РОЛЬ ЕТИКИ В КОНКУРЕНТНІЙ БОРОТЬБІ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА РЕПУТАЦІЮ ТА СТІЙКІСТЬ ОРГАНІЗАЦІЇ

Ключові слова: етика конкуренції, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, бізнес-середовище, стабільність, стійкий розвиток

Анотація

У статті досліджується роль етичних аспектів конкуренції в сучасному бізнес-середовищі, оскільки вони формують не лише конкурентну поведінку компаній, а й впливають на розвиток ринкових відносин. Доведено, що встановлення та дотримання етичних норм у конкурентній боротьбі сприяє формуванню справедливих умов, запобігає зловживанням і шахрайству. Компанії, які дотримуються етичних принципів, отримують конкурентні переваги завдяки зростанню довіри споживачів, покращенню іміджу та стабільності партнерських відносин. Визначено, що чесна конкуренція стимулює інновації, підвищує якість продукції та мінімізує юридичні й фінансові ризики. Етичні принципи в конкуренції є не лише засобом дотримання правових норм, а й важливим чинником довгострокової конкурентоспроможності компаній. В умовах глобалізації дотримання етичних стандартів є необхідною передумовою для стійкого розвитку бізнесу та його адаптації до динамічних змін ринку.

Посилання

Бакалінська О. Правове забезпечення добросовісної конкуренції в Україні: проблеми теорії і практики : автореф. дис. … докт. юрид. наук: спец. 12.00.04 ; Національна академія правових наук України, НДІ приватного права і підприємництва ім. Ф. Бурчака. Київ, 2015. 32 с.

Харченко П.Г. Адміністративно–правові заходи забезпечення захисту від недобросовісної конкуренції в діяльності органів Антимонопольного комітету України. Одеса : ОНУ ім. І.І. Мечникова, 2004. 203 с.

Швидка Т. Проблеми забезпечення добросовісної конкуренції та впровадження правил ринкової економіки. Господарське право і процес. 2021. № 3. DOI: https://doi.org/10.32849/2663-5313/2021.3.19 (дата звернення: 02.03.2025).

Elegido H.M. Fundamentals of Business Ethics: A Developing World Perspective. Ibadan, Nigeria, Spectrum Books Limited, 1996.

Безручко А. Шахрайство чи перемога? Чому етика в конкуренції є секретною зброєю бізнесу. URL: https://epravda.com.ua/authors/6613c2dc3aeae/ (дата звернення: 02.03.2025).

Караваєв І. ТОП-10 правил бізнес-етики, якими нехтують в Україні. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/top10-pravil-biznesetiki-yakimi-nehtuyut-v-ukrayini.html (дата звернення: 03.03.2025).

Етика скрізь. Щодня. URL: https://www.bunge.com/-/media/files/pdf/code-of-conduct-ukraine (дата звернення: 02.03.2025).

Савіна Г.Г. Позитивний імідж та ділова репутація у забезпеченні конкурентоспроможності підприємства. Науковий вісник Полісся. 2015. Вип. 3. С. 96-99. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvp_2015_3_15. (дата звернення: 04.03.2025).

Глобальні маркетингові тенденції. URL: https://www2.deloitte.com/global/en/pages/consulting/articles/global-marketing-trends.html (дата звернення: 02.03.2025).

Замлинський В., Камара Б., Відаль Агінальдо де Лукас. Соціально-економічні інструменти розвитку підприємства в умовах інноваційних змін. Інтерконф. 2021. Вип. 90. С. 41-56. DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.7-8.12.2021.003 (дата звернення: 02.03.2025).

Камара Б.М., Замлинський В. Роль етики та ділової репутації, сформованої людським потенціалом, у досягненні конкурентоспроможності підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки, 2024. № 334(5). С. 499-506. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-334-75 (дата звернення: 04.03.2025).

Філіппова С.В., Левкіна Р.В., Котко Я.М. Репутаційна складова системи управління організаційним розвитком підприємств соціально орієнтованого бізнесу. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2022. № 4(22). С. 42-51. URL: https://economics.net.ua/ejopu/2022/No4/42.pdf. (дата звернення: 03.03.2025).

Іванченкова Л.В., Козак К.Б., Долинська О.О. Етичні ділові комунікації як засіб підтримки репутації підприємства. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2022. Том 7. № 1. С. 92–98.

What is Competitive Behavior? ManagementStudyHQ URL: https://www.managementstudyhq.com/what-is-competitive-behavior.html (дата звернення: 02.03.2025).

Лук’янець В.С. «М’яке право» у забезпеченні чесної конкуренції. Правничий вісник Університету «КРОК». 2019. № (34). С. 60–72. URL: https://lbku.krok.edu.ua/index.php/krok-university-law-journal/article/view/194 (дата звернення: 03.03.2025).

Винославська О., Кононець М. Відмітні особливості етичного лідерства в діяльності організації. О.В. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. 2021. № 35, С.16-23. DOI: https://doi.org/10.30970/ PPS.2021.35.2 (дата звернення: 02.03.2025).

Bakalinska O. (2015) Pravove zabezpechennia dobrosovisnoi konkurentsii v Ukraini: problemy teorii i praktyky [Legal support for fair competition in Ukraine: problems of theory and practice] (PhD Thesis), Kyiv: National Academy of Legal Sciences of Ukraine, F. Burchak Research Institute of Private Law and Entrepreneurship. (in Ukrainian)

Kharchenko P. G. (2004) Administratyvno–pravovi zakhody zabezpechennia zakhystu vid nedobrosovisnoi konkurentsii v diialnosti orhaniv Antymonopolnoho komitetu Ukrainy [Administrative and legal measures to ensure protection against unfair competition in the activities of the Antimonopoly Committee of Ukraine]. Odesa: I.I. Mechnikov ONU. (in Ukrainian)

Shvydka T. (2021) Problemy zabezpechennia dobrosovisnoi konkurentsii ta vprovadzhennia pravyl rynkovoi ekonomiky [Problems of ensuring fair competition and implementing the rules of a market economy]. Hospodarske pravo i protses - Economic law and process. no. 3. Available at: https://doi.org/10.32849/2663-5313/2021.3.19 (in Ukrainian)

Elegido H. M. (1996) Fundamentals of Business Ethics: A Developing World Perspective. Ibadan, Nigeria, Spectrum Books Limited.

Bezruchko A. (2024) Shakhraistvo chy peremoha? Chomu etyka v konkurentsii ye sekretnoiu zbroieiu biznesu [Fraud or victory? Why ethics in competition is the secret weapon of business]. Available at: https://epravda.com.ua/authors/6613c2dc3aeae/ (in Ukrainian)

Karavaev I. (2020) TOP-10 pravyl biznes-etyky, yakymy nekhtuiut v Ukraini [TOP-10 rules of business ethics that are neglected in Ukraine]. Available at: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/top10-pravil-biznesetiki-yakimi-nehtuyut-v-ukrayini.html (in Ukrainian)

Etyka skriz. Shchodnia [Ethics everywhere. Every day]. Available at: https://www.bunge.com/-/media/files/pdf/code-of-conduct-ukraine (in Ukrainian)

Savina G. G. (2015) Pozytyvnyi imidzh ta dilova reputatsiia u zabezpechenni konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Positive image and business reputation in ensuring the competitiveness of the enterprise]. Naukovyi visnyk Polissia – Scientific Bulletin of Polissya. vol. 3. pp. 96-99. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvp_2015_3_15 (in Ukrainian)

Global Marketing TrendsDeloitte. (2023). Available at: https://www2.deloitte.com/global/en/pages/consulting/articles/global-marketing-trends.html (in Ukrainian)

Zamlynskyi, V., Camara, B., Vidal Aguinaldo de Lucas. (2021) Sotsialno-ekonomichni instrumenty rozvytku pidpryiemstva v umovakh innovatsiinykh zmin [Socio-conomic tools of enterprise development in the conditions of innovative changes] Interkonf - Inter Conf. is. 90. pp. 41-56. Available at: https://doi.org/10.51582/interconf.7-8.12.2021.003 (in Ukrainian)

Zamlynskyi, V., Camara, B., Vidal Aguinaldo de Lucas. (2021) Sotsialno-ekonomichni instrumenty rozvytku pidpryiemstva v umovakh innovatsiinykh zmin [Socio-conomic tools of enterprise development in the conditions of innovative changes] Interkonf - Inter Conf. is. 90. pp. 41-56. Available at: https://doi.org/10.51582/interconf.7-8.12.2021.003 (in Ukrainian)

Filippova S. V., Levkina R. V., Kotko Y. M. (2022) Reputatsiina skladova systemy upravlinnia orhanizatsiinym rozvytkom pidpryiemstv sotsialno oriientovanoho biznesu [Reputational component of the organizational development management system of socially oriented business enterprises]. Ekonomichnyi zhurnal Odeskoho politekhnichnoho universytetu - Economic Journal of Odessa Polytechnic University, no. 4(22). pp. 42-51. Available at: https://economics.net.ua/ejopu/2022/No4/42.pdf (in Ukrainian)

Ivanchenkova L. V., Kozak K. B., Dolynska O. O. (2022) Etychni dilovi komunikatsii yak zasib pidtrymky reputatsii pidpryiemstva [Ethical business communications as a means of supporting the reputation of the enterprise]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky - Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. vol. 7. no. 1. pp. 92–98. (in Ukrainian)

What is Competitive Behavior? ManagementStudyHQ. Available at: https://www.managementstudyhq.com/what-is-competitive-behavior.html

Lukyanets V. S. (2019) «Miake pravo» u zabezpechenni chesnoi konkurentsii [«Soft law» in ensuring fair competition]. Pravnychyi visnyk Universytetu «KROK» - Legal Bulletin of the University “KROK”. vol. (34). pp. 60–72. Available at: https://lbku.krok.edu.ua/index.php/krok-university-law-journal/article/view/194 (in Ukrainian)

Vynoslavska O., Kononets M. (2021). Vidmitni osoblyvosti etychnoho liderstva v diialnosti orhanizatsii [Distinctive features of ethical leadership in organization activity]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filos.- politoloh. studii - Herald of the Lviv University. Series Philos. Political Studies, no. 35, pp.16-23. Available at: DOI: https://doi.org/10.30970/ PPS.2021.35.2 (in Ukrainian)

Переглядів статті: 20
Завантажень PDF: 27
Опубліковано
2025-04-02
Як цитувати
Вараксіна, О., Сазонова, Т., & Жигилій, О. (2025). РОЛЬ ЕТИКИ В КОНКУРЕНТНІЙ БОРОТЬБІ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА РЕПУТАЦІЮ ТА СТІЙКІСТЬ ОРГАНІЗАЦІЇ. Сталий розвиток економіки, (2 (53), 44-49. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-53-6