2016).

Verkhovna Rada Ukrainy (2015), Pro pіdpryiemnytstvo [On entrepreneurship], Zakon Ukrainy dated 05.04.2015 no. 698-12, available at: www.zakon.rada (access date Nowember 25, 2016).

Verkhovna Rada Ukrainy (2012), Pro spozhyvchu kooperatsіiu [On consumer cooperation], Zakon Ukrainy dated 09.12.2012 no. 2265-12, available at: www.zakon.rada (access date Nowember 25, 2016).

Top 10 krupneyshikh uktainskikh produktovykh riteylerov [Top 10 largest Ukrainian grocery retailers], available at: www.liga.net (access date Nowember 25, 2016).

Feygenbaum, A. (1994), Kontrol kachestva produktsii [The quality control], Ekonomika, Moscow, Russia, 471 p.

Переглядів статті: 5
Завантажень PDF: 1
Опубліковано
2016-12-20
Як цитувати
Єлісєєва, О., Рєзнік, М., & Шпортюк, О. (2016). МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ТА ДЕЯКІ АСПЕКТИ ОБЛІКУ ТА АНАЛІЗУ ТОРГОВИХ МЕРЕЖ В УКРАЇНІ. Сталий розвиток економіки, (4(33), 5-14. вилучено із https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/328
Розділ
ЕКОНОМІКА ТА УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНИМ ГОСПОДАРСТВОМ