THE ROLE OF ETHICS IN COMPETITION AND ITS IMPACT ON THE REPUTATION AND SUSTAINABILITY OF THE ORGANIZATION

Keywords: competition ethics, competitiveness, competitive advantages, business environment, stability, sustainable development

Abstract

The article examines the role of ethical aspects of competition in the modern business environment, since they shape not only the competitive behavior of companies but also influence the development of market relations. It is emphasized that the effectiveness of competition is possible only under conditions of economic dynamics, which is ensured by a qualitatively new level of production. It is based on the continuous introduction of innovations, innovative approaches to technology, management and organization of production processes, development of new markets and sources of raw materials, and improvement of product quality. An important factor in this process is fair competition, which promotes equal conditions for market players, stimulates the development of enterprises and provides fair mechanisms for fighting for the consumer, which, in turn, forms a sustainable and transparent economic system. It has been proven that establishing and adhering to ethical standards in competition contributes to the formation of fair conditions and prevents abuse and fraud. Companies that adhere to ethical principles gain competitive advantages by increasing consumer confidence, improving their image and stability of partnerships. It is determined that fair competition stimulates innovation, improves product quality and minimizes legal and financial risks. The formation of a unified, internally coordinated system for regulating fair competition in Ukraine plays a key role in ensuring the stability and efficiency of a market economy. In the current environment of globalization and economic transformations, it is transparent and fair competition rules that help create equal opportunities for all market participants, stimulate innovation and increase the overall efficiency of the business environment. Therefore, in order to ensure sustainable economic development and create a favorable business climate, it is necessary to form an effective mechanism for regulating competitive relations, which will include both legal and economic instruments. it is also important to improve antitrust legislation, introduce effective mechanisms for monitoring compliance with the principles of fair competition and increase responsibility for unfair market practices.

References

Бакалінська О. Правове забезпечення добросовісної конкуренції в Україні: проблеми теорії і практики : автореф. дис. … докт. юрид. наук: спец. 12.00.04 ; Національна академія правових наук України, НДІ приватного права і підприємництва ім. Ф. Бурчака. Київ, 2015. 32 с.

Харченко П.Г. Адміністративно–правові заходи забезпечення захисту від недобросовісної конкуренції в діяльності органів Антимонопольного комітету України. Одеса : ОНУ ім. І.І. Мечникова, 2004. 203 с.

Швидка Т. Проблеми забезпечення добросовісної конкуренції та впровадження правил ринкової економіки. Господарське право і процес. 2021. № 3. DOI: https://doi.org/10.32849/2663-5313/2021.3.19 (дата звернення: 02.03.2025).

Elegido H.M. Fundamentals of Business Ethics: A Developing World Perspective. Ibadan, Nigeria, Spectrum Books Limited, 1996.

Безручко А. Шахрайство чи перемога? Чому етика в конкуренції є секретною зброєю бізнесу. URL: https://epravda.com.ua/authors/6613c2dc3aeae/ (дата звернення: 02.03.2025).

Караваєв І. ТОП-10 правил бізнес-етики, якими нехтують в Україні. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/top10-pravil-biznesetiki-yakimi-nehtuyut-v-ukrayini.html (дата звернення: 03.03.2025).

Етика скрізь. Щодня. URL: https://www.bunge.com/-/media/files/pdf/code-of-conduct-ukraine (дата звернення: 02.03.2025).

Савіна Г.Г. Позитивний імідж та ділова репутація у забезпеченні конкурентоспроможності підприємства. Науковий вісник Полісся. 2015. Вип. 3. С. 96-99. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvp_2015_3_15. (дата звернення: 04.03.2025).

Глобальні маркетингові тенденції. URL: https://www2.deloitte.com/global/en/pages/consulting/articles/global-marketing-trends.html (дата звернення: 02.03.2025).

Замлинський В., Камара Б., Відаль Агінальдо де Лукас. Соціально-економічні інструменти розвитку підприємства в умовах інноваційних змін. Інтерконф. 2021. Вип. 90. С. 41-56. DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.7-8.12.2021.003 (дата звернення: 02.03.2025).

Камара Б.М., Замлинський В. Роль етики та ділової репутації, сформованої людським потенціалом, у досягненні конкурентоспроможності підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки, 2024. № 334(5). С. 499-506. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-334-75 (дата звернення: 04.03.2025).

Філіппова С.В., Левкіна Р.В., Котко Я.М. Репутаційна складова системи управління організаційним розвитком підприємств соціально орієнтованого бізнесу. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2022. № 4(22). С. 42-51. URL: https://economics.net.ua/ejopu/2022/No4/42.pdf. (дата звернення: 03.03.2025).

Іванченкова Л.В., Козак К.Б., Долинська О.О. Етичні ділові комунікації як засіб підтримки репутації підприємства. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2022. Том 7. № 1. С. 92–98.

What is Competitive Behavior? ManagementStudyHQ URL: https://www.managementstudyhq.com/what-is-competitive-behavior.html (дата звернення: 02.03.2025).

Лук’янець В.С. «М’яке право» у забезпеченні чесної конкуренції. Правничий вісник Університету «КРОК». 2019. № (34). С. 60–72. URL: https://lbku.krok.edu.ua/index.php/krok-university-law-journal/article/view/194 (дата звернення: 03.03.2025).

Винославська О., Кононець М. Відмітні особливості етичного лідерства в діяльності організації. О.В. Вісник Львівського університету. Серія філос.-політолог. 2021. № 35, С.16-23. DOI: https://doi.org/10.30970/ PPS.2021.35.2 (дата звернення: 02.03.2025).

Bakalinska O. (2015) Pravove zabezpechennia dobrosovisnoi konkurentsii v Ukraini: problemy teorii i praktyky [Legal support for fair competition in Ukraine: problems of theory and practice] (PhD Thesis), Kyiv: National Academy of Legal Sciences of Ukraine, F. Burchak Research Institute of Private Law and Entrepreneurship. (in Ukrainian)

Kharchenko P. G. (2004) Administratyvno–pravovi zakhody zabezpechennia zakhystu vid nedobrosovisnoi konkurentsii v diialnosti orhaniv Antymonopolnoho komitetu Ukrainy [Administrative and legal measures to ensure protection against unfair competition in the activities of the Antimonopoly Committee of Ukraine]. Odesa: I.I. Mechnikov ONU. (in Ukrainian)

Shvydka T. (2021) Problemy zabezpechennia dobrosovisnoi konkurentsii ta vprovadzhennia pravyl rynkovoi ekonomiky [Problems of ensuring fair competition and implementing the rules of a market economy]. Hospodarske pravo i protses - Economic law and process. no. 3. Available at: https://doi.org/10.32849/2663-5313/2021.3.19 (in Ukrainian)

Elegido H. M. (1996) Fundamentals of Business Ethics: A Developing World Perspective. Ibadan, Nigeria, Spectrum Books Limited.

Bezruchko A. (2024) Shakhraistvo chy peremoha? Chomu etyka v konkurentsii ye sekretnoiu zbroieiu biznesu [Fraud or victory? Why ethics in competition is the secret weapon of business]. Available at: https://epravda.com.ua/authors/6613c2dc3aeae/ (in Ukrainian)

Karavaev I. (2020) TOP-10 pravyl biznes-etyky, yakymy nekhtuiut v Ukraini [TOP-10 rules of business ethics that are neglected in Ukraine]. Available at: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/top10-pravil-biznesetiki-yakimi-nehtuyut-v-ukrayini.html (in Ukrainian)

Etyka skriz. Shchodnia [Ethics everywhere. Every day]. Available at: https://www.bunge.com/-/media/files/pdf/code-of-conduct-ukraine (in Ukrainian)

Savina G. G. (2015) Pozytyvnyi imidzh ta dilova reputatsiia u zabezpechenni konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Positive image and business reputation in ensuring the competitiveness of the enterprise]. Naukovyi visnyk Polissia – Scientific Bulletin of Polissya. vol. 3. pp. 96-99. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvp_2015_3_15 (in Ukrainian)

Global Marketing TrendsDeloitte. (2023). Available at: https://www2.deloitte.com/global/en/pages/consulting/articles/global-marketing-trends.html (in Ukrainian)

Zamlynskyi, V., Camara, B., Vidal Aguinaldo de Lucas. (2021) Sotsialno-ekonomichni instrumenty rozvytku pidpryiemstva v umovakh innovatsiinykh zmin [Socio-conomic tools of enterprise development in the conditions of innovative changes] Interkonf - Inter Conf. is. 90. pp. 41-56. Available at: https://doi.org/10.51582/interconf.7-8.12.2021.003 (in Ukrainian)

Zamlynskyi, V., Camara, B., Vidal Aguinaldo de Lucas. (2021) Sotsialno-ekonomichni instrumenty rozvytku pidpryiemstva v umovakh innovatsiinykh zmin [Socio-conomic tools of enterprise development in the conditions of innovative changes] Interkonf - Inter Conf. is. 90. pp. 41-56. Available at: https://doi.org/10.51582/interconf.7-8.12.2021.003 (in Ukrainian)

Filippova S. V., Levkina R. V., Kotko Y. M. (2022) Reputatsiina skladova systemy upravlinnia orhanizatsiinym rozvytkom pidpryiemstv sotsialno oriientovanoho biznesu [Reputational component of the organizational development management system of socially oriented business enterprises]. Ekonomichnyi zhurnal Odeskoho politekhnichnoho universytetu - Economic Journal of Odessa Polytechnic University, no. 4(22). pp. 42-51. Available at: https://economics.net.ua/ejopu/2022/No4/42.pdf (in Ukrainian)

Ivanchenkova L. V., Kozak K. B., Dolynska O. O. (2022) Etychni dilovi komunikatsii yak zasib pidtrymky reputatsii pidpryiemstva [Ethical business communications as a means of supporting the reputation of the enterprise]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky - Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. vol. 7. no. 1. pp. 92–98. (in Ukrainian)

What is Competitive Behavior? ManagementStudyHQ. Available at: https://www.managementstudyhq.com/what-is-competitive-behavior.html

Lukyanets V. S. (2019) «Miake pravo» u zabezpechenni chesnoi konkurentsii [«Soft law» in ensuring fair competition]. Pravnychyi visnyk Universytetu «KROK» - Legal Bulletin of the University “KROK”. vol. (34). pp. 60–72. Available at: https://lbku.krok.edu.ua/index.php/krok-university-law-journal/article/view/194 (in Ukrainian)

Vynoslavska O., Kononets M. (2021). Vidmitni osoblyvosti etychnoho liderstva v diialnosti orhanizatsii [Distinctive features of ethical leadership in organization activity]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filos.- politoloh. studii - Herald of the Lviv University. Series Philos. Political Studies, no. 35, pp.16-23. Available at: DOI: https://doi.org/10.30970/ PPS.2021.35.2 (in Ukrainian)

Article views: 20
PDF Downloads: 27
Published
2025-04-02
How to Cite
Varaksina, O., Sazonova, T., & Zhigilyi, A. (2025). THE ROLE OF ETHICS IN COMPETITION AND ITS IMPACT ON THE REPUTATION AND SUSTAINABILITY OF THE ORGANIZATION. Sustainable Development of Economy, (2 (53), 44-49. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2025-53-6