СТРАТЕГУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ: ОСОБЛИВОСТІ У СУЧАСНИХ УМОВАХ

Ключові слова: стратегування, стратегічне управління, формування стратегій, BANI та DEST світи, цифровізація, воєнні дії, соціалізація, модель економіки вражень

Анотація

Стаття присвячена розкриттю поняття та особливостей стратегування. У статті доведено, що стратегування не тотожно стратегічному управлінню, оскільки є способом стратегічного мислення про майбутнє підприємства і включає процес формування стратегій, в той час як реалізація стратегій має окремий предмет. В процесі її здійснення виконуються основні функції менеджменту: організовування, контролювання, мотивування працівників для перетворення сформованої стратегії, у вигляді траєкторії змін положення підприємства, у конкретні дії згідно з сформованим стратегічним планом. В якості головних особливостей сучасних реалій, які впливають на перебіг стратегування, виділено: перетворення зовнішнього оточення підприємств у слабко прогнозовані BANI та DEST світи; процес цифровізації; воєнні дії; тенденція соціалізації бізнесу; використання моделі економіки вражень.

Посилання

Williamson O. E. Strategizing, Economizing, and Economic Organization. Strategic Management Journal. Special Issue. 1991. № 12. P. 75–94. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250121007

Mathews J. Strategizing, Disequlibrium and Profi. Stanford University Press. 2006. May 16. Р. 2–9.

Burgelman R. A. A process model of internal corporate venturing in the diversifycation major firm. Administrative Science Quarterly. 1983. Vol. 28 (2). P. 223–244.

Шевченко Л. С. Стратегування в новій реальності : монографія. Харків : Право, 2025. 326 с.

Ситник Н. С., Шушкова Ю. В. Підходи до стратегування державної політики технологічної модернізації та реіндустріалізації економіки. Приазовський економічний вісник «Економіка та управління національним господарством». 2019. Випуск 6(17). С. 67–73. DOI: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2019-6-13

Чемерис В. А., Казмір Л. П. Концептуальні засади стратегування інноваційного розвитку сільських територій на регіональному рівні. Розвиток сільських територій та аграрного сектору економіки. 2018. Випуск 4 (132). С. 79–84.

Asmussen, C. G., & Foss, N. J. Strategizing and economizing in global strategy. Global Strategy Journal. 2022. Vol. 12(3). P. 578–591. DOI: https://doi.org/10.1002/gsj.1443ASMUSSENANDFOSS591

Carlsson L. Strategizing organizational capabilities for industrial digitalization – exploring managers' technological frames. Journal of Manufacturing Technology Management. 2023. Vol. 34 No. 9. Р. 20–39. DOI: https://doi.org/10.1108/JMTM-07-2022-0252

Вишневський О. С. Загальна теорія стратегування: від парадигми до практики використання : монографія. Київ : НАН України, Ін-т економіки промисловості, 2018. 156 с.

Іванов Ю. Б. Стратегування економічної політики для України. Звіт з фундаментальної науково-дослідної роботи НДЦ ІПР НАНУ. URL: https://ndc-ipr.org/media/posts/presentations/0116U006999.pdf

Iastremska O. Genesis of the Concept and Process of Strategizing at Enterprises. Проблеми економіки. 2023. № 4 (58). С. 165–174. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2023-4-165-174

Ehsani M., Osiyevskyy O. Entrepreneurial Strategies for Navigating the VUCA World. Rutgers Business Review. 2022. Vol. 7. No. 3. Рp. 237–249. URL: https://rbr.business.rutgers.edu/sites/default/files/documents/rbr-070302.pdf

Чалюк Ю. О. Глобальний соціально-економічний розвиток в умовах VUCA, SPOD, DEST ТА BANI світу. Економіка та суспільство. 2022. № 36. DOI: http://dx.doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-21

Ponomarenko V., Iastremska O. Determining the impac of VUCA-world and BANI-world on the activities of enterprises in the experience economy. Decision support systems in project and program management: Collective monograph / edited by I. Linde. European University Press. Riga: ISMA, 2024. 256 p. P. 212–255. DOI: https://doi.org/10.30837/MMP.2024.212

Слотер Е. М. 40 годин на тиждень? Скільки насправді потрібно працювати, щоб достатньо заробляти. New Voice. 2023. 29 травня. URL: https://nv.ua/ukr/opinion/balans-robota-dim-skilki-potribno-pracyuvati-na-tizhden-ostanni-novini-50328049.html

Задерей Н. Доброго вечора, ми з України. Предвісники нового лідерства. New Voice. 2022. 25 травня. URL: https://biz.nv.ua/ukr/experts/chomu-biznesu-vchitis-zarazu-viyskovih-i-volonteriv-ostanni-novini-50245064.html

Пайн II Б. Дж., Гилмор Дж. Економіка вражень: битва за час, увагу та гроші клієнта. Харків : Vivat, 2021. 416 с.

Економіка вражень і природокористування: принципи інклюзивності та сталості : монографія; за наук. ред. Хумарової Н.І.; НАН України, ДУ «Ін-т ринку і екон.-екол. дослідж. НАН України». Одеса : ДУ «ІРЕЕД НАНУ», 2023. 506 с. DOI: https://doi.org/10.31520/978-966-02-9838-5

Nor Azazi N. A., Shaed M. M., Samsuriajan M. S., Ebekozien A. The influence of higher learning institutions in developing the experience economy from the perspective of the urban community. Engineering, Construction and Architectural Management, 2024. Vol. 31(2). Pp. 509–525. DOI: https://doi.org/10.1108/ECAM-05-2022-0469

Roy A., Sundbo J. Advanced introduction to the experience economy. Journal of international consumer marketing. 2024. Vol. 36. Issue 1. P. 97–98. DOI: https://doi.org/10.1080/08961530.2024.2305020

Williamson O. E. (1991). Strategizing, Economizing, and Economic Organization. Strategic Management Journal. Special Issue. № 12. P. 75–94. DOI: https://doi.org/10.1002/smj.4250121007

Mathews J. (2006). Strategizing, Disequlibrium and Profi. Stanford University Press. May 16. Р. 2–9.

Burgelman R. A. (1983). A process model of internal corporate venturing in the diversifycation major firm. Administrative Science Quarterly. Vol. 28 (2). P. 223–244.

Shevchenko L. S. (2025). Stratehuvannia v novii realnosti : monohrafiia [Strategizing in the new reality: monograph]. Kharkiv : Pravo, 326 p. (in Ukrainian)

Sytnyk N. S., Shushkova Yu. V. (2019). Pidkhody do stratehuvannia derzhavnoi polityky tekhnolohichnoi modernizatsii ta reindustrializatsii ekonomiky [Approaches to strategizing the state policy of technological modernization and reindustrialization of the economy]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk «Ekonomika ta upravlinnia natsionalnym hospodarstvom», no 6(17), p. 67–73. DOI: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2019-6-13 (in Ukrainian)

Chemerys V. A., Kazmir L. P. (2018). Kontseptualni zasady stratehuvannia innovatsiinoho rozvytku silskykh terytorii na rehionalnomu rivni [Conceptual principles of strategizing innovative development of rural areas at the regional level]. Rozvytok silskykh terytorii ta ahrarnoho sektoru ekonomiky, no 4 (132), p. 79–84. (in Ukrainian)

Asmussen, C. G., & Foss, N. J. (2022). Strategizing and economizing in global strategy. Global Strategy Journal. Vol. 12(3). P. 578–591. DOI: https://doi.org/10.1002/gsj.1443ASMUSSENANDFOSS591

Carlsson L. (2023). Strategizing organizational capabilities for industrial digitalization – exploring managers' technological frames. Journal of Manufacturing Technology Management. Vol. 34 No. 9. Р. 20–39. DOI: https://doi.org/10.1108/JMTM-07-2022-0252

Vyshnevskyi O. S. (2018). Zahalna teoriia stratehuvannia: vid paradyhmy do praktyky vykorystannia: monohrafiia [General theory of strategy: from paradigm to practice of use: monograph]. Kyiv : NAN Ukrainy, In-t ekonomiky promyslovosti, 156 p. (in Ukrainian)

Ivanov Yu. B. Stratehuvannia ekonomichnoi polityky dlia Ukrainy. Zvit z fundamentalnoi naukovo-doslidnoi roboty NDTs IPR NANU [Strategizing economic policy for Ukraine. Report on fundamental research work of the Research and Development Center of the Institute of Industrial Economics of the NAS]. Available at: https://ndc-ipr.org/media/posts/presentations/0116U006999.pdf (in Ukrainian)

Iastremska O. (2023). Genesis of the Concept and Process of Strategizing at Enterprises. The Problems of Economy, vol. 4 (58), p. 165–174. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2023-4-165-174

Ehsani M., Osiyevskyy O. (2022). Entrepreneurial Strategies for Navigating the VUCA World. Rutgers Business Review. Vol. 7. No. 3. Рp. 237–249. Available at: https://rbr.business.rutgers.edu/sites/default/files/documents/rbr-070302.pdf

Chaliuk, Y. (2022). Global socio-economic development in VUCA, SPOD, DEST and BANI world. Economy and Society, no 36. DOI: http://dx.doi.org/10.32782/2524-0072/2022-36-21

Ponomarenko V., Iastremska O. (2024). Determining the impac of VUCA-world and BANI-world on the activities of enterprises in the experience economy. Decision support systems in project and program management: Collective monograph / edited by I. Linde. European University Press. Riga: ISMA, 256 p. P. 212–255. DOI: https://doi.org/10.30837/MMP.2024.212

Anne-Marie Slaughter (2023). 40-Hour Week? How Much Do You Really Need to Work to Make Enough Money? New Voice. May 29. Available at: https://nv.ua/ukr/opinion/balans-robota-dim-skilki-potribno-pracyuvati-na-tizhden-ostanni-novini-50328049.html

Zaderei N. (2022). Dobroho vechora, my z Ukrainy. Predvisnyky novoho liderstva [Good evening, we are from Ukraine. Harbingers of new leadership]. New Voice. May 25. Available at: https://biz.nv.ua/ukr/experts/chomu-biznesu-vchitis-zarazu-viyskovih-i-volonteriv-ostanni-novini-50245064.html

Pine II, J., & Gilmore, J. H. (2021). Ekonomika vrazhen: bytva za chas, uvahu ta hroshi kliienta [The Impression Economy: The Battle for Customer Time, Attention, and Money]. Kharkiv : Vivat, 416 p. (in Ukrainian)

Ekonomika vrazhen i pryrodokorystuvannia: pryntsypy inkliuzyvnosti ta stalosti: monohrafiia [The experience economy and nature management: principles of inclusivity and sustainability: monograph]; za nauk. red. Khumarovoi N.I.; NAN Ukrainy, DU «In-t rynku i ekon.-ekol. doslidzh. NAN Ukrainy». Odesa : DU «IREED NANU», 2023. 506 p. DOI: https://doi.org/10.31520/978-966-02-9838-5 (in Ukrainian)

Nor Azazi N. A., Shaed M. M., Samsuriajan M. S., Ebekozien A. (2024). The influence of higher learning institutions in developing the experience economy from the perspective of the urban community. Engineering, Construction and Architectural Management, Vol. 31(2). P. 509–525. DOI: https://doi.org/10.1108/ECAM-05-2022-0469

Roy A., Sundbo J. (2024). Advanced introduction to the experience economy. Journal of international consumer marketing. Vol. 36. Issue 1. P. 97–98. DOI: https://doi.org/10.1080/08961530.2024.2305020

Переглядів статті: 2
Завантажень PDF: 3
Опубліковано
2025-06-25
Як цитувати
Шерстюк, Р. (2025). СТРАТЕГУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ: ОСОБЛИВОСТІ У СУЧАСНИХ УМОВАХ. Сталий розвиток економіки, (3 (54), 210-215. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-54-32